F fsn skrev:
Frågan handlar som jag ser det inte om semantik eller talspråk utan att nån i slips minsann tycker att han (jag kunde ha valt nåt könsneutralt här men valde att inte göra det) verkligen har byggt ett hus. Jag är helt på Fixarpappans linje
Ok. Men det är väl semantik om något? (Språkets betydelse och tolkning)
 
Detta va den bästa tråden på länge! Jag håller med dig till fullo Dom har givetvis köpt ett hus inte byggt de. Tack för denna glädje du gett oss. Skrattat så tårarna sprutar efter alla svar.
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej. Om du läser mitt inlägg en gång till förstår du nog vad jag med det :D
Du skriver ju att ditt hus till två tredjedelar tillhör banken? Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att banken alltså skulle vara huvudsakliga ägaren.
 
...utan läst alla inlägg... De som låter bygga ett nytt hus borde i många fall vara bättre på att veta hur ett hus byggs då jag tror att många problem uppkommer pga att beställaren inte förstår vad han beställer/köper och sin egen roll. Därav viktigt att förstå om man köper ett inflyttningsklart hus och köpet görs när huset är flång nytt men 100% klart, eller om man köper en tomt, ett hus och timmar för att bygga det. Så finns totalentreprenad där imellan. Tyvärr tror jag många inte förstått skillnaden förrns när det skiter sig.

Pga detta tycker jag absolut frågeställningen är relevant, även om jag inte stör mig det minsta på de som inte gör ett skit själva utan köper allt. Även att bara bestämma allt kan vara jobbigt. Annars skulle nog inte chefer vara så välbetalda. :rofl:
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Herre jösses vad mycket irritation ett i grunden fullständigt ointressant inlägg kan frammana! :crysmile: De av er som när ni läste ursprungsinlägget kände en vilja att "motbevisa" TS; fundera en stund på varför ni kände så. Ett tips givet med ert välbefinnande i åtanke. ;)
 
mikethebik mikethebik skrev:
Hoppsan, där ser man, nu växte jag några centimeter av stolthet då jag faktiskt gör precis allt själv vid bygge, gräver med grävmaskin, formar, armerar, gjuter, murar, snickrar, taklägger, el och VVS, målning, tapetsering och precis allt annat som ingår, förutom den lilla detaljen att sammankoppling i dosor och central görs av behörig elektriker i nära släkten.
Hantlangning vid behov av brorsan eller mina söner, så har det alltid varit.
Blir det bra? Ja, något så in i bomben då petigare byggmästare inte finns att uppbringa.
Har jag dabbat mig?, jodå, men den som inte gör fel gör heller inte något. Do it right, do it twice!

Lejde faktiskt bort takbyte 2018, ingen möjlighet att göra det själv pga tidsbrist och krävdes stor personalintensitet för att göra det på det sätt jag ville, lejde också bort omdränering av kåken 2019 och det blev ok men jag hade gjort det bättre själv,:rolleyes: men tiden räckte inte alls.

Men inte fanken ser jag ner på de som säger att de bygger hus fast de knappt vet vilken ände av hammaren som är upp eller ner, alla vet ju vad som menas ändå.
Även en amatör kan väl få känna lite stolthet över sitt nya hus även om insatsen endast bestod i att måla ytterdörren;)
Precis, bara för att man själv fixar mycket själv behöver man inte se ner på grannens glädje av att betala för att få det gjort, betalar gärna själv för saker för jag är lat :p
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
apotekarnes
S surfarn skrev:
Varför ska de knäcka ens tumstockar? jag har blivit av med flera stycken på detta vis. Bra då man kan använda bitarna som distanser när man lägger trall :D
Jag gjorde likadant när jag var liten. ”Spela dragspel” med en tumstock är livet!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ännu värre måste det vara med dom som säger att dom lagar mat... Herregud, hur kan mat gå sönder? Och behöver den verkligen lagas?

