En annan aspekt kan vara vad som ingår i husleveransen, jag byggde för cirka 5 år sedan med lb-hus. De hade frånluftspump som standard då. Om jag ville byta ut den mot t.ex. Bergvärme fick jag nästan inget för den bortplockade pumpen kanske 30 % av konsumentpris. De ar nog saftiga rabatter de kan köra upphandling på säg 1000 värmepumpar av en viss typ.
Därför valde vi att ha kvar pumpen som ingick. Men jag valde att gjuta in ett extra avloppsrör genom plattan och ut på tomten, så att jag väldigt enkelt kan byta till bergvärme när pannan går sönder. Även förläggning av ventilationsschakt är placerade så att jag lätt kan lägga solpaneler på taket. Det ända jag missade var ett extra rör till platsen där jag skulle kunna sätta en vattenmantlad kamin.
 
KnockOnWood skrev:
Bra läge att isolera ventilationsrören nu inför vintern :)

Men blir det verkligen -20 i Blekinge?
Jodå, det var en kall vinter. (dock inte under några längre tider)
Har isolerat hela kanalerna extra i sommar med pappersbeklädd byggmatta, så nu ligger det totalt ca 450mm isolering runt röret :)
Men jag har dragit ner frånluften till 190-200m3/h nu inför vintern och jag märker redan nu (då det varit 4 grader ute vissa mornar) att ju långsamare frånluften passerar genom frånluftkanalerna ju mer tappar den värme.
 
KnockOnWood skrev:
Kertobalk välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vad "drog" huset totalt, dvs vad stannade elmätaren på inklusive hushållsel?

Skriv gärna in var du bor i din profil (Inställningar, Redigera profil, Län).
Alltid intressant att veta vilken del av landet det gäller :)
Det blev ungefär lika mycket för hushållselen, 5000kWh. Men det har ju inte med värmesystemet att göra. (Jag har en extra elmätare bara för pumpen). Vårt hus ligger i V. Götaland.
 
kertobalk skrev:
Det blev ungefär lika mycket för hushållselen, 5000kWh. Men det har ju inte med värmesystemet att göra. (Jag har en extra elmätare bara för pumpen). Vårt hus ligger i V. Götaland.
Tack Kertobalk!
Men jag skulle tvärt om vilja påstå att det har i högsta grad med värmesystemet att göra.
All hushållsel blir nämligen till värme, som värmer upp huset.
Med undantag för utomhusbelysning och liknande.

Ett mycket välisolerat hus klarar sig utan värmesystem.
Det räcker med "hushållselen".
 
Tack för alla svar, kul att läsa sånt. Det verkar som att skillnaden mellan FLV och BV är inte så stor egentligen, någon tusenlapp om året och det kommer att ta flera år innan man känner in dem pengar på BV installation. Å andra sidan så är det mer "komfort" med BV och bättre säljningsargument i framtiden. Visst, kommer vi ha extra 40-70K i vårt budget så blir så klart BV. Däremot så är jag lite motvilligt att lägga ut 60K till på FTX för att få bättre komfort än med mekanisk frånluft. Tror att det skiljer bara några kWh på BV+FTX mot BV+mekanisk.

I nuläge väntar jag på offert från några husleverantörer och i alla har jag valt BV+mekanisk så vi får se.

Att ha fjärrvärme är det billigare alt i uppvärmingskostnad än BV eller FLV?
 
Jag tycker inte att kostnaden för ett FTX-system behöver vara så stor.
Aggregatet kostade < 20.000 (år 2010) och så tillkom i mitt hus ca 20 meter rör och 5 tilluftventiler.
Frånluftens rördragning måste du ju ändå ha, och en frånluftsfläkt om du inte väljer FLVP.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tycker inte att kostnaden för ett FTX-system behöver vara så stor.
Aggregatet kostade < 20.000 (år 2010) och så tillkom i mitt hus ca 20 meter rör och 5 tilluftventiler.
Frånluftens rördragning måste du ju ändå ha, och en frånluftsfläkt om du inte väljer FLVP.
Jag betalade 20 000 ink montage för mitt FTX.
 
Souba
Var det utomstående firma som fick göra det eller ingick det från husleverantör. Kollar man på priser nu som husleverantörer har så är 60-80k beroende på hus för FTX
 
Det var huslevrantören som fick göra det. Man gör ju montagen av spirorör i ett tidigt skede så kändes bäst att dom fick göra det.

Låter mycket med 60-80! Ett agg kostar ju från 10 000 för normalvillan.. Och rördragningen är inget jobb om man gör det i rätt tid i bygget:)
 
Redigerat:
Jag har byggt 4 hus senaste 5 åren. Första FLVP, andra FLVP, tredje BV med frånluft och nu sista gången BV med FTX. Jag kan bara säga att om jag bygger fler hus i framtiden kommer jag köra BV och FTX. Det är ju bara att tänka själv. Vi bygger as-täta hus och sen borrar vi hål i dem för att släppa in luften! Nej FTX är ju grymt skönt speciellt nu på hösten när det annars kommer in ruggig luft i ventilerna. Tycker luften och ventilationen känns bättre överlag med FTX.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det känns fel att ha kanalfläkt som skickar ut luften ur huset utan att återvinna värmen från hushållsel, människor och solinstrålning. För min del var det FTX:en jag gärna ville ha för komforten. Energibesparingen mellan FLVP och bergvärme kändes inte lika väsentligt eftersom det inte skilde så mycket på mitt hus. Tyvärr funkar ju bara FTX med bergvärme eller fjärrvärme. Fjärrvärme fanns inte och den initiala kostnaden för bergvärme+FTX blev för hög i mitt hus. Skulle ta alldeles för lång tid att spara in de pengarna. Då var jag tvungen att verkligen värdesätta komfort. Jag kikade lite på Nibes Sam 40 (tillbehör till F750) men det var en helt ny produkt då så jag vågade inte riktigt köra på det. Jag tycker annars att bergvärme är ett mycket bra sätt att ta tillvara på solenergi, i detta fall ackumulerad i marken. Hellre det än att ta värme inifrån huset. Men i mitt hus kunde jag inte motivera det ekonomiskt. Många beslut när man ska bygga nytt :screwy:.
 
Hade jag byggt nytt idag så hade det förmodligen blivit bergvärme + FTX + solpaneler på taket. Sen vill jag gärna kunna nyttja braskaminen till annat än mysvärme i den absoluta närheten, t.ex. till uppvärmning av varmvatten. Med den braskamin vi har idag känns det mest som man eldar för kråkorna, då det blir bastuvarmt i vardagsrummet men lika kallt i resten av huset. Men det är ju varmvattnet som är den största energikostnaden i ett modernt hus idag, och kan man värma den under vintern medans man eldar så tror jag det går att göra en rejäl besparing.

/S
 
Ni som har FTX, hur är det med ljudnivån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.