Ja precis, och fogar fast den. På en platta har jag ingen lust att fästa den, inte värst snyggt.
 
Visst, det funkar absolut också att göra så.
 
Okej bra. Då återstår ju att få till det bra med höjden. Nischen är 48cm och plattorna 20cm. Kan jag klippa plattorna på 12cm och få det att se naturligt ut eller märks det oerhört att de är klippta?
 
Ska det se vettigt ut måste fogarna i nischen följa fogarna på resten av väggen, om det är samma format. Och nej, det skulle inte se bra ut att klippa dem på det sättet, oavsett vilket. Det är därför jag tycker att du ska sätta hyllan där det passar, för det blir lite märkligt att bestämma alla plattornas höjd bara på grund av att glasskivan ska hamna rätt.
 
Vi kommer inte ha samma plattor på väggen som i nisch-ramen. 25x36 på väggen och 20x10 (samma som på golvet) runt nischen. Så det finns ingenting som stämmer.
 
Ska du ha glashylla i varje fog i nischen? Då kommer ju inte den skurna kanten synas. Och i och med att det är andra plattor än närliggande så tycker jag inte att det gör något du skär till dem till ett eget format, så att säga.
 
Nej en glashylla ska det vara. Nischen är ungefär 48cm hög och 38cm bred. Så helst en hylla på 24cm. I värsta fall får vi väl sätta den på 20cm höjd eller 20cm från toppen, beroende från vilket håll plattorna sätts. Om de nu inte skärs annorlunda vill säga.
 
Du vill inte vända plattorna och köra fyra tior och en åtta (eller två nior och tre tior, om man så vill), och då sätta glashyllan i andra fogen nerifrån, alltså 20 cm upp i nischen?
 
Visst kan vi vända på plattorna, inga problem. Nischen är ju 8 cm djup så plattorna måste ändå klippas på djupet. Vänder vi på dem räcker det ju att klippa på insidan där det syns minst, istället för att klippa dem på två sidor.
 
Ingen av dem. Du ska ha ytterhörnslister, så kallade jollylister. Här.
 
Vilken tur att det var just en sån jag fick med mig hem från Kakelcentralen idag då. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.