Hej,
Jag har precis köpt ett Myresjöhus byggår 2002. Jag har under rengöringen av taket påträffat lite saker som jag tycker ser konstiga ut. Nockpannorna når inte hela vägen upp vilket gör att jag ser in till trät under pannorna. (Ingen papp då Myresjö bygger på det sättet)
Detta känns fel och jag är orolig att detta på sikt kommer göra att taket blir skadat och börjar läcka då det idag med säkerhet regnar in på träskivorna under takpannorna
. Taktegel med bristande nockpannor som exponerar underliggande trästruktur på ett hus från 2002.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med röda takpannor där nockpannorna inte täcker helt, exponerande träskivor under, potentiell risk för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taknock med röda takpannor som inte täcker upp till nockens topp, exponerar underliggande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand pekar på en del av ett tegeltak där nockpannorna inte täcker helt, exponerande underliggande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med röda pannor där nockpannorna inte täcker helt, med synlig träyta och öppning mot takstrukturen under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för era synpunkter på detta.

//Fredrik
 
Vänta va? Ingen papp?
 
Det där är inte korrekt utfört. Har du haft möjlighet att kontrollera borden?
 
  • Gilla
Vetgirig123
  • Laddar…
Myresjöhus bygger tydligen så. Impregnerat trä som kommer i kassetter.. Vet lite lurigt men konstruktionen är tydligen godkänd
 
Tack
Men vad är borden?
 
Det ska stå board. Autokorrigering...

Ser ut på ena bilden att det sitter skivor under pannorna och då tänkte jag att det var träfiberskivor sk board. Ett par svar längre upp i tråden konstaterade dock att det var tryckimpregnerade skivor. Oavsett vilket så bör du undersöka skicket på dessa för de har nog tagit emot mer vatten än vad som är tanken från början.
 
sunnis
V Vetgirig123 skrev:
Myresjöhus bygger tydligen så. Impregnerat trä som kommer i kassetter.. Vet lite lurigt men konstruktionen är tydligen godkänd
Oljebehandlad board. Den lösningen är väldigt vanlig runtom i världen. Funkar helt OK.

Men ser ju andra fel. Nockbandet tätar inte, det påtalade felet att nockpannorna inte täcker alls, det är inte bara det, nockpannorna ska ligger över spikhålen på de översta pannorna. Det som har hänt är att snickaren har räknat fel på cc måttet för läkten och sen bara struntat i det...

För att rätta detta behöver du plocka ner 1-2 översta raderna och köpa pannor för en ytterligare rad på varje sida och tighta ihop dessa och eventuellt kapa raden så de sluter tätt mot nocken, ska vara max 30mm från nocken till kanten på pannan. Snyggast blir det om du orkar plocka ner några rader till för att sprida förskjutningarna. Det kanske finns lite spel så du kan sträcka ut cc-måttet på läkten som redan sitter med att sala på någon cm tjock läkt på några rader. Då kanske det räcker med det pannor som redan sitter där.

En snabb fusklösning är att lägga två nockband pararellt med varandra och limma ihop skarven så det blir ett dubbelt så brett så kan det täcka och bli tätt, men det kommer ju att synas att nockbandet ligger långt utanför. Men det är ju en quick-fix.

Alternativt kan du ta bort nockpannorna och istället få dit en plåtslagare och gör en ny nock i plåt istället som täcker. Det är nog den billigaste och bästa lösningen.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Tusen tack för informativt och tydligt svar.
Jag har själv funderat lite på lösningen med 2 nockband. Bra att få den bekräftad.
Jag tänker plocka ner som du säger några rader dels för att inspektera det undre skiktet och för att justera det hela. Vad tror du kan det gå som dolt fel?
 
sunnis
V Vetgirig123 skrev:
Tusen tack för informativt och tydligt svar.
Jag har själv funderat lite på lösningen med 2 nockband. Bra att få den bekräftad.
Jag tänker plocka ner som du säger några rader dels för att inspektera det undre skiktet och för att justera det hela. Vad tror du kan det gå som dolt fel?
Knappast eftersom det är väldigt lätt att se och inspektera. Det kanske finns extra breda nockband att köpa också?

Men ta bilder och skicka till myresjöhus och se vad de svarar?

Detta borde ha anmärkts vid slutbesiktningen och 2års besiktningen kan man tycka... Detta kan ju vem som helst med enklaste takvana se att det är fel.
 
V Vetgirig123 skrev:
Tusen tack för informativt och tydligt svar.
Jag har själv funderat lite på lösningen med 2 nockband. Bra att få den bekräftad.
Jag tänker plocka ner som du säger några rader dels för att inspektera det undre skiktet och för att justera det hela. Vad tror du kan det gå som dolt fel?
Dolt är det ju knappast, syns ju direkt. Besiktigade ni taket?
 
Ja taket besiktigades av besiktningsman
 
Smart. Kontaktar Myresjö.
 
sunnis
V Vetgirig123 skrev:
Ja taket besiktigades av besiktningsman
Ja, den besiktningen känns som att de kan kreditera om de inte har anmärkt på detta.
 
pannorna ligger för långt ifrån nockbrädan de ska ligga så när nockbrädan att nockpannan täcker spikhålen
nockband borde kunna lösa problemet
det är troligen plywood där ligger under pannorna, jag vet att myrsjö hade färdig läktade plywoodskivor på 70 och 80 talet och kanske fortfarande
 
Vad tror ni om att kontakta besiktningsmannen? Torde inte detta täckas av besiktningsmannens försäkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.