Jag funderar starkt på att ta hit någon tekniker som får titta på alla dessa värden, har någon haft en tekniker för sådant hemma? Finns några prisexempel på detta? Pumpen är köpt och installerad när huset byggdes, 2019 så garantin bör ju fortfarande gälla.
 
Japp mycket bättre.
Jag tror du kan ändra kurva sen så du får ändå mindre temperatur.
Men det är bäst att börja så för att se vilken skillnad det gör.
Tänk på att det tar ett dygn innan du märker stor effekt.
Det som nu händer är att du får en mkt jämnare gång i din värmepump.
Du kan likna det genom att du håller en jämnfart med din bil, innan var det full gas sedan full broms typ


En annan fråga, kan du ta en bild på din golvvärmecentral, hade varit intressant o se ifall du har en shunt med termostat där.

D Daccci skrev:
Tack snälla för svar, ser detta bättre ut?
[bild]
 
Ärsch, skit i det. Forumet hjälper dig
Du kan pm mig så kan jag hjälpa, är ingen expert men har en likadan pump som jag har pillat hyfsat mkt med


D Daccci skrev:
Jag funderar starkt på att ta hit någon tekniker som får titta på alla dessa värden, har någon haft en tekniker för sådant hemma? Finns några prisexempel på detta? Pumpen är köpt och installerad när huset byggdes, 2019 så garantin bör ju fortfarande gälla.
 
D Daccci skrev:
Okej! Tack snälla!
Nu är detta ändrat. Bör det göra så att diftlarmen slutar komma eller finns det annat som jag behöver ändra?
D Daccci skrev:
Jag funderar starkt på att ta hit någon tekniker som får titta på alla dessa värden, har någon haft en tekniker för sådant hemma? Finns några prisexempel på detta? Pumpen är köpt och installerad när huset byggdes, 2019 så garantin bör ju fortfarande gälla.
Vill nästan påstå att du kan dra ner kurvan till fyran och börja där. Går ju alltid å ändra tillbaka om det blir för kallt... sen om du vill gå in i servicemenyn och kolla i 5.1.14 vad cirkpump går mot, finns tre olika.. radiator radiator/golvvärme eller golvvärme å där ska du ju ha mot golvvärme...
 
Helt rätt!
Do it!

V Vector skrev:
Vill nästan påstå att du kan dra ner kurvan till fyran och börja där. Går ju alltid å ändra tillbaka om det blir för kallt... sen om du vill gå in i servicemenyn och kolla i 5.1.14 vad cirkpump går mot, finns tre olika.. radiator radiator/golvvärme eller golvvärme å där ska du ju ha mot golvvärme...
 
  • Gilla
Daccci
  • Laddar…
V Vector skrev:
Vill nästan påstå att du kan dra ner kurvan till fyran och börja där. Går ju alltid å ändra tillbaka om det blir för kallt... sen om du vill gå in i servicemenyn och kolla i 5.1.14 vad cirkpump går mot, finns tre olika.. radiator radiator/golvvärme eller golvvärme å där ska du ju ha mot golvvärme...
Okej! Jag ändrade värmekurvan igår och det som hänt hittills är att det blivit 1 grad kallare hemma men inga fler larm än så länge!
 
M mhk81 skrev:
Japp mycket bättre.
Jag tror du kan ändra kurva sen så du får ändå mindre temperatur.
Men det är bäst att börja så för att se vilken skillnad det gör.
Tänk på att det tar ett dygn innan du märker stor effekt.
Det som nu händer är att du får en mkt jämnare gång i din värmepump.
Du kan likna det genom att du håller en jämnfart med din bil, innan var det full gas sedan full broms typ


En annan fråga, kan du ta en bild på din golvvärmecentral, hade varit intressant o se ifall du har en shunt med termostat där.
Tack för hjälpen!
Hmm.. är det möjligtvis de rören som ligger bredvid pumpen? :crysmile:
 
D Daccci skrev:
Okej! Jag ändrade värmekurvan igår och det som hänt hittills är att det blivit 1 grad kallare hemma men inga fler larm än så länge!
Ja..är du van att ha 24 grader som det står på din termostat så kan ju det vara att kurva 4 är ett steg för lågt
 
sunnis
D Daccci skrev:
Vad gäller inomhusgivare hittar vi ingen sådan? Det finns en lucka i rummet som ligger vägg i vägg med pumpen, kan det vara den tro? Vi har aldrig öppnat den.

Alltså för mig är allt som heter värmepump en stor djungel. Det finns info om hur jag ska ändra värmekurvan men inga exempel eller info om hur högt/lågt den ska ligga. Nu ligger den ju uppenbarligen helt fel och det kanske kan förklara varför vi haft elräkningar uppemot 2000kr på ett hus om 91kvm i tre månader..

Här kommer bilder på infovyerna:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det kan ta 2-3 dygn för att huset ska klimatisera sig ordentligt när det varit matat med så hög framledning.

