:worried:Jag blir knäpp!

Jag kan ingenting om dessa pumpar men får ca 1-2ggr/veckan larm om korta drifttider vilket innebär att kompressorn stannat 3 gånger på kort tid. Är det någon som haft samma problem och hur åtgärdade ni problemet?

Vi har alltså golvvärme i hela huset. Hur vet jag om alla termostater är öppna? En av 7 termostater har en lysande lampa men jag lyckas inte få de andra att lysa på samma sätt. Hjälp! :worried:

Termostat med digital display som visar "240" på en vit vägg, symbol för ett märke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpsdisplay visar ett larm för rumsgivarens fel med instruktioner för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepump med värmeväxlingskurva och kontrollknappar, grön indikeringslampa lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj vad kurvlutningen är hög... 45° vid 0° ute är högt då vid golvvärme är den temp som man brukar skicka ut på värmesystemet då det är som kallast.
 
Hur länge har ni bott i huset
 
sunnis
Ojj! Den där kan inte vara bra, varken för kompressorn, huset och plånboken.

Har du en inomhusgivare till att börja med installerad? Det borde sitta någonstans i mitten i huset ca 1,5m upp på en vägg med ett vitt doslock som det står Nibe på, har du en sådan så är avbrott på kabeln någonstans.

Men egentligen behövs inte inomhusgivaren om värmekurvan är korrekt inställd, så innan du felsöker innegivaren så kan du börja med att ändra värmekurvan till standardkurva 5 med noll som förskjutning som utgångsläge och stänga av inomhusgivaren. Även om du ska koppla in innegivaren senare så ska du ändå först trimma in kurvan så den är så bra som möjligt. Ta fram handboken för pumpen så står det hur du navigerar i menyerna.

Kan du posta en bild på varje Info sida, första menyn längst ner till höger, " i " som symbol.
 
V Vector skrev:
Oj vad kurvlutningen är hög... 45° vid 0° ute är högt då vid golvvärme är den temp som man brukar skicka ut på värmesystemet då det är som kallast.

Okej, då kanske vi kan börja där! Vad tycker du att vi ska ha den på istället? :D
 
J jonaserik skrev:
Hur länge har ni bott i huset
Sedan juli, det har dock börjat larma sedan december, kanske har med kylan ute att göra? Vi har inte ändrat några inställningar så detta är förra ägarens inställningar
 
Kolla först om du kan se inne temperaturen i displayen.
I mitt fall är det den som visar 24grader

En fråga, har du golvvärme i hela huset eller har du vanliga radiatorer också?

45 grader kan vara normalt om du och ett kombinerat system med både golvvärme och radiatorer.
 
  • Termostatdisplay visar inomhustemperatur 24 grader och varmvattentemperatur 47 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det betongplatta med golvärme så brukar man vara runt kurva 4 och med golvvärme runt 5. Men det beror på hur varmt å kallt man vill ha och hur välisolerat huset är och som nämts så måste kurvförskjutningen tillbaka på noll. Ju lägre kurva ju bättre driftekonomi... sen tycker jag att om man har termostater på golvvärmen så ska
man inte ha innegivare inkopplad då risken är att golvärmegivare och innegivare kan " krocka" med varann.
 
sunnis sunnis skrev:
Ojj! Den där kan inte vara bra, varken för kompressorn, huset och plånboken.

Har du en inomhusgivare till att börja med installerad? Det borde sitta någonstans i mitten i huset ca 1,5m upp på en vägg med ett vitt doslock som det står Nibe på, har du en sådan så är avbrott på kabeln någonstans.

Men egentligen behövs inte inomhusgivaren om värmekurvan är korrekt inställd, så innan du felsöker innegivaren så kan du börja med att ändra värmekurvan till standardkurva 5 med noll som förskjutning som utgångsläge och stänga av inomhusgivaren. Även om du ska koppla in innegivaren senare så ska du ändå först trimma in kurvan så den är så bra som möjligt. Ta fram handboken för pumpen så står det hur du navigerar i menyerna.

Kan du posta en bild på varje Info sida, första menyn längst ner till höger, " i " som symbol.
Vad gäller inomhusgivare hittar vi ingen sådan? Det finns en lucka i rummet som ligger vägg i vägg med pumpen, kan det vara den tro? Vi har aldrig öppnat den.

Alltså för mig är allt som heter värmepump en stor djungel. Det finns info om hur jag ska ändra värmekurvan men inga exempel eller info om hur högt/lågt den ska ligga. Nu ligger den ju uppenbarligen helt fel och det kanske kan förklara varför vi haft elräkningar uppemot 2000kr på ett hus om 91kvm i tre månader..

