Hej alla

Bakgrund:

Har en Fighter310P i en 1-1/2 plans villa byggt 2006. Golvvärme på övervåningen där även 3 termostater sitter - har radiatorer nedervåning som står på max året om. (enligt rekommendation)

Hade en VVS-firma ("Nibe approved" :)) som bytte kompressor, kretskort 2018.

Problem:

Noterade att min elräkning stigit, och nu när jag gjorde filterunderhåll idag så noterade jag att avluftningstemperaturen (värdeparameter 05) 25 grader, vilket jag förstått är obra :)

Systemet verkar nu oxå kommit i obalans, och jag är tacksam om någon kan belysa mig

Efter att startat upp den igen efter filterrengörning, så är det nya fenomen som ororar mig mer. Trycket i steg, till över 2 (vilket kanske är naturligt när den ska jobba upp temperaturen) Efter justerat ned till 0,7 via ventil, så stiger trycket oavsett.

Har stängt av elpatron, och efter 45 minuter visar panntemperaturen (värdeparameter 01) 31grader - MEN vattnet i kranen är väldigt varmt (brännande). Och trycket går upp oavsett så jag får avlufta konstant

Oro och frågor:

Fråga 1) Det som oroar mig är ju nu i natt och trycket i expansionkärlet och pannan - då den går upp från 0,7 till 2 relativt snabbt (30-45 minuter). Jag vet ju inte var trycket som den stannar på, och om den kan stiga till den spricker exploderar? Kan man lösa detta temporärt på något sätt, eller bör jag ställa klockan varannnan timme? :)

Fråga 2) Vad tror ni kan vara grundfelet till allt detta, och hur kan jag komma fram till saker på egen hand - eventuellt lösa. I alla fall så jag kan ta ställning till om det är värt att ta hit en VVS:are. Lade ju ner 19 000 :- år 2018 för kretskort och kompressorbyte - så frågan är ju om klockan klämtar för hela anläggningen eller om detta kan vara typ upp till "Ett par tusen reparation"?

Mycket tacksam för hjälp
 
Du har en säkerhetsventil som du kan säkerställa fungerar, ska testas med jämna mellanrum. Den är väl främst för tryckökningar gissar jag. Så fungerar den så kan du vara lugn där.

Sen skulle jag slå på elpatronen igen och ta ett steg i taget. Med elpatronen på så ser du snabbt vad trycket stiger till och stannar på. Sen kan du släppa ut vatten eller öka om du så önskar för att justera trycket.

Kolla så alla kurvor och zoner är inställda som de ska.
 
Tack för svar, japp det är ju med säkerhetsventilen jag har manuellt justerat ned till 0,7 ett antal gånger idag - så den borde ju fungera. Tänkte mest att den ventilen skulle "hoppa in" lite automatiskt när den steg en bit över 2? Men det kanske inte är så mekanismen funkar, kanske önsketänkande :)

Har slagit på Elpatronen igen, och luftat ned till 0,5bar. Startar från 31grader (ändå väldigt varmt vatten som sagt och en avluftniningstemp på 25). Det jag märkte tidigare idag var ju att tempen pendlade upp och ner i intervall 47-53 (uan att någon duschade eller använde varmvatten) - och det kändes att trycket pumpades upp i dessa pendlingar.
 
Hade fel på ett reläkort i vår Nibe 360P. Liknande symptom skållhettvatten i kranen och temp/tryck som steg hela tiden. Tror det var över 70gr till slut.

Min analys var att det troligtvis var ett relä ”bränt fast” så att den aldrig slutade värma.

Hittade ett begagnat på blocket för 300kr och chansade på det. Problemt löst(y)
 
  • Gilla
Bulan75
  • Laddar…
Om avluftstemperaturen konstant är 25 grader så går inte kompressorn.

Om trycket stiger så kan det bero på trasigt expansionskärl, läckande/ej helt stängd påfyllningsventil, läckage mellan varmvattenberedare och värmesystem.
 
OK intressant. Öppnade luckan bakom styrpanelen in till elektroniken, och ett Relä (RE1 Se bifogad bild) så skiljer ju sig den som visuellt mörkare.

1) Någon som vet om dessa relä sitter i hållare, så man kan dra ur dem för att kika närmare? Eller är de fastlödda

2) Sedan att kompressorn inte jobbar, kanske har med annat att göra: Men när jag skulle göra en "Hjälpstart av Cirkuksationspump" enligt manual och få igång den med skruvmejsel - så snurrar ju den konstant. Men den verkar ju inte jobba i drift. Har den något tomgångsläge, elle rär ett samband med eventuellt relä-fel? Öppnad elektrisk styrpanel visar en serie reläer med ett som är visuellt mörkare än de andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja RE1 ser defekt ut. Det syns inte på din bild om där finns socklar, skulle tro att så inte är fallet.
Sockeln brukar bestå av en svart underdel som reläet trycks fast i. Titta på reläet från sidan så ser du om där finns en sockel.
 
OK , så här ser relä ut från sidan, så det är ju något svart under. Om de nu sitter i sockel: ska man dra rakt upp eller en liten spårmejsel?

