R Rillehouse skrev:
Okej, då testar jag med värmekurva 7 istället och ser om det blir bättre. Tack!
Jag tänkte på varför pilla med radiatorerna ?
Låt dom stå helt öppna. Dom få vad dom får.
Ställ in kurvan för vad du vill ha på golvet på nedervåningen.
Då kan du sänka energikostnaden samt utnyttjar du att värmen stiger till övervåningen.
Att ställa för radioatorkurva i en villa är lite hål i huvudet. Man eldar mer fram värme till fördelningenslådan/shunten för GV, höjer då returtemperaturen. Vilket är helt onödig värme som bara skickas tillbaka till VP.
Vi har haft våran Nibe 730 igång sedan 2 veckor. Rörisen ställde den som många här säger.
Rad kurva. Vi hade tokvarmt på ÖV. Men ”normalt” på NV. Till GV ska man inte ha mer än Max 45(helst inte mer än 35), gäller även rören till fördelaren.
Ställde om detta så fort han försvann, nu har vi en behaglig temp både på NV och ÖV(termostaterna står Max öppna.)
Tillägg jag har gått i känt på returen på fördelaren ibland. I början var den varm, alldeles för varm. Nu har jag sänkt den avsevärt dvs utnyttjar värmen som produceras.
Samt gjort en egen kurva nu också, läge NOLL är egen kurva. Ska finjustera lite nu när tempen droppat ute lite.
 
S Stefan Andersson3 skrev:
Jag tänkte på varför pilla med radiatorerna ?
Låt dom stå helt öppna. Dom få vad dom får.
Ställ in kurvan för vad du vill ha på golvet på nedervåningen.
Då kan du sänka energikostnaden samt utnyttjar du att värmen stiger till övervåningen.
Att ställa för radioatorkurva i en villa är lite hål i huvudet. Man eldar mer fram värme till fördelningenslådan/shunten för GV, höjer då returtemperaturen. Vilket är helt onödig värme som bara skickas tillbaka till VP.
Vi har haft våran Nibe 730 igång sedan 2 veckor. Rörisen ställde den som många här säger.
Rad kurva. Vi hade tokvarmt på ÖV. Men ”normalt” på NV. Till GV ska man inte ha mer än Max 45(helst inte mer än 35), gäller även rören till fördelaren.
Ställde om detta så fort han försvann, nu har vi en behaglig temp både på NV och ÖV(termostaterna står Max öppna.)
Tillägg jag har gått i känt på returen på fördelaren ibland. I början var den varm, alldeles för varm. Nu har jag sänkt den avsevärt dvs utnyttjar värmen som produceras.
Samt gjort en egen kurva nu också, läge NOLL är egen kurva. Ska finjustera lite nu när tempen droppat ute lite.
Har faktiskt tänkt samma sak och jag har testat det i ca 2 veckor. Det jag tycker är märkligt är att el förbrukningen är ungefär densamma. Jag har sänkt till kurva 3 bara för att testa. Första dagen gick förbrukningen ner till ca 600w (ser det i min Tibber app) men nu är jag uppe runt ca 1300w vilket är nästan samma som det var innan då jag hade kurva 6 (låg på runt 1400w innan). Så då är det ju dumt att ha en lägre kurva om det ändå kommer dra typ lika mycket el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.