Det är ett stort om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Ett stort om. Många gånger är det kanske lättare att ta in hantverkare. Jag dömer ingen som gör det. Jag ser helst att de inte dömer mig heller och börjar snicksnacka om att jag borde mäta min fritid i pengar ;).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att frågan är av filosofisk art och kanske livsåskådning, men självklart där ekonomi också påverkar hur man gör, men där det inte finns något generellt svar utan en mängd olika förutsättningar. Och allt går att mätas i pengar om man vill eller så kan man låta bli det.
Men visst spelar ekonomi in, två exempel är utifrån inlägg tidigare:
* Vi värderar vår semester och frihet med familjen att vi köper in arbetet, dvs man har ekonomi att vara ledig med familjen (är sällan gratis utan kräver en semesterkassa) och även en "kassa" för att köpa in arbetet.
* Vi har inte ekonomi att köpa in arbetet men kan nyttja semestern i år till att göra det det själv.
Så det är stor skillnad i vad den ekonomiska situationen tillåter och vilken frihet man har att kunna prioritera,
Det är alltid lätt att prioritera om man inte behöver offra något, det svåra är oftast att behöva välja bort.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T
R RalleB skrev:
Det finns ett märkligt tankesätt som finns på de flesta DIY-forum som jag funderat över....

Nämligen att det finns människor som räknar all tid i pengar/timtid?
Dvs att bygger/gör jag något på min fritid så tycker dessa människor att den totala kostanden för projektet ska vara material+ min ev. tid i timpenning.

Skulle vara intressant att veta hur ni tänker?

För jag personligen har svårt att köpa det tankesättet, är ju inte precis så att de flesta här kan jobba hur mycket som helst.
Men ni kanske även mäter toalettbesök, måltider, socialt umgänge, leka med barnen etc. i timpenning?

Skulle vara intressant att få veta hur ni tänker som skall göra allt själva oavsett hur mycket/litet ni sparar: "Det bygger jag själv, så sparar jag 5000kr, det tar 200h. Men jag sparar ju 5000kr"
 
optimum optimum skrev:
De som inte orkar röra på sig blir aldrig 80 år. Bygg altan och de år du lever blir rikare.
Visst är det en fin och bra fritid att skapa något, t.ex. en ny fin altan att tillsammans njuta av.
Att orka röra på sig och att bygga altan är knappast ekvivalent.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skulle vara intressant att få veta hur ni tänker som skall göra allt själva oavsett hur mycket/litet ni sparar: "Det bygger jag själv, så sparar jag 5000kr, det tar 200h. Men jag sparar ju 5000kr"
Problemet är att ditt exempel inte har med verkligheten att göra. Det är alltid mycket dyrare att ta hjälp, i synnerhet när det handlar om större arbeten.

Sist jag frågade om ett pris skulle det kosta 100kkr att få hjälp med ett jobb som jag själv kan utföra på 14 dagar. Har du lust att ta fram miniräknaren och räkna ut vid vilken lönenivå man går +/- noll på att ta tjänstledigt och göra jobbet själv istället?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skulle vara intressant att få veta hur ni tänker som skall göra allt själva oavsett hur mycket/litet ni sparar: "Det bygger jag själv, så sparar jag 5000kr, det tar 200h. Men jag sparar ju 5000kr"
Haha? Vad är det som tar 200 h? Vilken hantverkare skulle kunna jobba i 200 h för 5000 kr?
Om ett jobb tar 200 h och en hantverkare kostar 500 kr/h så blir min uträkning att man skulle spara 100 kkr ifall man gjorde samma jobb själv...
Så du har feluppskattat "sparandet" med en faktor 20 ungefär..
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skulle vara intressant att få veta hur ni tänker som skall göra allt själva oavsett hur mycket/litet ni sparar: "Det bygger jag själv, så sparar jag 5000kr, det tar 200h. Men jag sparar ju 5000kr"
En hypotes är att man inte har 5000:- att använda och det som bjuds är kanske 200h (mera realistiskt är nog 20h, dvs en veckas arbete på fritid). Så man kanske inte sparar något utan gör något man annars inte skulle ha råd med.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd! Jag renoverar rätt mycket själv, men har aldrig tänkt på vad jag har för $/h utan mer vart jag kan spara in på material till mina projekt. Sen har jag en väldigt snäll fru som låter mig pyssla på utan att gnälla om det tar tid, har God kommunikation innan och under alla projekt, sen blandar jag även in fru och sonen på 2år i allt!

Men på snart 1 år har jag nog lagt ner
1helg på köket, riva kakel, gipsa spackla, måla, tillverka och montera marmorbänkskiva.

1helg med att förlänga och lägga nytt klinkers i hallen.

2veckor med att spackla/måla om allt invändigt och nya socklar/foder.

Och allt detta har kostat ca 15k/18dagar ger typ en 104kr/h I materialkostnad vilket blir betydligt mindre än vad jag får ut per arbetad timma på jobbet! Känns bra!
 
T
A AndersS skrev:
En hypotes är att man inte har 5000:- att använda och det som bjuds är kanske 200h (mera realistiskt är nog 20h, dvs en veckas arbete på fritid). Så man kanske inte sparar något utan gör något man annars inte skulle ha råd med.

Jag besvarade TS inlägg som knappast var realistiskt när man börjar anmärka på toalett besök etc!
 
T
T tobbbias skrev:
Haha? Vad är det som tar 200 h? Vilken hantverkare skulle kunna jobba i 200 h för 5000 kr?
Om ett jobb tar 200 h och en hantverkare kostar 500 kr/h så blir min uträkning att man skulle spara 100 kkr ifall man gjorde samma jobb själv...
Så du har feluppskattat "sparandet" med en faktor 20 ungefär..
HAHA, du kan inte läsa mellan raderna...
 
nu var väl iofs exemplet att man SPARADE 5000kr på ett arbete om 200h, inte att 200h kostade 5000kr. Men oavsett det, min tes är att det handlar om MYCKET större belopp än så och att det inte är besparingen som är begränsande utan andra faktorer (har man tiden, kunskapen, vill man):
 
Och att större arbeten ofta kräver olika kompetens t.ex. markarbete, armering, gjutning, snickeri och kanske lite vvs samt el. Så den samlade kunskapen för ett större arbete kan bli ganska komplex.;)
 
Jag tänker lite praktiskt och delar i princip in det i:
a) detta kan jag inte (jag kan inte spika/skruva mycket, maken klarar inte höjder), ta in hantverkare.
b) detta kan jag, men det tar för lång tid/är för svårt, tråkigt för mig, ta in hantverkare, var eventuellt med och hjälp till med vissa saker.
c) detta kan jag, tycker är roligt och/eller går tillräckligt snabbt, det gör jag själv.

B är väldig vanligt. Tex när vi bytt panel så har jag målat, de fick bygga ramverket till altanen (klippa med dubb i stenen), men trallen skruvade vi själva, vi städar och kör bort skräp själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
M
H Hullefar skrev:
1000-nånting + moms tar han i timmen. Han är väl rik, men gör inget annat än jobbar.
Lite OT: Man är inte rik om man behöver jobba för pengar!
Rika är de som låter pengarna jobba för dem istället för tvärtom.

Vi som inte har obegränsat med pengar får räkna med alternativkostnad. Om jag gör detta själv hur mycket blligare blir det? Vad kan jag då istället använda pengarna till? Hur mycket annat hinner jag inte med? Hur bra kommer det bli?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.