Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Till att börja med så måste jag säga att jag känner mig helt förvirrad av inkomsterna ovan. Vi är två akademiker med studielån på 4-500. Vi tjänar under 50" brutto vilket jag trodde var ganska normalt för folk som ska skaffa sitt första hus. Nu inser jag att vi kanske egentligen tillhör en ny underklass med våra respektive ca. 25" i lön.

Vi ska låna 2,1 miljoner från bank ca. Det vill säga till ALLT. Insatsen kommer från våra föräldrar. Det ska funka, ingen blir rikare av att betala 6000 i hyra varje månad.

Anledningen till att vi ska bygga är att det rimligen inte har blivit lika mycket dyrare med färdiga nya hus som med ett begagnat hus på tomt, det finns ju trots allt en konkurrens mellan husleverantörerna och ingen budgivning på det vis vi sett på begagnatmarknaden. Får man bara byggt kan man ju binda räntorna och överleva åtminstone tills man fyllt 40 och kanske tjänar 27" i månaden ;)
 
padde96 skrev:
Får man bara byggt kan man ju binda räntorna och överleva åtminstone tills man fyllt 40 och kanske tjänar 27" i månaden ;)
Ni kan säkert överleva på era inkomster med de lånen. Räkna lite bara så ni har marginaler, saker att dra ned på etc om det blir sämre tider. Att binda lånen behöver ju inte automatiskt vara bra. Ni vet ju då vad ni måste betala - men i längden är det alltid dyrare. En bra mix mellan bundet och rörligt brukar väl experterna rekommendera...

50´för två akademiker är lite i underkant (beroende på yreksgrupp då), men det beror ju också på hur länge ni har jobbat. Har fått intrycket av att folk här är allt emellan 23-40, så det kan ju spela in också...

/K
 
Titeln "akademiker" säger ju ingenting om lönen i sig. Jag är också akademiker, visserligen ung (25 år) men min lön kommer antagligen inte att bli så mycket bättre än vad den är nu. Jag jobbar inom det sociala området och en sådan lön kan man aldrig jämföra med en akademikerlön inom juridik, ekonomi osv, det är som dag och natt. Så de lönesummorna ni nämner här kan man ju drömma om, hur mycket "akademiker" man än är =)
 
tummenmittihanden2 skrev:
Är väl bruttolönerna ni räknar med här? Har haft lite ont i magen när jag läst vad alla tjänar, men sen kom jag på... Ni betalar ganska mycket skatt i Sverige va? Vad liggerer inkomstskatten på för nivåer? Själv betalar jag just nu 20 % och det blir ännu mindre sedan när vi får dra av för räntorna på huslånet.
20%?? Ja, herregud. Själv betalar jag ca 42%. Sverige har präktig skatt och de höga bruttolöner du ser ovan är inte "värda" speciellt mycket på sista raden :rolleyes:
 
Phu! Skönt att höra, då ligger vi inte så illa till iaf... =) Sak bli intressant att se på vilken nivå procenten hamnar när vi börjar räkna med boräntorna
 
Huh, ja den här tråden får man ont i magen av...
 
Vi ligger på minst 42' brutto men snittar 50' totalt sett på ett år och vi skall börja med nybygge nu i vår.

Lånet kommer sluta på 3,2milj. och då har vi en förhandsvärdering gjord för c:a 6 månader sedan (priserna har stigit än mer sedan dess dock) som ligger på 4milj. så då finns det lite säkerhetsmarginal iallafall.
 
Lån: 1,8 Miljoner, ingen amortering

Inkomster: ca 53.000:- Brutto

Inga barn
 
Vi kommer hamna på ett lån runt 3-3,2 miljoner lite beroende på vad vi får för vår lägenhet. Vi ligger på runt 40kkr / månad efter skatt i snitt men det är lite beroende på bonus o.dyl så vi räknar betydligt lägre. Jag är tillsvidareanställd och min frus huvudsakliga sysselsättning är att studera men hon jobbar också lite extra på kvällar och helger. Hon är dock snart klar med sina studier och bör få ett jobb hyfsat snabbt, vi hoppas det i varje fall... Då kommer vår ekonomi se betydligt bättre ut. Det vi oroar oss för är hur ekonomin blir den dagen vi blir föräldrar. Med stora lån och, till en början i varje fall, olika lönenivåer så kan det bli tufft för min del att vara pappledig. Lånen får inte styra när man väljer, om man nu kan göra det, att bli föräldrar...

Att bo i hus får gärna kosta lite. Har själv alltid haft tillång till trädgård, uteplats och annat mysigt under min uppväxt. Det är först när jag flyttat hemifrån som jag "tvingats" bo i lägenhet så för min del ser jag inte höga boendekostnader som ett problem. I varje fall inte så länge man känner att man inte är en bankslav...

