Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C.a 70 före skatt tillsammans. En tacksam situation, tyvärr är jag alltid en skeptiker så oro finns där. "Tänk om...", "Vad händer om ....". Lån beräknas bli c.a 3,5 msek.  (beror lite på försäljning av lägenhet osv).

vi bygger nytt nu och budgetmässigt räknar vi med lägre siffror som inkomst och högre räntesiffror, mest för att vara säkra.


 
Lån på nästan 3 miljoner själv. Tjänar runt 55.000 F.sk, innan tjänstebilsavdrag
 
Hej,

Ställer mig till befolkningen som har mkt lån - 4 MSEK och drar in knappt 80' innan skatt och bonus. Det kostar att leva som man brukar säga...
 
Kommer att ta ca 2,5 MSEK i lån och vi drar in brutto ca 50.000 (en lön + en föräldrapenning). Har två små barn... Har räknat och kalkylerat (typ 1000 ggr) och vi bör klara det bra! :)
 
Nja, frågan är hur tillförlitlig en sådan typ av artikel är. Att se den som fakta är i min mening galet.
 
Vi har inget nybyggt hus men ett som krävt mängder av renovering i dyra Stockholm. Vi har  nu två barn, och de senaste 3½ åren har nån av oss varit hemma med barn i princip hela tiden. Nu jobbar vi båda igen, vilket blir bra för ekonomin.

Lön 1: 52 000, lön 2: 39 000, 2*barnbidrag: 2 000 = totalt 93 000 före skatt.
Jag är osäker på vad detta blir eftersom vi aldrig haft dessa samlade inkomster förut, men jag tror de landar på dryga 55 000 efter skatt. När vi tog lånen tjänade vi 70-75 00 tillsammans före skatt.

Vi har 2,7 M i lån och huset är taxerat till dryga 4 M och marknadsvärdet är ännu högre, så belåningsgraden är ok. Men nästan 3 M i lån är också MYCKET pengar.
Vi har inte bestämt hur mycket vi ska amortera nu när inkomsterna är höga och stabila. Jag vill amortera mer, maken mindre för att spara mer på annat sätt.
 
Vi bor i malmö, hon tjänar 22 och han 40 (DKR) i Danmark = ca 48 (SEK). Vi bygger nytt för 4,5mil och lånar ca 3.7mil. Det kommer att ge en lånekostnad brutto på ca 13.5 per månad (amorteringsfritt). Ut har vi ca 35-40 efter skatt. Utöver det betalar vi ca 8-10 i pendlingskostnader/månad (varav 3.2 broavgift). Läget var ett helt annat när vi startade bygget för 1.5 år sedan. Vi har ju suttit med ett helt rörligt kreditiv under hela tiden utan att ha möjlighet att binda något,. Sedan skall ju all annat betalas: dagisavgifter, tele, el etc etc. I nuläget ser det ganska kärvt ut. Vet inte om vi kommer att ha råd att flytta in utan kanske får satsa på att sälja....
 
Hej!
Om det går vägen hos banken imorgon :-/ kommer vi att ta ca 2,3MSEK i lån och vi drar in brutto ca 44.000. Vi har två små barn men cykelavstånd till våra jobb, och behöver bara en bil. Vi har lite ont i magen inför tanken på så stort lån, men har levt på föräldrapenning under flera års tid så vi vet att vi klarar det utan att försaka allt...

/Johan
 
Stenbacken skrev:
Hej!
Om det går vägen hos banken imorgon :-/ kommer vi att ta ca 2,3MSEK i lån och vi drar in brutto ca 44.000. Vi har två små barn men cykelavstånd till våra jobb, och behöver bara en bil. Vi har lite ont i magen inför tanken på så stort lån, men har levt på föräldrapenning under flera års tid så vi vet att vi klarar det utan att försaka allt...

/Johan
Hej!
Ja visst får man magont :p vi har oxå 2små barn o hobby som kostar pengar (man vill ju fortfarande gör ngt trots husbygge) Vi behöver dock ha 2bilar då vi har jobb som kräver bil (inga tjänstebilar) Ska bygga för ca2milj , drar in ca40tkr tillsammans.. men visst tänker man ofrivilligt ibland "hur de ska kunna gå". Hoppas att det går bra för er på banken... :D
 
Vi har varit och kalkylerat hos banken och fått lånelöfte 2,1milj utan problem, vi drar in 42tkr brutto och kommer att ha 1,9milj i lån. Båda cykelavstånd till jobb och har en bil. Inga barn i dagsläget. Man funderar fram och tillbaka men det känns som det inte ska vara några problem i slutändan.
 
Lite nyfiken bara .. hur gör ni med så stora lån om räntan går upp till säg det dubbla? Vilka marginaler har ni på hur mycket ränta ni klarar. Har själv lån på 400000kr och får ångest bara av det . . :cool:
 
Japp! Då var lånelöftet fixat :). Enligt banken ska det inte vara några som helst problem. Fast det blir inte fett i övrigt, det inser vi.

Nu återstår bara att se vilken tomt vi får och sedan välja husmodell ;D. Det står mellan Fiskarhedenvillans modeller Lövsångaren och Lärkan.

/Johan
 
Intressant tråd det här. Vår sammanlagda bruttoinkomst är 86500:- plus ev. bonus. Huslån på 2 milj, därtill billån 150 tkr & studielån 220 tkr. Har två barn. De senaste åren marginalerna varit mycket goda.

Räknar med en hel del renovering framöver så där är man väl tillbaka där man började... 2.5 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.