Kör du en hemmabyggd styrning eller ngenic? Kanske är enkelt att köra en Arduino som lägger sig på ute och innegivare och bara drar ned dyraste timmarna och drar ner lite när det blir för varmt inne (har ingen innegivare alls idag och ibland är det för varmt inne vid väderomslag eller om man eldar).
Kanske värt att prova några månader för att se hur det funkar...
 
J JohanLun skrev:
Är det bindningstid på tibber?

Väntar på en passat gte men börjar nog utan laddstation då skillnaden var såpass liten i laddtid. Dock tveksamt om tibber kan integreras med VW...
Ingen bindningstid och integration med VW finns redan, bifogar skärmdumpar. Jag gör Ngenic också. Bara fråga om du vill veta mer.

Skärmdump av Volkswagen-appens laddningsinställningar som visar elbilens laddstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Volkswagen app med funktioner för smart laddning och elprisoptimering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kör en egen styrning, ngenic har tyvärr inte väderprognosstyrning som man lätt kan tro
 
Jag kör med telldus innegivare och termistorer som kopplas in parallelt med utegivaren med hjälp av ett nexa relä.
Så jag styr både på temp och elpris, prognosstyrning är på g
 
S super70 skrev:
Jag kör med telldus innegivare och termistorer som kopplas in parallelt med utegivaren med hjälp av ett nexa relä.
Så jag styr både på temp och elpris, prognosstyrning är på g
Spännande lösning. Smart med relä, känns rätt enkelt. Du får gärna dela med dig mer av din lösning. Ngenic har de höjt till 5000, vilket jag aldrig tjänar in på resterande livstid av min nuvarande pump. Komforten är inte värd så mkt, speciellt om man kan bygga en egen enkel lösning som sänker de dyraste timmarna och lägger på en enkel innegivare.
 
M jonasba skrev:
Ingen bindningstid och integration med VW finns redan, bifogar skärmdumpar. Jag gör Ngenic också. Bara fråga om du vill veta mer.

[bild] [bild]
Trevligt, jag har inte fått leverans datum på min bil än, de har sagt q1. Men jag litar inte på det, min bil jag har nu blev flera månader sen, men då beställde jag den förra hösten när man gjorde om certifieringen, en vanlig vw bensinbil... Kan du få billigare elpris? När man köpte tibbers laddbox fanns något erbjudande om det, gäller samma med integrationen?
 
Hos tibber kostar ngenic 4395 just nu men kostade 3000 för någon vecka sedan.
Jag paralellkopplar bara ntc termistor som kostar ca 5 kr paralellt med utegivaren via ett nexa relä (433) tror ntc motståndet var på 4.7kohm vilket var det enda jag hade hemma.
När jag kopplar in ntc så ändras utetempen med ca 10 grader vilket verkar funka bra i mitt fall,har även ett till ntc som styrs av elpriset via brights app, om båda reläna är inkopplade höjs utetempen med ca 18 grader.
Styr som sagt ena relät via en telldus innegivare och det har funkat kanon, märker inte att det blivit speciellt kallt inne.
Har även provat väderprognos via conradconnect men tidigare var deras prognos lite för dålig men ska prova igen.
Bor nämligen vid en sjö i söderläge å när det blir sol blir det jättevarmt så jag vill dra ner värmen ett par timmar innan det blir sol☀️☀️
Själva inkopplingen tog max 15 minuter
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har Tibber sedan en tid tillbaka, Riktigt bra koncept.
Har beställt Sensibo till luftvärmepumpen. Någon som provat detta?
Tänkte även beställa Watty för att se aktuell förbrukning, Men den verkar svår att få tag på?
 
Har också beställt sensibo idag dock kör jag bara kyla med luft/luft pumpen men ska ev installera en ny i bastuhuset småningom och beställde mest ifall tibber tar bort den från sortimentet
Hade även en beställning lagd på watty men kollade hur dåligt wattybolaget går och avbeställer då dom känns konkursmässiga
 
Watty konkursmässiga alltså? Jag var lite intresserad av att höra recensioner av er som har Tibber, om det är värt att skaffa en Watty eller inte. Men det lutar kanske åt att jag avvaktar då.

Jag är också nyfiken på NetAtmos, är det någon som testat väderstationen? Mest för att jag är statistiknörd men jag är också fundersam på om det kan användas i Tibber eller mot vår Nibe-panna på något smart sätt.

Flera av er skriver om ngenic, har det någon poäng om jag alltid vill ha samma temperatur i alla rum? Jag har inget behov av att stänga av/på vissa rum under veckorna eller så.

Vi har elbil som är kopplad mot Tibber (fungerar kanon!), Nibe frånluftspanna (F730), wifi-kopplad Mitsubishi luft-luft i garaget och vatten-radiatorer i hela huset, ca 170 kvm. Vi har även solceller men med en växelriktare som inte stöds i Tibber ännu (växelriktare från GoodWe). Alla Tibber-tips mottages varmt!
 
Vad jag hört så är den Watty som Tibber kommer leverera en specialvariant som BARA mäter vad elbilen kommer ladda, den kommer alltså inte kunna mäta upp alla dina enheter i huset. Sen om Watty själva kommer (fortsätta?) släppa en variant som kan mäta allt i huset återstår att se. Det är väl en del i att Watty blivit uppköpta tror jag?

Jag skulle dock vilja ha den funktionalitet Watty erbjuder.

Ngenic är mer för att skapa en jämn temperatur istället för toppar och dalar. Sen kan ju den ha flera tempmätare och på så sätt se att temp är jämn i hela huset, men den kan inte automatiskt öka/minska i vissa rum eftersom det styrs ofta av respektive element i varje rum.
 
Watty verkar redan ha lagt ned, Tibber tar över tillverkningen och det gör att man kan läsa av aktuell förbrukning med inte identifiera vad som förbrukas som tidigare med Watty. Så det känns ändå som att den fyller en bra funktion.
 
Jaha, då så. Hade ett segt, fast elavtal med Fortum. Inga problem med det egentligen, eller nja, det var ett fast pris och elen är ju nästan gratis nu. Behövde lite omväxling så jag slog till på det där Tibber. Kan inte bli sämre iallafall och lösnummerpris på elen. Får hoppas att Eon (nätägaren) sänker sina överföringsavgifter men det kanske dröjer?
Skärmbild av ett elavtal med Tibber AB visande detaljer som org.nummer, avtalsform, priser och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det fortfarande något "inbjudningserbjudande" för Tibber? Fick upp ögonen för Tibber när jag tittade på laddboxen Easee och det ser ju trevligt ut :)

Edit: Fått inbjudan nu. Tackar.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
Hej,
Jag är också intresserad av Tibber.
Skulle ni rekommendera det om man bara har hushålls el?
Dvs har fjärrvärme som uppvärmning via Mälar Energi.
Idag har vi ett rörligt elavtal med Mälar Energi i Västerås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.