På foto 1 så är alla termodon monterade och ser ut som att det är något rör eller annat som går på baksidan på vänster sida, syns inte hur det verkar vara kopplat, samt en slang mellan fördelarna ( baypass ) och inte justerbar. När termodonen stänger så kan flödet för VP bli för litet och VP får hicka, ta bort det som är för badet för mer flöde till VP och kolla att alla piggar under donen kan röra sig, dom ska vara uppe när donet är borta
 
D Daccci skrev:
Vägg i vägg med pumpen, i sovrummet finns två luckor med dessa:
[bild] [bild]
snyggt, japp detta är golvvärmecentralen.
Här kan du se hur varmtvatten som går in i golvet och hur varmt vatten som går tillbaka.

Du har ingen termostat som begränsar eller dyl där så det är bra


D Daccci skrev:
Vägg i vägg med pumpen, i sovrummet finns två luckor med dessa:
[bild] [bild]
 
Aj då att det är kallt, det får vi lösa.
Vi ställde ju ner systemet rätt kraftigt tidigare.
Mitt tips är att höja din kurva 2 steg och se ifall det blir någon skillnad.

Tyvärr kommer det att ta ett dygn innan du ser resultatet :(

D Daccci skrev:
Ja alltså problemet nu är att vi har 19-20 grader hemma och en liten 5-månaders..

Vad


Jaa.. vi har ett nytt problem. Det är nämligen 19-20 grader hemma. Vi har dessutom en 5-månaders så det är ju iskallt. Jag harr höjt kurvan ett steg igen. Vad gäller inomhusgivaren så hittar jag helt ärligt inte en sådan, jag har flyttat allt som ligger nära väggar där denna kan befinna sig utan framgång. Vi har givare på alla väggar där jag kan höja/sänka graderna men hittar ingen givare som det står nibe på. Blir knäpp! :worried:
 
ta bort alla termostater, eller sätt de på max i alla rum
 
  • Gilla
Daccci
  • Laddar…
Alla termostater är satta på max. Jag återställde värmekurvan till fabriksinställningarna och vi har fått varmare hemma. Fick dock larm om drifttid för kompressor igen och när jag då går in på värmekurvan igen så har den återigen ställt sig på 42 grader när det är 0 ute..
 
  • Gilla
JonGae
  • Laddar…
42 grader vid noll ska vara för hög kurva vid golvvärme i betongbjälklag. Som jag skrev så brukar kurvan runt 4:an vara den som gäller då men det beror ju självklart hur varmt man vill ha och hur välisolerat huset är. När kompressorn går och gör värme vad är det för temperaturer på tempmätarna på golvvärmefördelaren, ska vara ungefär 5 graders skillnad..
 
  • Gilla
Daccci
  • Laddar…
sunnis
Har du avaktiverat inomhusgivaren i menyerna? Rätt viktigt att den är av. Ta kontakt med din husleverantör och försöka reda ur var den är och felsök varför den inte fungerar.

Du ska ju ha värmekurva runt 5. Vill man ha det lite varmare så kan man justera förskjutningen på den t.ex värmekurva 5 och förskjutning 2 steg +.

Har du nollställt pannan är det risk att 5.1.14: Flödesinställningar klimatsystem är fel, och inställt på radiatorer och DUT är fel för det område du bor i. Tror även standard är värmekurva 9 vilket är för radiatorer.

Följ guiden jag skickade tidigare, det är en väldigt bra grundinställning för golvvärme och nya hus. Det enda du ska göra för att få det varmare är att gå upp något på värmekurvan och sedan ändra förskjutningen till önskad innetemp. Sen kan man justera vissa termostater och även slå på inomhusgivaren (När du har en fungerande). Rengjort filter och avluftat system innan du börjar och du behöver vänta ca 1 dygn efter du ändrat kurvan. Ändra inte fläkthastigheten.

Vad får du för larm?
 
  • Gilla
Daccci
  • Laddar…
fabrikskurva är kurva 9, har du golvvärme ska du inte behöva ha så hög kurva, borde räcka med max kurva 5 typ, Har du luftat systemet ordentligt? Fyll på till 1.5 bar, låt pumpen vara avstängd minst 10 minuter, sen luftar du golvvärmefördelarna, låt det spola ordentligt, kolla tryck igen och fyll på, sen luftar du alla 3 luftningar i lilla luckan till höger på pumpen, och sist luftningen som är högst upp på vänster sida. KOlla systemtryck, så du har kring 1 bar, slå sen igång. Luft kan ställa till det ordentligt.
 
  • Gilla
Daccci
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Har du avaktiverat inomhusgivaren i menyerna? Rätt viktigt att den är av. Ta kontakt med din husleverantör och försöka reda ur var den är och felsök varför den inte fungerar.

Du ska ju ha värmekurva runt 5. Vill man ha det lite varmare så kan man justera förskjutningen på den t.ex värmekurva 5 och förskjutning 2 steg +.

Har du nollställt pannan är det risk att 5.1.14: Flödesinställningar klimatsystem är fel, och inställt på radiatorer och DUT är fel för det område du bor i. Tror även standard är värmekurva 9 vilket är för radiatorer.

