Jag vore oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig med min Nibe F1245. Den installerades 2010 av den tidigare ägaren. Jag kan systemet för dåligt för att kunna utläsa något ut serviceinfon. Bifogar den som bilder. Jag vill helt enkelt försäkra mig om att värdena ser okej ut. Mig veterligen har den aldrig servats. Vad jag själv har gjort för någon månad sedan är att jag inaktiverade "tillsats" efter att jag fick ett misstänkt hög elräkning och var rädd för att den gått över till att endast köra på el.

Till pumpen sitter en inomhussensor som ger lufttemperaturen inomhus i hallen och sen går det ut varmvatten till kranarna och varmvatten till elementen i huset.

Jag har noterat att expansionskärlet är fullt men det sitter ett säkerhetsventil på den och jag har aldrig sett att det har runnit över något.

Det har varit lite problem med värmen i elementen och i vintras ökade jag viloläget så att cirkulationen gick upp. Då blev det värme i alla element. Har även ändrat lite på andra inställningar men för någon månad sedan gjorde jag en fabriksåterställning av inställningarna.

Som sagt, om någon kan det här bättre och vill kasta ett öga på värdena vore jag ytterst tacksam! Jag vill försäkra mig om att den är rätt inställd och att inget värde tyder på att något är uppenbart fel.

ContactSheet-001.jpg
 
H
Har aldrig använt el tillsatsen på våran pump.
Va många timmar har el tillsatsen vart aktiv?
 
Hallerudsbo skrev:
Har aldrig använt el tillsatsen på våran pump.
Va många timmar har el tillsatsen vart aktiv?
Jag vet inte om den använt tillsatsen, men möjlighet har funnits då den varit inställd på auto. Har du manuellt avaktiverat möjligheten? Som jag förstått det ska den helst vara aktiverad som möjlighet så det inte riskerar frysa vid sträng kyla.
 
H
Har den av.
Du kan se på timmarna hur mycket den varit till
 
Letade runt och under Tillsatsinfo hittar jag "tidfaktor: 223.6". Är det timmarna, och kan man veta om det är sen min återställning eller om det är sedan installationen?
 
H
Vet inte om dom raderas vid ny installation.
Tror om det stämmer tar du timmar gånger 1,6 så får du ut ca kWh som dom har brukat.
 
Om du kör usb loggning på vp i 1 dygn och bifogar loggen så ser man hur den går. Lite konstigt att kb cp gick i 1% men deltat verkade ok. Tar du elpatrons timmar gånger 6 blir det totala kwh som elpatron förbrukat lite drygt 200kwh per år är inte så farligt och några kommer säkert från legionella bränning. Du kan även kompressorn timmar samt antalet starter den gjort. Ser att du inte har strömkännarna till effektvakten anslutna dom kan vara bra att ha speciellt om man använder elpatron en del.
 
Tack smurfen72 för återkopplingen! Har slagit på loggningen och låter den stå i ett dygn med loggning var 5:e minut. Ska bläddra i manualen och kolla vad jag hittar om det där med strömkännarna, låter klart intressant. Ska bli spännande att se vad du kan utläsa ut loggen.

Viloläget på pumpen är inställt på 50%. Brukar man behöva justera det här värdet, är det väldigt individuellt? Jag hade problem med element i vintras som inte blev varma, och när jag felsökte provade jag att öka till 75%, och det verkade delvis lösa problemet, men samtidigt vill jag inte hårdköra pumpen i onödan utan jag vill lösa eventuella grundproblem. Loggen kommer i morgon :)
 
Viloläget är nog väldigt individuellt vad står cp på när vp kör värme ? Man brukar kunna ha viloläget lite lägre men det är inget måste men spar några kwh per år.
 
Nu har jag loggat i ett dygn ungefär. Tänkte lägga upp en fet logg här men till min förvåning var den allt annat än fet. Innehöll inget annat än siffran "5"! Något måste väl ha gått fel, eller är det här ett väntat resultat?
 
smurfen72 skrev:
Om du kör usb loggning på vp i 1 dygn och bifogar loggen så ser man hur den går. Lite konstigt att kb cp gick i 1% men deltat verkade ok. Tar du elpatrons timmar gånger 6 blir det totala kwh som elpatron förbrukat lite drygt 200kwh per år är inte så farligt och några kommer säkert från legionella bränning. Du kan även kompressorn timmar samt antalet starter den gjort. Ser att du inte har strömkännarna till effektvakten anslutna dom kan vara bra att ha speciellt om man använder elpatron en del.
Det är ju inte säkert att elpatron jobbat med 6kw hela tiden det är ju max vad den kan ge, den stegar ju upp om gradminuterna fortsätter uppåt enligt intervall. Och har vvp endast haft 200+ timmar spets sedan 2010 så är det ju absolut inget övertal..Kanske den tilloch med körts på el enbart i installationsfasen?
 
Eftersom 6 kw är max installerad eleffekt är det 6 kw som används när el timmarna beräknas dvs 3 kw i 2 tim ger 1 timme på räknaren.
 
  • Gilla
Blund
  • Laddar…
S_B_O skrev:
Nu har jag loggat i ett dygn ungefär. Tänkte lägga upp en fet logg här men till min förvåning var den allt annat än fet. Innehöll inget annat än siffran "5"! Något måste väl ha gått fel, eller är det här ett väntat resultat?
Du måste avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet.
 
Köldbärarpump på 1%... Kan det vara så att den precis var påväg att stänga av, för gradminuterna räknar ju ner till 0. Och då kanske bilden precis är tagen när den ska stänga av..
Om det är fallet så kan du sänka cirkulationshastigheten på köldbärarpumpen för att få lite större Delta T på den kalla sidan.
Elpatroner tycker jag inte du ska blockera helt, den ska hjälpa pumpen om det behövs. Om du är orolig att den går i onödan så kan du justera gradminuterna då den startar istället. Annars riskerar du problem om det händer något när du inte kan bevaka Vp drift.
 
Okey där lärde jag mig nått helt nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.