Vi har ett nybygge med FTX och enda rummet där man kan höra något är på badrummet som är beläget rakt under aggregatet. I övrigt är det tyst.
VI har ett HERU 130, installationen är projekterad av Alig, luften passerar tre st ljuddämpare innan den kommer till tilluftdonen.
 
Vi har som sagt nybygge. HERU 160 T EC, 3 feta ljuddämpare precis vid aggregatet och ljuddämpare vid varje tilluftsventil. Jag är GRYMT känslig för ljud(bergvärmepumpen står i garaget med kulvert av den anledningen) men störs ingenting. Aggregatet står centralt på övervåningen i ett eget lite rum ihop med centraldammsugaren. Dubbelgipsat och med brand och ljudklassad dörr. Enda stället jag hör något är i frånluftsventilen i köket men inget jag störs av.
 
Ok, tack! Det löser väl mina farhoågor kring (o)ljud från FTX-systemet.
 
Jag har ett FTX-aggregat i tvättstugan. (Fresh Renovent 300.)

Det hörs där i tvättstugan som ett lugnt susande, men hörs ingen annan stans.
Inget brus från tilluftventilerna heller. En i varje sovrum och två i vardagsrummet.
 
Kollade på FTX, men släppte det då det blir ganska krånglig rördragning i ett tvåplanshus.
Blir bergvärme istället och freshventiler.
 
I ett nybygge?
Du lär ju behöva åtminstone någon mekanisk frånluft för ventilationens skull, sen undrar jag om du klarar energikraven utan att återvinna värmen i frånluften.
Efter att ha bott en tid i ett hus med FTX så skulle jag inte överväga något annat igen, inte i ett nybygge.
 
Gabbe1 skrev:
I ett nybygge?
Du lär ju behöva åtminstone någon mekanisk frånluft för ventilationens skull, sen undrar jag om du klarar energikraven utan att återvinna värmen i frånluften.
Efter att ha bott en tid i ett hus med FTX så skulle jag inte överväga något annat igen, inte i ett nybygge.
Ja precis, nybygge, dock ej byggt än! FLM-modul till NIBE. Energikraven gick bra ändå.
 
Flyttade in i vårt nybygge i april, vi har Nibe 750... huset är 140 kvadrat boyta.
Kan inte påstå att jag är nöjd med den pumpen, de har fått byta hela styrkretskortet i den en gång.
De har varit här 3-4 gånger och justerat och pillat på den sen vi flyttade in.
Duschar man tex 10 minuter och pumpen ska dra igång och producera varmvatten så får jag bara larm på den och man får starta om pumpen.
Ur energisynpunkt så förbrukar den ju inte mycket, men å andra sidan, när man får duscha i kallvatten efter 10 minuter så kan det ju kvitta om det var billigt.

Jag hade alla dagar i veckan valt bergvärme om jag fått välja på nytt.
 
Pumba skrev:
Flyttade in i vårt nybygge i april, vi har Nibe 750... huset är 140 kvadrat boyta.
Kan inte påstå att jag är nöjd med den pumpen, de har fått byta hela styrkretskortet i den en gång.
De har varit här 3-4 gånger och justerat och pillat på den sen vi flyttade in.
Duschar man tex 10 minuter och pumpen ska dra igång och producera varmvatten så får jag bara larm på den och man får starta om pumpen.
Ur energisynpunkt så förbrukar den ju inte mycket, men å andra sidan, när man får duscha i kallvatten efter 10 minuter så kan det ju kvitta om det var billigt.

Jag hade alla dagar i veckan valt bergvärme om jag fått välja på nytt.
Vet inte varför, men jag har varit alergisk mot Nibe 750 hela tiden. Även fast hustillverkaren har lovordat det hela tiden.

Kommer faktiskt ha denna nya pannan som precis kommit ut:
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1255/
 
rightnow skrev:
Kollade på FTX, men släppte det då det blir ganska krånglig rördragning i ett tvåplanshus.
Blir bergvärme istället och freshventiler.
Jag har också 2 våningar och väldigt långa dragningar. Men det var gjort på 2 dagar (250 m2 hus). Som någon annan sa ovan så skulle jag aldrig välja bort FTX. Har prövat de andra lösningarna i tidigare hus. Helt grym komfortkänsla plus att jag kan köra med väldigt låg temp på framledningen från bergvärmen. Ska bli spännande att se i vinter vilken blir den högsta framledning jag behöver.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
bumpaberra skrev:
Jag har också 2 våningar och väldigt långa dragningar. Men det var gjort på 2 dagar (250 m2 hus). Som någon annan sa ovan så skulle jag aldrig välja bort FTX. Har prövat de andra lösningarna i tidigare hus. Helt grym komfortkänsla plus att jag kan köra med väldigt låg temp på framledningen från bergvärmen. Ska bli spännande att se i vinter vilken blir den högsta framledning jag behöver.
Vad har du för uppvärmning i huset? Har du nån uppskattning vad hela din FTXanläggning kostade i slutändan?
 
Jag har bergvärme. 55000 gick det på installerat och klart. Då ingår alla prylar samt ventilationsritning . Alig som projektera det och min snickare som drog alla rör. Jag har ju gå in garderober till alla rum vilket är bra när man ska dra rör av olika slag.
 
bumpaberra skrev:
Jag har bergvärme. 55000 gick det på installerat och klart. Då ingår alla prylar samt ventilationsritning . Alig som projektera det och min snickare som drog alla rör. Jag har ju gå in garderober till alla rum vilket är bra när man ska dra rör av olika slag.
Inte alls farligt! Men så billigt har nog jag svårt att få det till. Har en känsla av att våran planlösning också försvårar endel.
 
Jag tror att vår leverans från Alig landade på ca 55000-60000 ink projektering och ritningar samt imkanal med brandspjäll. Installationen gjorde jag själv.
Vi har ventilerat 280m2 (två våningar) och konstruktören suckade en del över öppen planlösning samt att jag har en stålbalk mitt i hela mellanbjälklaget som omöjliggjorde att ventilationsrör kunde passera där.

För övrigt värmer vi med fjärrvärme via golvvärme.
 
Man kan konstatera att det här med uppvärmning inte är lätt. Vi är inne på bergvärme i vårt blivande nybygge, men har man ett bra klimatskal med lågt U-värde så kan det ta ruskigt länge att få tillbaks investeringen. Vi har valt FTX, mest p g a att vi vill ha ett bra inomhusklimat. Som någon nämnde så känns det mindre sunt att bygga mycket täta klimatskal för att sedan öppna upp med luftspalter som drar in kall luft.

Så om man av någon anledning inte vill/kan ha FLVP, det inte finns fjärrvärme och tycker att bergvärme är overkill, ja vad gör man då.

Pellets: Jobbigt och tar stor plats.
Ved: Ännu jobbigare än pellets men billigt om man har egen skog
El: Nää, men passivhus kör ofta med el i form av ett värme batteri i samband med FTX iof.
Sol: funkar inte på vintern men kan ge varmvatten maj-september.
Vattenmantlad kamin modell större: Jobbigt men mysigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.