Följ guiden jag skickade tidigare, det är en väldigt bra grundinställning för golvvärme och nya hus. Det enda du ska göra för att få det varmare är att gå upp något på värmekurvan och sedan ändra förskjutningen till önskad innetemp. Sen kan man justera vissa termostater och även slå på inomhusgivaren (När du har en fungerande). Rengjort filter och avluftat system innan du börjar och du behöver vänta ca 1 dygn efter du ändrat kurvan. Ändra inte fläkthastigheten.

Vad får du för larm?
DonPablo R134a skrev:
fabrikskurva är kurva 9, har du golvvärme ska du inte behöva ha så hög kurva, borde räcka med max kurva 5 typ, Har du luftat systemet ordentligt? Fyll på till 1.5 bar, låt pumpen vara avstängd minst 10 minuter, sen luftar du golvvärmefördelarna, låt det spola ordentligt, kolla tryck igen och fyll på, sen luftar du alla 3 luftningar i lilla luckan till höger på pumpen, och sist luftningen som är högst upp på vänster sida. KOlla systemtryck, så du har kring 1 bar, slå sen igång. Luft kan ställa till det ordentligt.
Jag måste helt ha missat din länk, du är en stjärna! TACK!

Nu har vi 23,5-24 grader hemma och följande har jag gjort:
1. Filtret rengjort
2. Luftat pumpen, ser ut på följande vis Manometer som visar trycket i en värmepump eller radiator med kopparledningar och justerventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Inställningarna har legat på radiatorer och inte golvvärme!! Det är nu ändrat,
Display på en värmepump med inställningsalternativ markerade för golvvärme och 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Rumsgivare är av.
5. Följt samtliga inställningar i länken du skickade.

Nu låter det som att pumpen arbetar för fullt med inställningarna. Ska bli kul att se hur tempen ändras under de kommande dygnen och om några larm dyker upp.

Återigen, stort tack för länken & hjälpen!! :love:
 
  • Gilla
mhk81
  • Laddar…
Kan du hjälpa jag har ett liknande problem med Nibe F730.
Han har ett nytt hus på 160 kvm, allt är golvvärme i betong.
Jag har digitala termostater i varje rum för att justera temperaturen.
Problemet är att det är kallare ute, så det är i huset, på morgonen sjunker temperaturen under 20 C?
Kan du hjälpa mig?
Jag gjorde allt som beskrivits i tidigare inlägg och justerade allt enligt dina instruktioner.
Jag skulle vilja att det var varmare i huset runt 24 C.
 
  • Digital termostat på vägg visar rumstemperatur 21.3°C, inställd temperatur 28°C och klockan 07:56.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värme och vatten, visar temperaturer och inställningar, grå bakgrund, knappar, grön indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel med temperaturinställningar och graf, troligen för värmesystem. Knappar och ratt för navigering eller justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkontrollpanel med temperaturinställningsskärm och knappar, visar "TEMPERATURA GRIJANJA 11", bakgrundsbelysning grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en kylskåp med temperaturinställningar och en upplyst handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar tryck, genomskinliga slangar och röda säkerhetsventiler i ett tekniskt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningsskåp med röda rör, vit etikettering, manifold, ställdon, statusindikatorer och ett systemskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Djn i Mrk Djn i Mrk skrev:
Kan du hjälpa jag har ett liknande problem med Nibe F730.
Han har ett nytt hus på 160 kvm, allt är golvvärme i betong.
Jag har digitala termostater i varje rum för att justera temperaturen.
Problemet är att det är kallare ute, så det är i huset, på morgonen sjunker temperaturen under 20 C?
Kan du hjälpa mig?
Jag gjorde allt som beskrivits i tidigare inlägg och justerade allt enligt dina instruktioner.
Jag skulle vilja att det var varmare i huset runt 24 C.
Dobro jutro! :)

Hmm.. vi bor inte kvar i det huset och har inte kvar den pumpen så jag vet inte riktigt hur jag kan hjälpa dig. Sätt alla termostaterna i varje rum på max temperatur (vi trodde att detta skulle justera värmen men de ska ligga på max annars begränsas de) och prova att öka "Temperatura grijanja 1.11" på +1?". Det kan ta 1-2 dagar innan du märker skillnad. Kontrollera att du har valt rätt värmekälla på 5.114 också, vi hade på radiator trots att vi egentligen hade golvvärme hemma.

Lycka till! :)
 
  • Gilla
Djn i Mrk
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Ja jag kollade allt och allt är ok som du beskrev här, jag gjorde allt som du skrev på forumet
Jag satte alla termostater på max.
Jag förstår inte vad termostaterna är till för om alla måste vara öppna?
Jag öppnade också flödet lite eftersom alla var nere på minimum, men det hjälper inte riktigt.
 
  • Digital termostat med display visar temperaturinställningar och kurva för uppvärmning. Kontrollknappar nedanför skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatpanel visar anpassad värmekurva med temperaturinställningar vid olika utomhustemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rotametrar på rad som mäter flödeshastighet, med röda kärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för rumsgivare, svensk text, grå knappar, grön lysdiod, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för klimatsystem med skärmmeny, knappar och grönt ljus - installationsinställningar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med logg för händelser. Knappar och grönt ljus indikerar systemstatus. Verkar vara på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Då vet jag tyvärr inte! :(
För oss fungerade det att sätta alla termostater på max och sätta inställningarna enligt länken tidigare i tråden. Observera att det kan ta 1-2 dagar innan du märker skillnad. Hoppas det löser sig på något sätt!
 
  • Gilla
Djn i Mrk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.