Här kommer bilder på infovyerna:
Display visar inomhustemperaturlogg med temperaturförlopp över tid på en värmepumpspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump som visar serviceinformation inklusive temperaturvärden och värmepumpens hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar temperaturvärden och serviceinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en värmepump med olika temperaturinformation på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar serviceinformation och ventilationvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en värmepumps serviceinformation som visar aktuell kompressorfrekvens och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens display visar en serviceinformation meny med val som schemaläggning och varmvatteninställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm av en värmepumps kontrollpanel med serviceinformation och menyalternativ visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepumpens servicemeny som visar nätverksinställningar och statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en värmepumps serviceinformation med el-effekt och strömdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en värmepumps styrpanel med IP-adress och nätverksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepump med serviceinformation och mätvärden för lufttäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mhk81 skrev:
Kolla först om du kan se inne temperaturen i displayen.
I mitt fall är det den som visar 24grader

En fråga, har du golvvärme i hela huset eller har du vanliga radiatorer också?

45 grader kan vara normalt om du och ett kombinerat system med både golvvärme och radiatorer.
När vi flyttade in fanns en inomhustemperatur, den finns inte längre utan det ser såhär
Skärm av värmepump med inomhustemperatur -3°C, varmvatten 51°C och symboler för hus, vatten och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast golvvärme i hela huset, inga radiatorer..
 
V Vector skrev:
Är det betongplatta med golvärme så brukar man vara runt kurva 4 och med golvvärme runt 5. Men det beror på hur varmt å kallt man vill ha och hur välisolerat huset är och som nämts så måste kurvförskjutningen tillbaka på noll. Ju lägre kurva ju bättre driftekonomi... sen tycker jag att om man har termostater på golvvärmen så ska
man inte ha innegivare inkopplad då risken är att golvärmegivare och innegivare kan " krocka" med varann.
V Vector skrev:
Är det betongplatta med golvärme så brukar man vara runt kurva 4 och med golvvärme runt 5. Men det beror på hur varmt å kallt man vill ha och hur välisolerat huset är och som nämts så måste kurvförskjutningen tillbaka på noll. Ju lägre kurva ju bättre driftekonomi... sen tycker jag att om man har termostater på golvvärmen så ska
man inte ha innegivare inkopplad då risken är att golvärmegivare och innegivare kan " krocka" med varann.
Okej.. tänk dig att du pratar typ med en fyraåring. Hur ser en kurva 4 eller kurva 5 ut? :worried:
 
Tackar för infon,

Du har för hög framledningstemp.
Du har en temperatur som är lämplig för radiatorer.

Min golvvärme har tempen runt 27 grader.

Jag ser att din innetemp är uppställd till +10 grader.
Ställ ner den till +0 och vänta ett dygn så skall du se att det blir skillnad.

Det finns även en grundinställning att kolla så att din värmepump vet om att du endast har golvvärme. Kommer inte ihåg var den ligger i huvudet

D Daccci skrev:
När vi flyttade in fanns en inomhustemperatur, den finns inte längre utan det ser såhär
[bild]

Endast golvvärme i hela huset, inga radiatorer..
 
M mhk81 skrev:
Tackar för infon,

Du har för hög framledningstemp.
Du har en temperatur som är lämplig för radiatorer.

Min golvvärme har tempen runt 27 grader.

Jag ser att din innetemp är uppställd till +10 grader.
Ställ ner den till +0 och vänta ett dygn så skall du se att det blir skillnad.

Det finns även en grundinställning att kolla så att din värmepump vet om att du endast har golvvärme. Kommer inte ihåg var den ligger i huvudet
Tack snälla för svar, ser detta bättre ut?
Digital termostat med värme kurva på skärmen över knappar och en ljust grön lysande indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mhk81 och 1 till
  • Laddar…
D Daccci skrev:
Okej.. tänk dig att du pratar typ med en fyraåring. Hur ser en kurva 4 eller kurva 5 ut? :worried:
I ditt första inlägg har du bild på värmekurvan
Där det står noll så ska du fylla i siffran med kurvlutningen ex 4 och i ringen bredvid så ska du fylla i 0 där det står + 10. För att göra det så när du har vridit ratt så du har vitt där du ska ändra så tyck på ok så får du grönt där, vrid ratt tills du får det värde du vill ha sen tryck ok för att bekräfta
 
V Vector skrev:
I ditt första inlägg har du bild på värmekurvan
Där det står noll så ska du fylla i siffran med kurvlutningen ex 4 och i ringen bredvid så ska du fylla i 0 där det står + 10. För att göra det så när du har vridit ratt så du har vitt där du ska ändra så tyck på ok så får du grönt där, vrid ratt tills du får det värde du vill ha sen tryck ok för att bekräfta
Okej! Tack snälla!
Nu är detta ändrat. Bör det göra så att diftlarmen slutar komma eller finns det annat som jag behöver ändra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.