Så många frågor, så lite tid...! :sleep:
 
  • Gilla
  • Haha
a_c och 1 till
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Herregud, hur kan mat gå sönder?
Hur lagar du potatismos, så att potatisarna ser ut som nya ?
 
S Strontus skrev:
Du skriver ju att ditt hus till två tredjedelar tillhör banken? Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att banken alltså skulle vara huvudsakliga ägaren.
Nu är vi ju väldigt off topic här men mitt ursprungliga inlägg, som du refererar till, var en retorisk fråga av skämtsam karaktär, när man tar trådens ämne i beaktande. Några av läsarna förstod vad jag menade men du verkar ha missat det, trots en andra chans.

Vi släpper det här nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Ännu värre måste det vara med dom som säger att dom lagar mat... Herregud, hur kan mat gå sönder? Och behöver den verkligen lagas?

Så många frågor, så lite tid...! :sleep:
Lagar man inte maten så blir det paj.
 
  • Gilla
  • Haha
mumiemonstret och 3 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Har bockat av 2 utav dom, och då är inte skilsmässa 1 utav domz

Jag finner det smått otroligt att irritationen blir såpass stor av läsare i denna tråden att det blir påhopp. Blir man irriterad och provocerad behöver man inte delta i denna tråden.[/QUOT
F Fixarpappa skrev:
Har bockat av 2 utav dom, och då är inte skilsmässa 1 utav domz

Jag finner det smått otroligt att irritationen blir såpass stor av läsare i denna tråden att det blir påhopp. Blir man irriterad och provocerad behöver man inte delta i denna tråden.
Ha ha ha inte många rutor hela i det glashuset. Du startade ju hela den här diskussionen för att DU var irriterad och provocerad!!!

Och själv hoppade du ju på alla Semantiskt tanklösa stackare som råkat säga ”jag bygger hus”
 
useless useless skrev:
Lagar man inte maten så blir det paj.
Det kan vara jättejobbigt att laga mat.
Speciellt sådan här:
Förpackning av krossade tomater märket Favorit, 390 gram.
 
Jag har pratat med Erik Magnusson Petzell om detta eftersom det blivit så omtvistat. Ha

Absolut för jag tycker inte att man deltar aktivt i byggprocessen genom att välja färg,tapet och kökshandtag. Att det finns människor som påstår att det är jobbigt gör mig orolig.
 
F Fixarpappa skrev:
Jag har pratat med Erik Magnusson Petzell om detta eftersom det blivit så omtvistat. Ha



Absolut för jag tycker inte att man deltar aktivt i byggprocessen genom att välja färg,tapet och kökshandtag. Att det finns människor som påstår att det är jobbigt gör mig orolig.
F Fixarpappa skrev:
Jag har pratat med Erik Magnusson Petzell om detta eftersom det blivit så omtvistat. Ha



Absolut för jag tycker inte att man deltar aktivt i byggprocessen genom att välja färg,tapet och kökshandtag. Att det finns människor som påstår att det är jobbigt gör mig orolig.
F Fixarpappa skrev:
Jag har pratat med Erik Magnusson Petzell om detta eftersom det blivit så omtvistat. Ha



Absolut för jag tycker inte att man deltar aktivt i byggprocessen genom att välja färg,tapet och kökshandtag. Att det finns människor som påstår att det är jobbigt gör mig orolig.
Haha...detta påminner mig om när jag har byggt på mina hus...både kollegor och bekanta som var helt slut pga alla val som måste göras...och bråttom är det också... :crysmile:
 
Enk Projektet Enk Projektet skrev:
Haha...detta påminner mig om när jag har byggt på mina hus...både kollegor och bekanta som var helt slut pga alla val som måste göras...och bråttom är det också... :crysmile:
Det är väldigt bråttom :crysmile:
Om man ”bygger hus” och INTE vet vad man vill ha bör man inte bygga hus, eller har jag fel?

Jag får känslan av att dom som förstår frågeställningen är delaktiga i sitt husbygge medans gnällspikarna här har fullt upp med att välja innedörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.