Elektronisk kretskort med reläer i rad och fråga om demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, prova att dra reläet rakt upp. Den svarta underdelen kan ockås vara en del av reläet.
Hursomhelst, om du har tillgång till lödkolv/tennsug så är det en relativt enkel operation att få loss/byta reläet.
 
Prova att bara koppla bort det brända,(alltså bara ta ur kablarna och sätta ubåtar dvs) är det elsteg 1 exvis så brukar automatiken om det inte räcker , efter ett tag koppla på elsteg 2 etc. Då kanske du inte behöver göra mer och kan köra på elsteg 2 och 3.

Pannan har väl ca 13 KW effekt tillgänglig om jag inte missminner mig(uppdelat på 3 steg).
 
RE1 styr kompressorn av/på så det är inte konstigt om det blir lite svartbränt. Har fungerat bra ändå. Schrack reläer. Var bara några få reläer som hade sockel och bara på de första årsmodellerna av 310P. Som standard sitter det en elpatron med en 6 kW-del och en 3 kW-del i tanken. 13,5 kW el-patron var lite specialmodell. Vad visar de olika kanalerna 01 - 16 ?

Senare årsmodellerna har 2,5 bar säkerhetsventil (tidigare 1,5 bar) till värmevattnet. Stiger trycket fortfarande om man stänger av inkommande kallvatten till varmvattenberadaren?
 
Efter haft den avstängd någon halvtimme, och igångsatt i 20 minuter så är kanalvärdena:

01: 50
02: 34
03: 07
04: 08
05: 25
06: 09
07: 00
08: 33
09: --
10: 34
11: 00
12: 13
13: 00
14: 01
15: --
16: --

Efter jag haft den igång i 20 minuter med inkommande vatten avstängt, så steg inte trycket. När jag efter dessa 20 minuter slog på inkommande vatten, har den stigit 0,2bar på 10 minuter. Den kör en avfrostning nu för övrigt
 
Kanal 05 : 25 är konstigt. Kompressorn ger ingen effekt trots den får ner förångningstemperaturen kanal 04 till 08 grader? Om kanal 08 ligger kvar vid 33 grader även efter ett par timmar med kompressorn på så tyder det på kompressorhaveri eller kanske brist på kylmedia R290 propan. Om panntrycket stiger när man släpper på inkommande vatten är det troligt att det är en läcka från varmvattenberedaren till det dubbelmantlade utrymmet med värmevattnet. Det betyder totalhaveri och byte.
 
Så, några fakta efter ett par timmars drift är värdena enligt nedan.

Kanal 04 är nere på 4, men Kanal 05 är runt 24-25 fortfarande. Kanal 08 har även rört sig något uppåt till 39

Tryck: Det stannar upp på 2,2 och 2,3 när allt är i normaliserad drift.

01: 50
02: 33
03: 07
04: 04
05: 25
06: 09
07: 00
08: 39
09: --
10: 34
11: 00
12: 13
13: 00
14: 01
15: --
16: --

Utgångsläge: Pumpen är ju 14 år. Den fick en kompressorn bytt 2018. Även kretskort (vet dock inte vilket)

Tryck problematiken kändes som den uppstod igår samband att jag stängde av den för filter och fläkt rengöring. Det har dock varit blöta fläckar nedför pumpen emellanåt. Det verkar som sagt som det droppat sakterliga någonstans innanför kåporna från högre upp. Har inte lyckats hitta var det kommer ifrån. Dessa pölar har funnit med ganaks långa intervall men ändå frekventa

Original problem troligen: Sedan Mars-April i år har elräkningen varit hög, så troligtvis har väl inte kompressorn jobbat sedan dess, utan elpatronen har jobbat. Med tanke på att avluftningtemperatur på 25 som jag först konstaterat av ren lathet först igår.

1) Vad ger ni för dom åt hela situationen? Om allt från möjliga fel relä/reläkort, köldmedia och eventuellt läckage - vad är mest troligt? Vilket prisintervall borde det riva loss på för en VVS-firma? Och vad brukar ett konstaterande kosta, och med ovanstående information given i denna tråd - kan en VVS firma ge ett svar på telefon?

2) Kompressorn som byttes 2018 - om den skulle vara trasig igen, är det någon garanti på en sådan?

3) Varför snurrar kompressorn om den nu skulle vara en del i problemet (När jag försökte gjorde Hjälpstart, så snurrar den ju ändå på)? Känns som den snurrar om jag känner på den, men uppenbarligen så jobbar den ju inte. Och om den ändå lyckas hålla nere förångningen kanal 04, vad jag förstår en något form av livstecken

4) Brist på köldmedia hur yttrar det sig, och går det konstatera på något eget sätt?
 
Lutar åt brist på kylmedia R290 propan då kompressorn nästan inte ger någon värme alls men fortfarande går. Blir kallt efter expansionsventilen men resten av förångaren kyls inte då all kvarvarande kylmedia förgasas snabbt. Garantitid på kompressorbyte är normalt 1 år. Kan vara gasläcka i t.ex. förågaren. En kyltekniker behöver koppla upp manometerställ, mäta trycken och söka läckan. R290 är i alla fall inte så dyrt som andra kylmedier kan vara. Tur att trycket i pannan stabiliserats för annars hade det kunnat vara läcka inne i tanken och totalhaveri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.