Är det så enkelt som att säga att man behöver X meter hål?

Har hört om en som hade två hål och konstaterade att det ena gav mycket bättre än det andra, så jag har fått för mig att det kan skilja en del från hål till hål.
 
Men hade han lika flöde i båda hålen. Jag tror det skiljer väldigt lite mellan 2 hål på samma tomt annars skiljer det beroende på berg art vart grund vattnet ligger och vart i landet det ligger.
 
smurfen72 skrev:
Men hade han lika flöde i båda hålen. Jag tror det skiljer väldigt lite mellan 2 hål på samma tomt annars skiljer det beroende på berg art vart grund vattnet ligger och vart i landet det ligger.
Var längesen jag fick detta berättat för mig, så jag kommer inte ihåg exakt, men han sa att om dom ströp flödet i det "bättre" hålet så fick dom ut lika med värme, har ett svagt minne av att det bättre hålet inte var lika djupt som det andra...
 
Ska man jämföra bör man nog veta flödet men det kan säkert skilja mellan hålen men jag tror det är ovanligt.
 
Jag ringde Nibe igår för råd. De rekommenderar inte borrhål djupare än 200 meter till den här pumpen.
Jag kommer borra 2 på totalt 150 meter styck. Huset i fråga är 350 kvm och den dimensionen ger lite utrymme för om man skulle vilja Attefalla också.
 
Tänk på att det kan vara en bit ner till grundvatten, det är det aktiva hålets djup som är intressant. Här försvann 10m av borran. Merkostnaden för att borra säg 170m per hål är blygsam i sammanhanget.
 
Krillehus skrev:
Hur mycket behöver jag borra för att få ut max effekt av Nibe F1255 16 KW?
Är det så enkelt som 16000 / 40w = 400 m?

Om man borrar ett hål, hur djupt kan man borra då för att den ska orka cirkulera?
Vänta lite.. fysiken säger väll att det är lika lätt att cirkulera 400m djupt som 400 meter på längden. Eller? har jag fel. Kan vara jobbigt att borra 1x 400m och 2x200m är är lättar ovsätt om det är på djupet eller längden.
 
Det är tryckfallet i slangen det handlar om, parralellkopplar du två hål blir det ju som att använda dubbelt så grov slang.
 
Nja nästan rätt dubbel så grov slang 4 gånger i en hälften så grov. Arean ökar i kvadrat tror jag. :)
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
D
Tomas Andersson skrev:
Nja nästan rätt dubbel så grov slang 4 gånger i en hälften så grov. Arean ökar i kvadrat tror jag. :)
Hängde inte riktigt med på vad du sa här. Men en hälften så lång parallellkopplad borra istället för en dubbelt så lång borra minskar flödesmotståndet pga flera (samverkande) faktorer:

1. Arean ökar
2. Flödeshastigheten halveras
3. Längden halveras
 
borra djupare än du behöver, ska du göra 2x 150 enl en beräkning så borra 10% djupare.
det är en billig lösning då pumpen drar mindre energi ju varmare köldbärare du har.
och hålet håller ju i 100 år
 
  • Gilla
HenrikSA
  • Laddar…
Hej

Nu blev jag orolig efter att har läst alla inläggen här.

Jag har nyligen fått installerat en 1255-16 och jag behöver verkligen full effekt.
Bytte ut min pelletspanna, förbrukade 10 ton/året.
Installatören offererade med hål på 200 meter men jag tyckte att vi borrar lite till så det blev 220m.
Han sa även att jag aldrig behövde tillskottsel.

Om det nu visar sig att borrhålet inte räcker vems är ansvaret?
 
Om anläggningen fungerar någorlunda med bara ett hål är det väl alltid köparen som sitter med svarte petter och får betala el-patronen med högre elförbrukning på elräkningen.
 
  • Gilla
Tia78
  • Laddar…
Hustomt skrev:
Om det nu visar sig att borrhålet inte räcker vems är ansvaret?
Ditt som beställare så klart. Det är väl ingen som börjar borra utan att ha stämt av med ägaren hur djupt de ska borra?


Jag gjorde för övrigt 2 x 160 m.
Då går köldbärarpumpen på 75% kapacitet för att driva runt systemet.

Hurvida jag får ut full effekt eller inte av min pump har jag ingen aning om.
 
220 meter borrhål till en vp som lämnar över 16 kw (beroende på framledning) låter klent. Helt ok om man inte behöver max effekten men behöver man full effekt låter det klent lite beroende på vart huset ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.