Har ju remsor i ytterkanterna, men hur ska man kunna sätta remsor på hörnet? Får ju klippa upp remsorna och då blir det ju inte mycket täckning i hörnen.
 
Aha, jag missförstod vad du menade med ytterhörn, jag syftade på just ytterkanterna. Men gör så att du skär upp en bit remsa till halva remsans bredd, alltså vinkelrätt. Sedan sätter du den diagonalt på själva väggen, och så viker du in de båda flärparna i nischen. De kommer då att överlappa varandra inne i nischen, utom just millimetern allra längst ut mot ytterhörnet, där ser du till att få dit ordentligt med tätskikt.

Detta är bara ett sätt såklart, du kanske har lyckats få lite överlapp redan som du har gjort nu.
 
Så här fick det bli. Ska jag ta och försöka överlappa på insidan nu? Har typ 30 cm tätremsa kvar. :)
 
  • S5000251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasen vad jag tänker dåligt idag, ja, så blir det ju. Skär till en smal bit remsa och överlappa med, det blir jättebra.
 
Så här blev det då.

Tycker att remsorna lyfter sig ofta och har svårt att få dem ligga plant mot underlaget. Är det ett stort problem eller sjunker de ihop alternativt går att lösa senare?
 
  • S5000254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut.

Ja, de nya tätremsorna reser sig gärna när man viker över dem över ett hörn. Det är inte hela världen om de gör det på en liten yta mitt i remsan, men de yttersta centimetrarna måste ovillkorligen sitta bergfast. Eventuellt kan man låta tätskiktet torka lite så att det blir klibbigare och sedan trycka dit remsan igen. De sjunker inte med tiden om de rest sig.
 
Man kanske skulle sätta någon list i ytterkant runt hela nischen?
 
Hur menar du nu, pratar du om en ytterhörnslist för att det ska bli snyggt vid kaklingen? Ja, absolut.
 
Ja precis. Vill ju inte ha fog och plattkanter synliga. Vart hittar jag sådana? Något bildexempel på färdigt resultat?
 
Du hittar dem i vilken affär som helst som säljer kakel, de är standard för ytterhörn. Ska se om jag hittar en bild till dig.
 
Den här är kanske inte den bästa, men du ser ju lite hur det ser ut i alla fall.


img0146crih4.th.jpg
 
Jo och det lär ju bli snyggare än utan helt klart.
Ytterligare en fråga; tänkte ha en glashylla i mitten på nischen. Fäster jag den i fogen, eller finns det nåt annat sätt?
 
Hur då i fogen menar du?

Du limmar upp den där du vill ha den. Silikon kan vara lämpligt.
 
Ja att sätta fast den i fogen. Har sett bl.a. hörnhyllor som man ska fästa i fogen, har visats flera gånger i "Gör Det Själv"-tidningen.
 
Men sätta fast hurdå? Antingen borrar man eller så limmar man ju upp den, och oavsett vilket så spelar det ingen roll om det är fog eller platta. Eller menar du att man skjuter in glaset mellan plattorna innan man fogar dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.