Hej
Jag har en vp på 17 kw och behöver 280 meter
220 är för klent. Det är bara att borra ett hål till.
I dagslägets så har jag 2 hål på vardera 200 meter så nu räcker både värme samt kyla till
 
Pratade med en borrare och borrar man djupare är 240 meter så blir trycket på UTsidan av slangen för högt så risk finns att slangen trycks ihop. Spritblandningen har lägre densitet och då blir trycket lägre längst ner i slangen,

Protte
 
Vad är det för dumhet.

"Pratade med en borrare och borrar man djupare är 240 meter så blir trycket på UTsidan av slangen för högt så risk finns att slangen trycks ihop. Spritblandningen har lägre densitet och då blir trycket lägre längst ner i slangen,"
 
Redigerat:
Jag har ett på 220 m med min F1255, det har funkat kanon nu i 2 år. Använder det för frikyla också.
 
Turbin skrev:
Vad är det för dumhet.

"Pratade med en borrare och borrar man djupare är 240 meter så blir trycket på UTsidan av slangen för högt så risk finns att slangen trycks ihop. Spritblandningen har lägre densitet och då blir trycket lägre längst ner i slangen,"
Om jag har räknat rätt får du en tryckskillnad på ca 0,6 bar.
oftast skyller borrare på en massa strunt när man börja önska djupa hål. Problemet är oftast att deras kompressor inte klarar trycket som behövs.
 
  • Gilla
Mikael Sundling
  • Laddar…
Ja ren okunskap man kan om man är rädd för det trycksätta brine. Ett större problem är tryckfallet med så djup enkel borra.
 
Vi har ett 220 m hål till vår F1255-16 och det funkar kanon med 78% årlig besparing jämfört med vår gamla elpanna. Det är ca 270 kvm hus uppdelat på 1,5 plan och träparkett med golvvärme i hela huset. Eftersom golvet inte tål högre än en viss temp så är pumpen spärrad så den inte har högre framledning än 42-ish grader så skulle det bli en köldknäpp så är det inte hålet som begränsat mig utan framledningstempen. Vi har dock klarat oss fint när det var -20 ute. Vår elpatron har bara sparkat in i samband med att vi tillfälligt höjt varmvattentempen då man haft gäster. Har man hela bostadsytan utspritt på ett plan kan det såklart bli mer viktigt att nå upp till maxeffekt. För den som kör frikyla på sommaren får man såklart ett effektivare hål om vintern om man är orolig för att man ligger på marginalen.
 
  • Gilla
JoWest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.