Du får lysa in i hålet och se hur det ser ut. kan bara göras när den gamla är ute , nu finns en annan risk med att det läcker och kommer ut ur röret. Börja med att lysa starkt in i hålet och försök se om det läcker från gtvarröret eller packningen. Har du en kopmpressor så blåst hårt och kika in, är inte helt lätt att se. Det är ett dykrör där och det är öppet mot vattnet, troligtvis är det packning eller givararen som läcker, jula har en sats, sen om den har rätt mått vet jag inte, jag själv en lika.. det går även att plugga hålet , troligtvis med en 15 plugg och har du något ställe för avtappning kan du sätta en manometer där, synd då att du redan köpt en, skaffa en plugg som du kan sätta i . Har du någon mer manometer för att se trycket.
 
OK misstänker du att det kan vara ytterligare en läcka menar du, som jag inte kan se? Vad gör att du misstänker/anar det?

Den läcka som jag sett var ju från manometer-koppatråden/röret på utsidan, som nu är klippt och tillplattat. Och en ny manometer-sats enligt din bild i inlägg #72 är förberett.

Just nu är systemet torrt sedan idag, men blind för vad jag kan ha för tryck :)
 
Nej men man kan inte veta, du får kolla vid hålet och sprätta bort isoleringen ca 10 cm runt , först då går det att se var vattnet kommer ifrån. Utan att måla gubben på väggen så finns det dom som läcker från svetsar i tanken, för din skull får det vara manometernmontaget.
 
OK det kommer inget vatten, och är det torrt kring ingången till tanken, och just nu torrt i övrigt (någon droppe i halvtimmen från tillplattade och avklippta gamla röret ut från tanken..

Jag har inget läckage så att säga, har öppnat runt ingången till tanken

Inuti en tank med torrt område och en röd ventil, inga synliga läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inuti en tank med torrt område och en röd ventil, inga synliga läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett kopparrör framför en vägg med ett synligt rörtillträde och text skriven på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Torrt område kring en vattentankens ingång med en avklippt rörstump och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK då har du tur, då är det röret eller packningen som läcker, gör då som det sägs i tidigare inlägg för att byta den. Ett hett tips är ar vika röret på den gamla i ett skarpt veck, klippa av röret, ta bort manometern och sätt dit den nya, om du itne gör så kan du inte få dit den nya på plats då den ska träs utifrån med röret genom hålet. Du måste ha en ny packning som sätts enligt mitt inlägg tidigare. Dumt att chansa då det kan läcka mera.
 
En uppdatering om mina fel och status. Manometer bytt, Angående original felet (Med att Kanal 05 och avluftn.temp 25grader) så hade jag en NIbe reparatör som konstaterade att förångaren läckte och var trasig,

Prisförslag för byte av Förångarsats med jobb: 14 000 :-.

Våren 2018 bytte jag kompressorn för 19 000. Och pumpen är från 2006.

Något som har ett sunt resonemang, om att kompressorn är bytt 2018 - och att den "borde" kunna ha kvar på sin livslängd? Och finns det fler dyra reparationer förrutom dessa två saker jag isåfall gjort? Kan kompressorn tagit mycket stryk, då den ändå gått ett halvår (men inte gett någon effekt och varit varm med Kanalvärde 04= (-minus) 06 och Kanal 05= (+) 25. Kompressorn var väldigt varm. (Urkopplad nu) Eller är en ny pump att föredra?
 
Jag tycker 14 tkr för att byta bara förångaren och fylla på gas är ett alldeles för högt pris. Komplett byte av kompressor, kompressorvärmare, motorkondensator, torkfilter, pressostater, expansionsfilter etc kostar 15-20 tkr. Fråga ett par andra firmor om vad det kostar att byta förångaren.
 
  • Gilla
Freddielainen
  • Laddar…
Klart att kompressorn tar stryk av att mediat läcker ut, var det inte läck när den byttes då, behövs inte mer än en liiiten pyspunka, vet du hur lång tid som den vacumsögs och tiden som den stod i totalvacum. En kompressor ska hålla många år., Är det propan ( gasol ) i den så är det en klassiker att kompressorerna inte vill hålla enligt allt jag läst om. Sorgligt men garanti på kompressorn om den har tagit stryk finns nog inte då en läcka konstaterats ca 2 år efter bytet.
 
  • Gilla
Freddielainen
  • Laddar…
Hänvisar till mitt tidigare svar (#31)! Lider med dig men det är helt enkelt ingen idé att laga, bortkastade pengar....
 
  • Gilla
Freddielainen
  • Laddar…
Tack alla för era input. Om man jämför med bilar man haft genom åren, så brukar man lite enklare (eller så har jag haft tur) kunna känna när det är dags att inte värt att lägga ner mer i reparation. Svårare med värmepanna, då denna är min första :). Samt att för pannan är det procentuellt stora pengar i reparation - om man jämför vad en nya panna kostar. Och det kanske dit det drar...med ny panna

@ Josth: Håller med om priset var högt, sen är jag införstådd och tycker att alla har rätt att ta och föreslå sina priser. Men om jag kollar rätt så kostar själva delen 2255 :-, sen antar jag gaspåfyllning, lite andra förbrukningsdelar och jobbet så klart tillkommer.

https://jsenergi.com/reservdelar-ni...kw-cu-089350/062-forangare-f-200-310-360.html

Tycker den kontakt jag haft med lika olika VVS firmor kring pumpar är varierande i professionalitet. Men är detta ett standardjobb som man borde kunna be någon icke Nibe Auktoriserad, ex en lokal firma som jobbar med andra märken än Nibe ? Och i vilket prisintervall borde man kunna få detta utfört för i såfall?
 
I princip så kan alla kylgubbar göra jobbet, det gäller bara att någon är villig att göra det och ska jobba med propan som det troligtvis är i din maskin. Vad som är i den ska stå på en skylt i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.