Nu har ju inte jag Tibber utan Greenely, typ samma sak, dvs timpris.
Jag har bara haft det ca en månad, men kan se statistik för lång tid tillbaka.

Oktober elområde 3
73,6 öre/kWh
Snitt i år: 55,4 öre/kWh.
 
  • Gilla
para och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Tips på hur du fått ned ditt pris? Ser att du ligger mer än 10öre billigare än mig.
lite fördel då huset i sig inte drar så mycket el.
och jag kan styra de energy slukarna till "billiga" tider. (Elbil och pooluppvärmning)
så jag ligger väl i samma nivå som du i el konsumtion annars. så elbil och poolen är stora diffen och det drar ner snittet också.
 
K Kamangir skrev:
lite fördel då huset i sig inte drar så mycket el.
och jag kan styra de energy slukarna till "billiga" tider. (Elbil och pooluppvärmning)
så jag ligger väl i samma nivå som du i el konsumtion annars. så elbil och poolen är stora diffen och det drar ner snittet också.
Just det. Då kanske det lurar snittet från den ”vardagliga” förbrukningen?
Jag gillar Tibber men det vore mer relevant vad kunderna betalar för elen än själva förbrukningen. Tanken är ju smart användning av elen och inte att man ska sluta använda den.
 
  • Gilla
Kamangir
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Nu har ju inte jag Tibber utan Greenely, typ samma sak, dvs timpris.
Jag har bara haft det ca en månad, men kan se statistik för lång tid tillbaka.

Oktober elområde 3
73,6 öre/kWh
Snitt i år: 55,4 öre/kWh.
varför greenely och inte Tibber?
 
Det bara blev så. Fick en bra deal (tror jag).
 
  • Skärmdump av elräkningsdetaljer med pris och avtalstyp, inklusive rabatter och momskostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StevieGee skrev:
Det bara blev så. Fick en bra deal (tror jag).
men då är det rörligt månadsvis och inte per timme?
 
K kjork skrev:
men då är det rörligt månadsvis och inte per timme?
Rörligt per timme. Precis samma som Tibber. Det är typ copy-paste. Vet inte vem som kopierat vem dock.
 
Elområde 3, villa med bergvärme och inga andra storförbrukare. Hamnade på 89,52 öre/kWh inkl moms.

Har ännu inte hunnit få till att undvika att värmepumpen körs när elen är som dyrast.
 
V Videonisse skrev:
Elområde 3, villa med bergvärme och inga andra storförbrukare. Hamnade på 89,52 öre/kWh inkl moms.

Har ännu inte hunnit få till att undvika att värmepumpen körs när elen är som dyrast.
vad har du för pump?
 
V Videonisse skrev:
Elområde 3, villa med bergvärme och inga andra storförbrukare. Hamnade på 89,52 öre/kWh inkl moms.

Har ännu inte hunnit få till att undvika att värmepumpen körs när elen är som dyrast.
Tror ngenic tune hade passat.
 
S
K kjork skrev:
Just det. Då kanske det lurar snittet från den ”vardagliga” förbrukningen?
Jag gillar Tibber men det vore mer relevant vad kunderna betalar för elen än själva förbrukningen. Tanken är ju smart användning av elen och inte att man ska sluta använda den.
Har du inga stora förbrukare är det svårt att styra förbrukningen till de billigare timmarna.
 
S sinuslinus skrev:
Har du inga stora förbrukare är det svårt att styra förbrukningen till de billigare timmarna.
Fast man kan ju köra disk,tvätt och torktumlare när det är billigt. Ofta kan man ju duscha eller bada när det är billigare eftersom man vet
Att beredaren drar igång i samband med det.

vi har kopplat upp vår största förbrukare, värmepumpen, sen försöker vi med det jag beskrev ovan, svårt att lyckas jämt med tre barn dock.
 
K kjork skrev:
vad har du för pump?
Har en Thermia Diplomat Optimum G2 10kW med ett ThermIQ-room kort som använder mqtt. Själva smarta hem-styrningen och programmeringen görs med ioBroker som har Tibber-integration. .

Har tidigare tittat på Ngenic och tycker det verkar intressant men den har för högt månadspris. Måste ändå också optimera själva värmesystemet och då fixar jag hellre egna algoritmer för styra mot elpriset.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
S
K kjork skrev:
Fast man kan ju köra disk,tvätt och torktumlare när det är billigt. Ofta kan man ju duscha eller bada när det är billigare eftersom man vet
Att beredaren drar igång i samband med det.

vi har kopplat upp vår största förbrukare, värmepumpen, sen försöker vi med det jag beskrev ovan, svårt att lyckas jämt med tre barn dock.
Du ska ju spara mer än vad Tibber tar betalt i fast kostnad.

Var ju nån som skrev i tråden om att det inte är värt omaket att tänka på när man ”får” köra olika hushållsmaskiner.
 
S sinuslinus skrev:
Du ska ju spara mer än vad Tibber tar betalt i fast kostnad.

Var ju nån som skrev i tråden om att det inte är värt omaket att tänka på när man ”får” köra olika hushållsmaskiner.
Sant, samtidigt är tanken att det tibber tar betalt ska vara för dess funktionalitet. Till skillnad från andra leverantörer som också har månadskostnaden plus påslag dessutom...
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.