Vad har du kurvans parallellförskjutning inställd på nu? Eller har du aktiverad innegivare med väldigt hög rumspåverkan?

Med kurva 5 förskjutning -1 ska beräknad framledningstemperatur vara 27°.
 
R Rillehouse skrev:
Beräknad framledning säfer nu 45C
Konstigt. Vad står det under "min framledning" i meny 1.9?
 
J Josth skrev:
Vad har du kurvans parallellförskjutning inställd på nu? Eller har du aktiverad innegivare med väldigt hög rumspåverkan?
 
  • Värmepumpsdisplay som visar värmeinställningar med temperaturkurva och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Konstigt. Vad står det under "min framledning" i meny 1.9?
Under "min framledning temp värme 1.9.3.1" säger den 45 grader
 
R Rillehouse skrev:
Under "min framledning temp värme 1.9.3.1" säger den 45 grader
Där har du felet. Sätt det till 20 grader
 
L lordi skrev:
Där har du felet. Sätt det till 20 grader
Ah snyggt. Testar med det. Vill man inte sänka den till ännu lägre än 20 grader?

Det var också ett hårt surrande som nu lugnade ner sig efter att jag sänkt den paramtern till 20 grader.
 
R Rillehouse skrev:
Ah snyggt. Testar med det. Vill man inte sänka den till ännu lägre än 20 grader?
Nä 20 grader är standard. Det har lite att göra med hur kurvan ser ut. Normalt kommer man aldrig ner så lågt innan den har växlat över i sommardrift.
Du kan prova att sätta t ex 15 grader men då blir kurvan brantare.
Denna temperatur är alltså minsta temp på framledningstemperaturen. Någon har ändrat det vid installation.
Normalt höjer man mintemp om man t ex vill ha lite värme i en källare under sommaren t ex.
 
L lordi skrev:
Nä 20 grader är standard. Det har lite att göra med hur kurvan ser ut. Normalt kommer man aldrig ner så lågt innan den har växlat över i sommardrift.
Du kan prova att sätta t ex 15 grader men då blir kurvan brantare.
Denna temperatur är alltså minsta temp på framledningstemperaturen. Någon har ändrat det vid installation.
Normalt höjer man mintemp om man t ex vill ha lite värme i en källare under sommaren t ex.
Okej då är jag med. Stort tack! Nu är pumpen lugn och fin. Får se om den börjar jobba igen när inomhusgivaren säger 19-20 grader :) Tack!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Nu har vi levt med pumpen någon vecka till och överlag går allt bra. Det jag står funderande till är följande:

Nu när det soligt så vet jag att från runt kl 10 till 17 tiden så värms huset massor av solen. Jag kan se ett mönster i elförbrukningen att mellan kl 07.00 och till runt 09.00 så jobbar pumpen med eltillsats för uppvärmning. Dock tycker jag att det är onödigt eftersom att det för det första inte alls är kallt inomhus och för det andra så blir det ändå väldigt varmt en timme senare och vi måste öppna fönster. Senare mot dagen hamnar vi på en ca 25-26 graders inomhustemp.


Till frågan: kan man stänga av uppvärmningen mellan tex kl 07.00 och 10.00 för att vara energismart och utbyttja solens uppvärmning? Schemaläggningen som finns tycker jag inte uppfyller behovet.
 
Redigerat:
Du kan ju prova att flytta utegivaren så den sitter i solen istället för på norrsidan av huset där den normalt sitter. Då reagerar värmepumpen snabbare på solvärmen. Nackdelen är att det kan bli kyligt i rum på norrsidan huset där solen inte kommer åt att värma alls. Sedan finns Ngenic som modifierar utegivarens signal utifrån väderprognos etc. Kräver abonnemang men kanske fungerar för vissa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag använder trögheten i huset.
Har sänkt värmen i hela huset till 19 grader utom toaletterna.
Solen värmer upp hela huset lagom till kvällen så där är 22-23 grader och håller värmen hela natten.
Kan vara lite svalare på morgonen men då vaknar till innan jobbet;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag använder trögheten i huset.
Har sänkt värmen i hela huset till 19 grader utom toaletterna.
Solen värmer upp hela huset lagom till kvällen så där är 22-23 grader och håller värmen hela natten.
Kan vara lite svalare på morgonen men då vaknar till innan jobbet;)
Men som jag förstår det så kommer pumpen vilja få ut 20grader på framledningstemp även om jag ställer in värmen i hela huset på tex 16 grader. Detta i och med att lägsta värder på framledningtemp är 20 grader (se tidigare konversation längre up). Så rent energimässigt kommer väl pumpen förbruka lika mycket energi oavsett om jag ställt in 16 eller 20 grader.
 
Du har inga rumstermostater där du kan justera ner graderna?
Även om framledningen är varmare så går där inte ut värme i golven.
 
A Argastesnickaren skrev:
Du har inga rumstermostater där du kan justera ner graderna?
Även om framledningen är varmare så går där inte ut värme i golven.
Nä jag kör utan rumstermostater i och med att jag ändå fick höra att de bör stå på max
 
L lordi skrev:
Där har du felet. Sätt det till 20 grader
Hej! Kom att tänka på en sak. Vi har radiatorer på övre plan. Borde då inte framledningstempen vara mer än 20 grader, hur ska annars elementen få förväntad temp? Tänker att det kanske var anledningen till att den var satt till över 40 grader. Tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.