Du behöver även inaktivera inomhusgivaren. Har du justering mot den och den inte funkar så kan det bli knasiga värden till börvärdet till framledningen.

Följ den här guiden så får du en hyffsad bra grundinställning för din pump. Lufta även pumpen, finns bra videos från Nibe på Youtube hur man avluftar.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0

Den innefattar att inomhusgivaren avaktiveras. Kör genom guiden

5.1.5: Fläkthastighet frånluft
Det avsnittet ändrar du inte, din fläkthastighet ska antagligen vara 39%. Ett bekymmer du har är att ditt BS1 värde är 99,3, vilket är ganska lite för kompressorn men det kanske ska vara så också och är beroende på hur stort ditt hus är. Men en rengöring av filtret om det aldrig är gjort så kanske du kan få ut 110-120 på BS1.

Inomhusgivaren ska sitta någonstans centralt i huset och är placerat i mitten på väggen. Typ en bit in i hallen, vardagsrummet etc. Google på Nibe BT50 rumsgivare på så ser ni hur den ser ut.
 
Redigerat:
Nemas problemas

Nja inte riktigt, det brukar vara ett skåp inne i väggen där det är en massa slangar som går ner i marken.

typ nåt sånt här


D Daccci skrev:
Tack för hjälpen!
Hmm.. är det möjligtvis de rören som ligger bredvid pumpen? :crysmile:
 
  • Golvvärmefördelare med rör och reglage monterade på vägg, synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra guide!

sunnis sunnis skrev:
Det kan ta 2-3 dygn för att huset ska klimatisera sig ordentligt när det varit matat med så hög framledning.

Du behöver även inaktivera inomhusgivaren. Har du justering mot den och den inte funkar så kan det bli knasiga värden till börvärdet till framledningen.

Följ den här guiden så får du en hyffsad bra grundinställning för din pump. Lufta även pumpen, finns bra videos från Nibe på Youtube hur man avluftar.

[länk]

Den innefattar att inomhusgivaren avaktiveras. Kör genom guiden

5.1.5: Fläkthastighet frånluft
Det avsnittet ändrar du inte, din fläkthastighet ska antagligen vara 39%. Ett bekymmer du har är att ditt BS1 värde är 99,3, vilket är ganska lite för kompressorn men det kanske ska vara så också och är beroende på hur stort ditt hus är. Men en rengöring av filtret om det aldrig är gjort så kanske du kan få ut 110-120 på BS1.
 
M mhk81 skrev:
Bra guide!
Ja alltså problemet nu är att vi har 19-20 grader hemma och en liten 5-månaders..

Vad
sunnis sunnis skrev:
Det kan ta 2-3 dygn för att huset ska klimatisera sig ordentligt när det varit matat med så hög framledning.

Du behöver även inaktivera inomhusgivaren. Har du justering mot den och den inte funkar så kan det bli knasiga värden till börvärdet till framledningen.

Följ den här guiden så får du en hyffsad bra grundinställning för din pump. Lufta även pumpen, finns bra videos från Nibe på Youtube hur man avluftar.

[länk]

Den innefattar att inomhusgivaren avaktiveras. Kör genom guiden

5.1.5: Fläkthastighet frånluft
Det avsnittet ändrar du inte, din fläkthastighet ska antagligen vara 39%. Ett bekymmer du har är att ditt BS1 värde är 99,3, vilket är ganska lite för kompressorn men det kanske ska vara så också och är beroende på hur stort ditt hus är. Men en rengöring av filtret om det aldrig är gjort så kanske du kan få ut 110-120 på BS1.

Inomhusgivaren ska sitta någonstans centralt i huset och är placerat i mitten på väggen. Typ en bit in i hallen, vardagsrummet etc. Google på Nibe BT50 rumsgivare på så ser ni hur den ser ut.
Jaa.. vi har ett nytt problem. Det är nämligen 19-20 grader hemma. Vi har dessutom en 5-månaders så det är ju iskallt. Jag harr höjt kurvan ett steg igen. Vad gäller inomhusgivaren så hittar jag helt ärligt inte en sådan, jag har flyttat allt som ligger nära väggar där denna kan befinna sig utan framgång. Vi har givare på alla väggar där jag kan höja/sänka graderna men hittar ingen givare som det står nibe på. Blir knäpp! :worried:
 
M mhk81 skrev:
Nemas problemas

Nja inte riktigt, det brukar vara ett skåp inne i väggen där det är en massa slangar som går ner i marken.

typ nåt sånt här
Vägg i vägg med pumpen, i sovrummet finns två luckor med dessa:
Värmefördelare med flera anslutna rör och justeringsventiler monterad på en vit vägg, nära ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelare med många anslutna rör och ventiler bakom en öppen lucka i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan detta vara inomhusgivaren? Den ligger dock ovanför ytterdörren och det står ej NIBE på ☹️
Vit rektangulär enhet monterad på en vägg ovanför en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog ringklockan.
Gå in i menyn och kolla om givaren är förbockad där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.