Jag rekommenderar alltid Tibber :). Men jag skulle säga att man kanske inte primärt gör det för att hoppas på det absolut billigaste elavtalet eftersom det är svårt att jämföra när man går över till timmätning. Jag anser det främst är för den tekniskt intresserade som gillar ha koll på sin elförbrukning och möjlighet att integrera med andra smarta hem lösningar.
 
Det är flera som frågar mig vad Tibber erbjuder mer än bara vara en elleverantör med ett elpris. Jag tänkte jag kan presentera lite för den som är nyfiken. Out-of -the-box om du bara blir kund kan du dels se nuvarande elpriset och morgondagens pris. Notera att elpriset varierar timme för timme vilket är något du går över till när du byter till Tibber:
Skärmdump från Tibber-appen visar nuvarande elpris och en graf över elprisets variationer under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av mobilapp som visar aktuellt elpris och graf över elförbrukning mot tidsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan också se den elproducent just nu som bytes då och då, ofta månadsvis:
Skärmbild av Tibber-appen som visar information om Högkölens vindkraftpark med en vindturbin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ser utomhustemperaturen som tas från en prognos:
Skärmdump av appen Tibber som visar aktuell utomhustemperatur på 2,0 grader och temperaturprognos för 16 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ser din elförbrukning timme för timme:
Skärmdump av energiförbrukningsapp som visar daglig kostnad och förbrukning i kWh samt en uppskattning för månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan se en detaljerad graf och jämföra med elpris, temperatur mm:
Diagram i en app som visar jämförelse av elförbrukning i kronor och elpris i öre över en månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan jämföra din elförbrukning med andra liknande hus:
Skärmavbildning från en app som jämför elförbrukning, visar 20% lägre förbrukning än genomsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan även få en analys av vad som drog mest. Detta är inte någon teknisk pryl som mäter detta utan jag tror de utgår från beteendemönster de ser i din förbrukning och statistik:
Analyser av hushållets elförbrukning i en energiförvaltningsapp som visar kostnader och kwh per kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart kan du se dina fakturor i appen, betalningssätt och få pushnotiser om ny faktura, om elpriset sjunker under 10 öre eller över 80 öre imorgon mm. Till sist finns kundservice. Du kan chatta direkt i appen med dem. Är de inte tillgängliga direkt svarar de senare och du får notis och kan svara via mail:
Skärmdump av Tibber-appens chattfunktion med texten "Hej" och alternativ för att starta eller visa tidigare konversationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är vad man kan göra från start utan några integrationer i dagsläget. Återkommer framåt med fler exempel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack @jonasba.
Bra sammanfattning.
Beskriv gärna vidare vad man kan göra med Tibber.
 
Jag har ett modernt fritidshus som jag ställer på 16 grader när vi inte är på plats. Kör främst LLVP som uppvärmning men eldar en den också på vintern.
Kommer installera 6,4 kW solceller i april och undrar lite över styrning med Tibber.

Jag ser framför mig att när solcellerna levererar gratis el så justeras LLVP automatiskt till ca 22 grader. När solen försvinner ner till 16 igen.
Eftersom jag har välisolerat känns det som att jag kan spara en del kr.

Finns denna lösning färdig i Tibber med sensibo?
 
  • Gilla
Ulf_FFG
  • Laddar…
Hej! Någon som vill skicka mig en inbjudan till tibber?
 
Beforest Beforest skrev:
Hej! Någon som vill skicka mig en inbjudan till tibber?
Pm
 
Tackar!
 
Beforest Beforest skrev:
Tackar!
Tack själv
 
  • Gilla
Dvy
  • Laddar…
4
Nu har jag också anmält mig till Tibber.
tycker det är sjukt svårt att jämföra med andra leverantörer eftersom de använder timpris och inte månadspris som deras konkurrenter
Finns det något smart sätt att jämföra ?
 
