Hur mycket är det värt att måla om huset gentemot att ta semester med familjen?

Om man inte vill räkna om tiden till pengar, kanske man kan räkna om den till tid med familjen. Om man nu *vill* spendera tid med den. :)
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
optimum
M -MH- skrev:
Hur mycket är det värt att måla om huset gentemot att ta semester med familjen?

Om man inte vill räkna om tiden till pengar, kanske man kan räkna om den till tid med familjen. Om man nu *vill* spendera tid med den. :)
Måla om huset TILLSAMMANS med familjen.
Mycket uppskattat att göra saker ihop.
Och för pengarna som skulle gått till timkostnad för målarna åker ni sedan på gemensam semester.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och om de inte är intresserade? :)
 
Övertid.. Hälften försvinner i skatt så all "övertid" tar jag ut i timmar och kör hemma-projekt istället.
 
H Hullefar skrev:
Sådant leder dessutom till galenskap. Jag har en vän som brukar hävda (när man drar ut honom på lunch på stan) att lunchen kostar honom 500 kr, 100 kr för maten och 400 kr i förlorad inkomst då han annars bara kan käka en macka framför datorn medan han jobbar. Eget företag så han kan (och gör också det) sitta hur länge han vill. Han är helt nervös när han äter och vill tillbaka.
Vissa människor skulle nog må bättre av att aldrig ha hört talas om alternativkostnader.
 
optimum
Det finns de som skyller på att fritiden är så viktig att inte arbeta åt sig själv då.

De flesta som säger så är troligen helt odugliga på att göra saker själva.

Födda med "tummen mitt i handen"
 
Eftersom vi alla har en begränsad tid i livet borde värdet på vår fritid stiga i och med att vår potentiella levnadstid minskar.

Medellivslängden för män i Sverige är 81år. Jag skulle definitivt inte prioritera att bygga en altan om jag vore 80år.

Värde på fritiden är relativ många faktorer, vad vill du ha gjort innan du kastar in handduken. Absurt att värdera det i pengar, det är återigen ett tecken på att västvärlden har tappat fotfästet.
 
M mnils skrev:
Han måste ha extremt hög timtaxa mot kund om han får 400kr i handen för varje timme han jobbar oavsett hur många timmar!
Har han råd att sova och skita?
1000-nånting + moms tar han i timmen. Han är väl rik, men gör inget annat än jobbar.
 
N nilton61 skrev:
Jag sätter 50 kr/tim om jag behöver ngt att jämföra med.
Till exempel: jag skall göra en resa och får då välja ifall jag stoppar pengarna i tanken eller köper en tåbilett för dem. För att jämförelsen skall bli så bra som möjligt skall SAMTLIGA kostnader räknas med, dvs skillnad i restid parkeringsavgifter, rörliga kostnader på bilen (obs enbart de rörliga eftersom jag redan äger en bil. bl.a Skånetrafiken blåljuger om detta)
Jag kör en laddhybrid där rörliga kostnaderna ligger på ca 6kr/mil och resan är 6 mil och tar 50 min (aktuella värden, dörr till dörr) samt kanske 80 kr i parkeringsavgifter, 116 kr totalt
En resa till malmö kostar mig 122kr och tar 1:45 (1:30 + 0:15 för att nå destinationen) dvs 55 minuter längre restid vilket enligt mitt sätt att räkna ger en extrakostnad på 46 kr, 168 kr totalt
Jag gillar resonemanget och brukar räkna på ungefär samma sätt för vissa projekt. Dock brukar jag värdera min tid, både egentid och familjetid, betydligt högre än 50 kr/h.
 
Med tanke på hur många som "renoverar sönder" sina förhållande, tror jag nog att många grovt underskattar värdet av sin tid.
 
  • Gilla
LiteSkruvad och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De flesta som säger så är troligen helt odugliga på att göra saker själva.

Födda med "tummen mitt i handen"
Du får det att låta som ett problem?
 
optimum
M -MH- skrev:
Du får det att låta som ett problem?
Japp för de stackare som inte duger till. Synd om dem.
 
optimum
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Eftersom vi alla har en begränsad tid i livet borde värdet på vår fritid stiga i och med att vår potentiella levnadstid minskar.

Medellivslängden för män i Sverige är 81år. Jag skulle definitivt inte prioritera att bygga en altan om jag vore 80år.

Värde på fritiden är relativ många faktorer, vad vill du ha gjort innan du kastar in handduken. Absurt att värdera det i pengar, det är återigen ett tecken på att västvärlden har tappat fotfästet.
De som inte orkar röra på sig blir aldrig 80 år. Bygg altan och de år du lever blir rikare.
Visst är det en fin och bra fritid att skapa något, t.ex. en ny fin altan att tillsammans njuta av.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Kul fundering kring det här med om man tittar på sin egentid som kostnad/pengar/besparing.
För mig beror det helt enkelt på, lite som jag sett andra antyda/säga.
Inför många projekt funderar jag på följande:
- Är det ett moment jag kan eller över huvud taget vill lära mig? (oftast ja, men vissa saker som rördragningar etc låter jag riktiga hantverkare göra)
- Hur kul verkar projektet vara? Svaret är oftast att det mesta verkar vara kul. Dock t.ex. vanlig städning hemma just nu är mindre prioriterat i kostnad jämfört med vad det tar i tid med familjen och stress och gnäll över hur ofta och hur noga det ska göras...
- Hur lång tid tar det mig om jag ska göra? Kontra att bara låta någon annan göra det. Med andra ord om jag kommer kunna göra projektet på kvällar då barnet sover samt om frun vill vara med och hjälpa till eller inte. Eller om barnet (3 år) vill och kan vara med - det är ju oftast ganska kul som att måla, skruva, gräva etc.
- Hur väl kommer jag kunna göra det eller rent krasst hur nöjd kommer jag bli med resultatet? Typ kakla badrum skulle jag aldrig vilja göra själv då jag är för petig med hur det ser ut. Däremot sätta plastfolie runt takstolar och tejpa i evigheter gör jag gärna :).

Beroende på vad svaren blir ovan så får jag olika "timpriser" för varje projekt. Allt ifrån att man jobbar gratis till nästa oändligt dyrt ;).
 
Fulkemisten
optimum optimum skrev:
Visst är det en fin och bra fritid att skapa något, t.ex. en ny fin altan att tillsammans njuta av.
Så är det faktiskt. Om man har rätt inställning. Jag tror ingen har renoverat/byggt sönder sina förhållanden med avseende på själva byggprocessen. Snarare pga brister i insikt och kommunikation. Om man är överens och har gemensamma rimliga mål samt stannar upp och pratar så kan man komma långt utan vare sig hantverkare eller advokater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.