O oliven1 skrev:
jag säger ju att det jag nämner gäller för nollenergihus,plussenergihus samt passivhus.

alla tre ovan med fokus på passiv hus har jag byggt/projekterat otroligt mycket av genom åren.
Har du nån erfarenhet av små sommarstugor? Det är ju vad TS funderar på att bygga...
 
Cirkeldiagram och lista som visar olika kategorier av energiförbrukning i kWh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bra aspket! Vi har ett oisolerat timmerhus och det sjunkit över tid.
Farsan löste det med dymlingar av rundstav som han slog i stockvöggen, sen slog han på stående reglar på dymlingarna. Har funkat bra, var väl 30 år sen det huset byggdes.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nån erfarenhet av små sommarstugor? Det är ju vad TS funderar på att bygga...
vad är skillnaden?
 
K KungAnka skrev:
Farsan löste det med dymlingar av rundstav som han slog i stockvöggen, sen slog han på stående reglar på dymlingarna. Har funkat bra, var väl 30 år sen det huset byggdes.
precis såna här lösningar som absolut inte fungerar om man ska bygga energisnålt.
blir enorma köldbryggor.

isoleringer måste ligga helt skilt från reglarna absolutinga reglar i isoleringen.
 
O oliven1 skrev:
precis såna här lösningar som absolut inte fungerar om man ska bygga energisnålt.
blir enorma köldbryggor.

isoleringer måste ligga helt skilt från reglarna absolutinga reglar i isoleringen.

En köldbrygga är inget annat än en liten yta med sämre u-värde. Den totala påverkan på u-värdet är alltså begränsat. U-värdet för en 195 mm regel i fallet köldbrygga är ca 0,7. Alltså som ett sjukt bra fönster ungefär

Ibland verkar det nästa som att många tror att det är kört om det finns köldbryggor. Men visst ska man ner på noll i energi så bör dessa undvikas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Genaugenau och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vad är skillnaden?
Som jag har påpekat tidigare är en viktig skillnad att man inte vill ha 50 cm isolering i ett litet hus.
 
Ulltand Ulltand skrev:
En köldbrygga är inget annat än en liten yta med sämre u-värde. Den totala påverkan på u-värdet är alltså begränsat. U-värdet för en 195 mm regel i fallet köldbrygga är ca 0,7. Alltså som ett sjukt bra fönster ungefär

Ibland verkar det nästa som att många tror att det är kört om det finns köldbryggor. Men visst ska man ner på noll i energi så bör dessa undvikas.
då har man inte greppat vikten av att undvika köldbryggor.
en regel i sig är inte nära 0,7

att ha tex en regelstomme på 195mm mellan isoleringen har inte begränsad påverkan på huset
 
Man brukar räkna med lambda 0,1-0,12 för gran/furu

195mm regel blir då u=0,61
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Apropå små FTX.aggregat så är denna från PAX en smart variant. Montera på WC, ut med tilluftskanal till allrum och en kolfilterfläkt över spisen.

Ventilationsenhet med luftflödesriktningar utomhus, inomhus, frisk och förbrukad luft. PAX logotyp, informationssymboler för funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
precis såna här lösningar som absolut inte fungerar om man ska bygga energisnålt.
blir enorma köldbryggor.

isoleringer måste ligga helt skilt från reglarna absolutinga reglar i isoleringen.
Enorm köldbrygga 😀. Säg att reglarna sitter c-c 60 och att varje regel är 2,70 och har 4 st 20 mm dymlingar. Det blir 2,5 dymling/m2 eller 7,8cm/m2.

Hur lång del av dymlingen är ”synlig” dvs delen mellan änden som är inbakad i timmervägg och änden inslagen i regeln (dvs den fria del som gör att stockväggen kan röra sig fritt jämfört med regeln) beror av hur tjock isolering man har. I isoleingslagret är 0,78% av väggen är massivt trä, resten isolering. Ingen enorm köldbrygga.

Eller du kanske tänkte att man skulle banka fast regeln stumt mot timmerväggen? Då har du nog missat den tekniska konstruktionen timret ska kunna röra sig.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Enorm köldbrygga 😀. Säg att reglarna sitter c-c 60 och att varje regel är 2,70 och har 4 st 20 mm dymlingar. Det blir 2,5 dymling/m2 eller 7,8cm/m2.

Hur lång del av dymlingen är ”synlig” dvs delen mellan änden som är inbakad i timmervägg och änden inslagen i regeln (dvs den fria del som gör att stockväggen kan röra sig fritt jämfört med regeln) beror av hur tjock isolering man har. I isoleingslagret är 0,78% av väggen är massivt trä, resten isolering. Ingen enorm köldbrygga.

Eller du kanske tänkte att man skulle banka fast regeln stumt mot timmerväggen? Då har du nog missat den tekniska konstruktionen timret ska kunna röra sig.
isoleringen ska vara helt obruten.
så bygger vi alltid passivhus för att klara kraven både isolering samt täthet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
På sikt för ett modest permanentboende men mer nu som sommarstuga men möjlighet att värma upp tillfälligt under vintern.
O oliven1 skrev:
isoleringen ska vara helt obruten.
så bygger vi alltid passivhus för att klara kraven både isolering samt täthet.
Hur bygger ni sommarstugor på ca 20-30m2 som på sikt ska bli permanentboende @oliven1 ?
Jag tycker väldrevade timmerhus på plint eller riktig stenfot med kamin för uppvärmningen och kanske luftvärmepump om man accepterar vara beroende av el är en utmärkt ide, däremot är jag mycket tveksam om det går att få ekonomi i att göra ett Nollenergihus av det
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
isoleringen ska vara helt obruten.
så bygger vi alltid passivhus för att klara kraven både isolering samt täthet.
Helt obruten isolering är i praktiken en omöjlighet. Det är bra att ni bygger noggrannt men det är inte så att hela conceptet rasar för några mindre köldbryggor. Det är helheten som räknas.
Och köldbryggor har ju inget som helst med tätheten i huset att göra.

Många bäckar små som man brukar säga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur bygger ni sommarstugor på ca 20-30m2 som på sikt ska bli permanentboende @oliven1 ?
Jag tycker väldrevade timmerhus på plint eller riktig stenfot med kamin för uppvärmningen och kanske luftvärmepump om man accepterar vara beroende av el är en utmärkt ide, däremot är jag mycket tveksam om det går att få ekonomi i att göra ett Nollenergihus av det
håller helt med, svårt tt lösa litet timmerhus som nollenergihus.
ungefär det jag sagt hela tiden.

betyder inte att timmerhus är dåligt på något sätt, har andra kvalitéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.