11 908 läst · 67 svar
12k läst
67 svar
Nibe F370 (frånluftspump), ska de dra så här mycket?
Hej, har nyligen flyttat till ett hus med frånluftvärmepump, en Nibe F370. Tidigare aldrig haft frånluftspump, enbart bergvärme, så försöker lära mig nu hur den beter sig.
Vad jag märker är dock att den verkar dra väldigt mycket ström (när jag jämför med bergvärmepumpen i mitt gamla hus).
Att den drar mycket har jag kunnat konstatera efter dygnsförbrukningen hos Vattenfall men idag fick jag satt igång en realtidsövervakare (IKEAs gamla variant, vad den nu heter) och kunde direkt konstatera att när sambon duschat så matar pumpen direkt på med 7kW tillsats (för att producera varmvatten får man anta). Och det har den nog gjort nu en 15-20 minuter. Bergvärmen jag jämför med köra kanske 3-3.5kW efter en dusch i si så där 15 minuter.
Man kan ju utläsa en massa data från displayen men jag har ingen riktig koll på i vilken ände man skall börja...någon som kan de här sakerna och vill hjälpa mig?
Huset är från mitten av 80-talet, två plan, ca 150kvm. Det är i höjd med Göteborg. En dag när temp ute har pendlat mellan +5 till ett par minusgrader så drar huset 60-65kWh. Feb hittills 420 kWh.
Vad jag märker är dock att den verkar dra väldigt mycket ström (när jag jämför med bergvärmepumpen i mitt gamla hus).
Att den drar mycket har jag kunnat konstatera efter dygnsförbrukningen hos Vattenfall men idag fick jag satt igång en realtidsövervakare (IKEAs gamla variant, vad den nu heter) och kunde direkt konstatera att när sambon duschat så matar pumpen direkt på med 7kW tillsats (för att producera varmvatten får man anta). Och det har den nog gjort nu en 15-20 minuter. Bergvärmen jag jämför med köra kanske 3-3.5kW efter en dusch i si så där 15 minuter.
Man kan ju utläsa en massa data från displayen men jag har ingen riktig koll på i vilken ände man skall börja...någon som kan de här sakerna och vill hjälpa mig?
Huset är från mitten av 80-talet, två plan, ca 150kvm. Det är i höjd med Göteborg. En dag när temp ute har pendlat mellan +5 till ett par minusgrader så drar huset 60-65kWh. Feb hittills 420 kWh.
Redigerat:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Vad är det för ålder på den?
De nyare kan tex ha olika lägen för varmvattenproduktion. Ekonomin, normal och lyx. Lyx innebär att den jobbar att producera varmvattnet snabbast möjligt, vilket leder till mer tillsats.
De nyare kan tex ha olika lägen för varmvattenproduktion. Ekonomin, normal och lyx. Lyx innebär att den jobbar att producera varmvattnet snabbast möjligt, vilket leder till mer tillsats.
Ja precis, men där har jagJ Jerald Stuartson skrev:
"tillfällig lyx" = Av
"Komfortläge" = ekonomi
Och det är heller inte "periodisk höjning" då nästa sådan körning är den 16 feb och den är satt till att köra var 20 dag.
NIBE F370 är en frånluftsvärmepump av den gamla traditionella typen som då alltså har en ganska liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Resten av värmen som behövs i huset måste komma från elpatronen som får jobba hårt under vinterhalvåret. Kompressorn ensam klarar i bästa fall huset ner till ca +6 °C om man snålar med varmvattnet. Vill man minska elförbrukningen är en ganska billig och bra lösning att komplettera huset med en luftluftvärmepump. Då har man även kyla på sommaren om man vill.
Kan tillägga att trots att kompressorn är ganska liten ger den ändå en årsbesparing på drygt 8000 kWh/år tack vara att den går så många timmar per år.
Kan tillägga att trots att kompressorn är ganska liten ger den ändå en årsbesparing på drygt 8000 kWh/år tack vara att den går så många timmar per år.
Hmm...ok. Hur mycket kan man räkna med att en kakelugn gör i sammanhanget? Som jag förstår så drar ju FLVP luften från badrummen (eller?) så då måste värmen från kakelugnen först nå dit för att få effekt eller?J Josth skrev:NIBE F370 är en frånluftsvärmepump av den gamla traditionella typen som då alltså har en ganska liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Resten av värmen som behövs i huset måste komma från elpatronen som får jobba hårt under vinterhalvåret. Kompressorn ensam klarar i bästa fall huset ner till ca +6 °C om man snålar med varmvattnet. Vill man minska elförbrukningen är en ganska billig och bra lösning att komplettera huset med en luftluftvärmepump. Då har man även kyla på sommaren om man vill.
