Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Alltså båda två före skatt? Min man har bra lön, jag är hemmavarande med tredje barnet på väg. Känns läskigt med 3 mil i lån, men enligt banken ska det gå. Kul att jämföra lite.
 
Ungefär samma sits, maken tjänar bra och en annan har varit hemma för att få huset klart och för att se till barnen. Kommer dock att återgå i arbete efter nyår och då ligger vi runt 50 000 före skatt.
 
Lån på 2.8 MSEK, inga barn. Totalt 93000 i lön före skatt + bonus. Goda marginaler just nu, vilket känns bra.
 
Intressant ämne, rakt på sak liksom!

Vi är två inkomstagare som jobbar heltid, och tjänar ca 50-53000 i mån.
Vi har planer på att låna ca 2,7-2,8miljoner när vi nu bygger vårt drömhus vid vattnet.
Det ska erkännas att det känns en hel del i snåltarmen när man tänker på hur mycket pengar det handlar om. Vi har ca 30000 rent efter skatt och tjänstebilarna är dragna.

Banken säger OK, men det viktiga är att man själv känner att det finns tillräckligt kvar att leva av efter alla fasta kostnader är dragna. Nu har vi börjat lägga undan det som vi kommer ha i lån o amortering sen, och det svider i plånboken när man ska anpassa sig!

:)
 
Vad smart att börja redan nu att lägga undan det som man kommer betala av lån/amortering sen. Det kanske vore en bra förberedelse för oss också. Vi har redan per i dag ca 8000 kronor i boendekostnad, men får nog lägga på några tusenlappar sen... Ja, ja, tack för era svar iaf, som sagt kul att jämföra lite. :)
 
Vi har lån på 2,9 milj och tjänar tillsammans runt 60000 i månaden. Inga barn.
 
Vi har lån på 2,8, men tjänar låååångt ifrån så bra som ni andra. Just nu är jag hemma med barn,men jag återgår till arbete sedan så har vi 33.000 ut ihop (lite drygt). Det är inga stora marginaler så, men vi vet att vi klara det för vi har ungefär samma villkor nu som vi kommer att ha då vi flyttar in i huset om några veckor.

Camanda
 
Vi tjänar idag ca 53.000 brutto ihop med 2.8 miljoner i lån. Funkar bra.
 
Hej!
Vad ens ekonomi orkar med har ju även med vad man förväntas att amortera att göra. Där vi bor tycker banken att tvåtusen är ett minimum som vi kan starta med - så får ni öka på litet sedan efter hand ... (och då lånar vi "bara" 2,2 - 2,3 ca)
Kompisarna som bor i storstan amorterar i princip ingenting, trots MYCKET högre lånesumma.
mvh f
 
Och så bör man ju räkna in om man har noll barn eller sex barn att försörja ... det gör också en viss skillnad för kalkylen. ;)
 
Har tillsammans en inkomst på ca 47000 före skatt, och kommer att ha lån på ca 2,7 miljoner. Lite skrämmande tanke, men jag betvivlar inte för en sekund att vi kommer att klara det galant. :) Inga barn att försörja än så länge.
 
Hej vi har ca 50000kr/mån ex bonusar mm, vi lånar ca 2,8m :-/ (2kids och hund)

TyraMyra
 
Lånat 3 mkr, tjänar runt 60' brutto tillsammans på förvärvsarbete och egen rörelse. Våra löner skiljer sig endast marginellt från varandra. Vi har två barn, jag är föräldraledig. Vi kommer att amortera 2 000 kr/mån.

I slutet av januari ska vi göra den första låneinbetalningen, ska bli intressant att se hur ekonomin blir. De senaste månaderna har varit turbulenta på ekonomifronten, mycket pengar i rullning i och med flytt och lyft av kreditiv och försäljning av lägenhet.

Vi bodde rätt dyrt redan innan och tror/hoppas att vår ekonomi inte ska påverkas alltför mycket, men det kommer bli skönt när vi börjar jobba båda två igen.

Kan ju också konstatera att man har skaffat ett ål som man kan hälla hur mycket tid och pengar som helst i :surprised:

Det är många småutgifter som vi inte har tänkt på som uppstår nu när vi har flyttat från lgh till villa, som bankerna klumpar ihop till "driftskostnader". För oss känns det som att dessa kostnader blir mer än vad banken uppskattar dem till. Ett tips om mna är osäker är att kolla upp sådana innnan. Jag tänker på sophämtning, uppvärmning, larm, bredband mm

/fredrik
 
Vi har ca 33 kvar efter skatt. iofs. så kostade vårt hus inte mer än 680 så det är ju ett annat läge. Jag har inga problem med att räntan går till 10% men det känns rätt så sjukt i min värd att man inte skall klara ett huslån o man drar in över 50 papp ihop.
 
Beppo skrev:
Vi har ca 33 kvar efter skatt. iofs. så kostade vårt hus inte mer än 680 så det är ju ett annat läge. Jag har inga problem med att räntan går till 10% men det känns rätt så sjukt i min värd att man inte skall klara ett huslån o man drar in över 50 papp ihop.
Men det är ju innan skatt. På allt över 24 tusen (typ) betalar du ju över 50% skatt så det blir inte så mycket kvar när skattmasen tagit sitt. Tjänar man 50000 innan skatt så blir det ju kanske runt 33000 kvar efter skatt. D.v.s. precis vad ni drar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.