Inte helt lätt men när du fått fakturan så kan du gjämnföra mot rörligt pris för den månaden, om du då tycker det är bättre med rörligt så är det bara å byta då tibber inte har bindningstid, men troligtvis hamnar du under rörligt och har lägre månadsavgift å utan en massa påslag
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
Hej,
Jag har oxå tänkt att byta till Tibber.
Kan någon skicka en inbjudan till mig?
 
D dubbfredda skrev:
Hej,
Jag har oxå tänkt att byta till Tibber.
Kan någon skicka en inbjudan till mig?
Skickat på PM (y)
 
...tänkte ta tag i detta med elbilsladdare igen...

Har nu "bara" en Passat GTE (PHEV) men vill ha en hyfsat framtidssäker lösning. I normalfallet (ej coronahemarbete) kör jag 2x5mil / dag.

Lastbalansering har ju inte gått att köpa med Tibber på ett tag, men nu verkar en ny produkt finnas, Pulse.
https://tibber.com/se/produkt/pulse

Jag kollade med mitt elbolag, och troligen kan de tidigarelägga byte till en mätare med HAN port som verkar vara kompatibel med Pulse.

Frågan är, hur bra är det att signalen går via nätet till Tibber för att lastbalansera? Känns lite känslig lösning?

Jag tänker Easee laddbox, en extra lång kabel till denna, en Pulse, allt detta hamnar på ca 10.000 i materialkost. Sen måste jag ändå sätta en undercentral där laddaren ska vara. Så "paketprisen" många har för laddare+installation kommer inte att funka så bra för mig, bättre ta installationen på löpande tror jag... för minsta tillägg på paketprisen blir direkt en hög extrakostnad. Men, frågan är, finns något bättre "kit" med laddare och lastbalansering - för som jag förstår kan ju GTEn styra direkt från Tibber om man vill gå den vägen. Sen funkar tyvärr VW appen inte så jättebra, så där finns väl en osäkerhet. Dessutom har jag märkt att på jobbet så balanserar de lasten så att uttagen köas och slås på när "min" slott infaller, och GTEn försöker i sin tur optimera laddning efter ivägkörningstid och om den slår av laddningen så tror stolpen att laddningen är klar och avslutar sessionen. Så två smarta laddare som jobbar enligt olika principer känns obra. Frågan är om man får samma "helvete" med Tibbers laddning? (enl kollegor så funkade 2019 och tidigare passater bättre då de inte försökte vara lika smarta).
 
Hej!

Jag har nu kört tibber en månad (Juli) och fått första månadsfakturan.
562,70kwh
Totalt inkl. månadsavgift: 119kr

Spotpriset på el under Juli var ju 9,26öre/kwh (exkl. moms)
Om man kollar på Elskling som alltid använder förra månadens snitt på spotpriset (vid rörligt avtal) finns det ju ett antal kampanjavtal. Som tex.

Elprisdetaljer från kampanj för Stockholms Elbolag med spotpris, påslag och total kostnad på 0,58 öre/kWh inkl. allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag haft detta avtal istället hade min månadsfaktura hamnat på 3,26kr.
Billigast måste ju vara att byta till ett nytt kampanjavtal varje år. Eller har jag missat nåt?

Trodde jag hade bra koll på hur det fungerar med elpriser men den där rabatten man får i ovanstående exempel förbryllar mig. Stockholms elbolag går ju rejält med förlust det första året. Kan det verkligen löna sig för elhandelsbolagen att locka kunder på detta sätt? Antar att de räknar kallt med att få byter avtal varje år men för den som har koll finns det ju pengar att spara.

Javisst, om man styr om sin förbrukning till timmar då det är billigt blir ju elräkningen lägre med tibber men jag har svårt att tro att man kan styra om det så mycket att det blir billigare än kampanjpriset i exemplet.

Jag vill verkligen fortsätta med Tibber då jag gillar konceptet och hade tänkt att fixa lite logik i hemautomationen för att styra värmepumpen efter spotpriset men har svårt att bortse från prisskillnaden jämfört med kampanjavtalen.

Mvh/Nicklas

Edit: I exemplet har jag räknat med min årsförbrukning som är ca 12000kwh/år
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.