Kan tillägga att trots att kompressorn är ganska liten ger den ändå en årsbesparing på drygt 8000 kWh/år tack vara att den går så många timmar per år.
Det finns ju iof en tempsensor inomhus någonstans...hur kan man lista ut vart den sitter?
Klockren beskrivning!J Josth skrev:NIBE F370 är en frånluftsvärmepump av den gamla traditionella typen som då alltså har en ganska liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Resten av värmen som behövs i huset måste komma från elpatronen som får jobba hårt under vinterhalvåret. Kompressorn ensam klarar i bästa fall huset ner till ca +6 °C om man snålar med varmvattnet. Vill man minska elförbrukningen är en ganska billig och bra lösning att komplettera huset med en luftluftvärmepump. Då har man även kyla på sommaren om man vill.
Kan tillägga att trots att kompressorn är ganska liten ger den ändå en årsbesparing på drygt 8000 kWh/år tack vara att den går så många timmar per år.
En kakelugn gör väldigt mycket om man eldar i den ofta. Den värmer huset under många timmar och är betydligt bättre än en enkel braskamin som snabbt tappar värmen. Du får räkna ut hur många kubik ved ni eldar per år och vilken sorts ved det är. Precis, FLVP återvinner värmen i ventilationsluften när kompressorn går. Utsug i kök, badrum, tvättrum, klädkammare det vanliga. Om det finns en inomhusgivare brukar det vara en liten vit eldosa. Annars räcker det med välfungerande termostater på radiatorerna. Termostaterna håller ca 20-25 år sedan fungerar kanske inte regleringen längre.M m78 skrev:Hmm...ok. Hur mycket kan man räkna med att en kakelugn gör i sammanhanget? Som jag förstår så drar ju FLVP luften från badrummen (eller?) så då måste värmen från kakelugnen först nå dit för att få effekt eller?
Det finns ju iof en tempsensor inomhus någonstans...hur kan man lista ut vart den sitter?
B Boende45 skrev:
Frånluftvärmepump är bäst för sommarstugor och årsboende i södra Sverige där utetemperatur inte är låg så många dygn. En villa på 150 kvm ventileras med 0,35 l/s = 50 l/s eller 180 kbm/h. Om det är 0 C ute och VP kyler frånluften till 0 C så går all återvunnen värme åt för att värma upp uteluften. Kvar blir bara kompressorvärmen vilket är en variant av direktel. För att värma 180 kbm/h krävs 1,26 kW. En annan faktor att beakta är att om man har rätt luftflöde så är det ingen idé att skaffa större kompressor för då behövs mer luft att kyla.M m78 skrev:Hej, har nyligen flyttat till ett hus med frånluftvärmepump, en Nibe F370. Tidigare aldrig haft frånluftspump, enbart bergvärme, så försöker lära mig nu hur den beter sig.
Vad jag märker är dock att den verkar dra väldigt mycket ström (när jag jämför med bergvärmepumpen i mitt gamla hus).
Att den drar mycket har jag kunnat konstatera efter dygnsförbrukningen hos Vattenfall men idag fick jag satt igång en realtidsövervakare (IKEAs gamla variant, vad den nu heter) och kunde direkt konstatera att när sambon duschat så matar pumpen direkt på med 7kW tillsats (för att producera varmvatten får man anta). Och det har den nog gjort nu en 15-20 minuter. Bergvärmen jag jämför med köra kanske 3-3.5kW efter en dusch i si så där 15 minuter.
Man kan ju utläsa en massa data från displayen men jag har ingen riktig koll på i vilken ände man skall börja...någon som kan de här sakerna och vill hjälpa mig?
Huset är från mitten av 80-talet, två plan, ca 150kvm. Det är i höjd med Göteborg. En dag när temp ute har pendlat mellan +5 till ett par minusgrader så drar huset 60-65kWh. Feb hittills 420 kWh.
En Nibe 730 kan kyla ner frånluften till minus 15 grader.J Jochi skrev:Frånluftvärmepump är bäst för sommarstugor och årsboende i södra Sverige där utetemperatur inte är låg så många dygn. En villa på 150 kvm ventileras med 0,35 l/s = 50 l/s eller 180 kbm/h. Om det är 0 C ute och VP kyler frånluften till 0 C så går all återvunnen värme åt för att värma upp uteluften. Kvar blir bara kompressorvärmen vilket är en variant av direktel. För att värma 180 kbm/h krävs 1,26 kW. En annan faktor att beakta är att om man har rätt luftflöde så är det ingen idé att skaffa större kompressor för då behövs mer luft att kyla.