Om du har en extra tank och extern cirk pump så kan man ha olika flöden på det genom vp och det som går genom radiatorerna och du kommer få ner antalet starter genom att systemet får mera vatten och blir trögare. Helt rätt att strypa i början för att få mera flöde i slutet vattnet tar lättaste vägen. Vp är 6 år gammal 52118 starter ger ca 24 starter per dag vilket är högt eftersom vp inte gått så mycket på sommaren. Att antalet starter blir högt beror på att vp är ganska kraftig vilket ganska få drift timmar visar.
 
Stort tack för all hjälp smurfen72, känns som jag har mycket bättre koll nu, och vet vad som skulle kunna åtgärdas och vad som i så fall behöver kollas upp. Skulle ha svarat dig mycket tidigare, men en son på 9 veckor och en kräksjuk mamma kom emellan.

En sista fråga dock, och det är det är du skrev med att man kan justera gradminuterna så man får färre starter. Skulle du vilja skriva något om vad som vore en rimlig justering. Åter igen - stort tack för hjälpen!
 
I ditt fall är det inget bra alternativ eftersom vp redan värmer nästan 10 grader högre än framledningens börvärde vilket redan är högt och justerar man gradminuterna för mindre start stop kommer den värma ändå högre. Den enda rätta lösningen är mera vatten i systemet.
 
smurfen72 skrev:
Eftersom 6 kw är max installerad eleffekt är det 6 kw som används när el timmarna beräknas dvs 3 kw i 2 tim ger 1 timme på räknaren.
Tog upp detta med Nibe på deras utbildning.
Det är endast möjligt att veta hur många timmar som spetsats, det finns ingen formel för omräkning, utan det är 1 timme med spetsning oavsett vilket kw steg som är inkopplat. Så man kan ej veta exakt hur mycket den faktiskt spetsat med. Utan endast att det är minst min effekt X tidsfaktor. Eller som mest högsta effekt X tidsfaktor.
 
I så fall har dålig koll för enligt deras support är det som jag skrev tidigare. Hur som helst det bör man kunna kolla via loggningen om man är intresserad.
 
Ja det är väl någon som har fel, dock marginellt viktigt vem som har rätt, men jag ska träffa säljaren på torsdag då ska han få ringa och kolla vad som gäller. Om inte förr st jag vill veta personligen.
 
Jag vill också veta men vem ska man ringa om dom kommer med olika svar ? Ska man veta säkert får man nog kolla själv och så viktigt är det inte för mig framförallt inte eftersom jag inte använder elspets annat än till legionella höjning.
 
  • Gilla
Blund
  • Laddar…
Lägger till en ny fråga till min gamla tråd. Idag sitter det en trådad inomhusgivare i hallen. Där är det oftare varmare än i vardagsrummet.

Jag skulle därför vilja sätta en inomhusgivare i vardagsrummet, men vill slippa dra en superlång sladd. Finns det trådlösa givare som inte är svindyra, eller kräver uplink? Typ någon enkel som simulerar en trådad med extern sändare och mottagare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.