/Mathias
 
camanda skrev:
Vi har lån på 2,8, men tjänar låååångt ifrån så bra som ni andra. Just nu är jag hemma med barn,men jag återgår till arbete sedan så har vi 33.000 ut ihop (lite drygt). Det är inga stora marginaler så, men vi vet att vi klara det för vi har ungefär samma villkor nu som vi kommer att ha då vi flyttar in i huset om några veckor.

Camanda
Vi sitter i samma båt, inte stora margianler men vi skall klara det!!
Har en liten på 14 månader & sambon börjar jobba efter sommaren & därmed
höjer vi inkomsten en aning. Vi behövde hus eller större boende. Och våra alt
var beg för 1,5-2,0 milj lght för 7000-10000 eller bygga vårt drömhus.
Efter mkt om & men så blev det bygge. Inflytt I maj

Lycka Till!
 
padde96 skrev:
Till att börja med så måste jag säga att jag känner mig helt förvirrad av inkomsterna ovan. Vi är två akademiker med studielån på 4-500. Vi tjänar under 50" brutto vilket jag trodde var ganska normalt för folk som ska skaffa sitt första hus. Nu inser jag att vi kanske egentligen tillhör en ny underklass med våra respektive ca. 25" i lön.
Jag hittar inte den exakta siffran för just akademiker (minst 3 års högskoleutbildning), men snittlönen för dessa ligger nog mellen 30k och 32k utifrån vad jag kan utläsa ur diagram hos scb. Snittlönen för män med minst 3 års högskola är en bit över 35k.

Annars så kan man säga att de flesta akademiker är tjänstemän inom privat sektor.

Snittlönen för tjänstemän inom privat sektor var i slutet av förra året enligt SCB 29682 kr inkl rörliga tillägg (28968 kr exkl tillägg), men detta inkluderar inte bara akademiker och bara akademiker inom den privata sektorn.
 
jag måste bara kommentera allas löner, H*LV*T* vad ni tjänar.

själv har jag en inkomst på 18000 i månaden och går i husköpartankar, om min tilltänkta får ett jobb kanske vi kommer upp i 35000-40000 tillsammans då hon är lärare.

själv är jag en simpel "grovjobbare" i ett järngjuteri i en håla i sverige.


(förövrigt så har jag aldrig haft en bättre lön än denna.
 
Solstice: 18000 i månaden som grovis? Det tjänade jag för 10 år sedan när jag slutade på SSAB i Oxelösund, före skifttilläggen. Det är dags att ni kräver lite betalt där!

Hursom, jag och hustrun har gjort lite annorlunda. Vi har gnidit ihop en bra sudd med pengar i Stockholm där vi bägge jobbat och tjänat skapligt. C:a 75.000kr/månad tillsammans före skatt. Vi har fått ut c:a 45 i månaden, och kunnat spara 20 utan problem.

Så nu tänkte vi betala kontant för kåken, och inte bry oss om några lån till att börja med. Det kommer kännas så gött att sova på natten vad än riksbank och andra tjoar om. Och vill vi renovera stort eller något, så finns det ett bra låneutrymme. Våra boendekostnader blir små, och vi slipper sitta och bita på naglarna för att börsen skall gå ned och fördärva kapitalet.

Jag har full förståelse för att alla inte har den här chansen, men det vore onekligen vettigt om alla som köpte hus kunde lägga in 10, 15, kanske upp till 25% beroende på vad huset kostar, kontant som en egen insats. Vilken ekonomi man får sedan.
 
Solstice skrev:
jag måste bara kommentera allas löner, H*LV*T* vad ni tjänar.

själv har jag en inkomst på 18000 i månaden och går i husköpartankar, om min tilltänkta får ett jobb kanske vi kommer upp i 35000-40000 tillsammans då hon är lärare.

själv är jag en simpel "grovjobbare" i ett järngjuteri i en håla i sverige.


(förövrigt så har jag aldrig haft en bättre lön än denna.
Nu är det ju en del skillnad på löner i och utanför störe städer, samt mellan akademiker och "grovjobbare" :)

Dock antar/hoppas jag att din lön på 18000/mån innebär att du är relativt ung ?
Som järngjutsarbteare borde du ligga över 20 strecket iaf tycker jag. Särskilt om du jobbar andra tider än 9-5 s.a.s.

Att köpa hus där ni bor lär väl dock inte heller bli lika dyrt - att bygga nytt kostar väl iof en rejäl slant även där, sånär som på tomten då. Ni skall inte renovera nått istället ?

/K
 
måste ju säga att det var otroliga löner ni har. men när man tjänar låt säga 60000 ska man inte ha haft råd att spara en ganska bra slant till den dan man ska köpa hus? så slipperman oroa sig så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.