E Erik Salhammar skrev:
skillsmässa, dödsfall i familjen, barn som går bort i förtid.. cancer.. väx upp för fan

Har bockat av 2 utav dom, och då är inte skilsmässa 1 utav domz

Jag finner det smått otroligt att irritationen blir såpass stor av läsare i denna tråden att det blir påhopp. Blir man irriterad och provocerad behöver man inte delta i denna tråden.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
I ett husbygge måste någon snickra, någon måste göra elen, någon dra rör, någon beställa grejer och någon måste arbetsleda.
Likaså måste någon ta ansvaret för byggnationen, vilket byggherren gör.

En husbyggnation är alltså ett lagarbete inget man gör själv.

Är man bara husbyggare om man gör allt?
Vem är viktigast?
Tja, jag gjorde allt det där du räknar upp själv. Så var det ett lagarbete så var det ett enmanslag.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Jag operade bort blindtarmen förra månaden.

Nej, det var nog kirurgen som gjorde det. Fast folk verkar ändå säga det. Jag är inte svensk, sä tänkte inte ha åsikter om hur man ska uttrycka sig. Men det verkar lite konstig. Har också hört folk säga att de ska byta kamremmen på bilen fast det är nog verkstaden som gör det.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Blir man irriterad och provocerad behöver man inte delta i denna tråden.
Tips från coachen, tänk dig in i andra perspektiv än ditt eget och fundera på hur ditt inlägg kan tolkas, så kanske du blir mindre förvånad över att du provocerar och irriterar.

Ungefär så här tror jag många tolkar ditt budskap: Att ”bygga hus” är för många synonymt med ”Låta uppföra ett hus”. Det är ett problem för att folk inte förstår hur mycket duktigare du är som renoverar ett sekelskifteshus och inte ens kallar dig för snickare, jämfört med de ynkliga människor som har bott i hyresrätt och köper kataloghus.
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
apotekarnes
Jag har inga problem med att folk säger ”bygger hus” när de i själva verket köper tjänsten. Men...

När jag själv jobbade heltid och samtidigt i etapper försökte förvandla ett kyffe på 40 kvadrat till det tvåvåningshus på 175kvm vi bor i idag, kunde jag absolut bli provocerad. Att bo i ett spån- och verktygskaos och med endast lite frigolit som skydd mot övervåningen som höll behagliga -15 grader under en period kunde tära på psyket. Två småungar som konstant sprang i vägen (och knäckte alla mina tumstockar) gjorde inte saken bättre. Under denna period kunde jag också reta upp mig på ”färdig”-husbyggare precis som TS, men såhär i efterhand (och flera mindre byggnader senare) tycker jag att det är helt skitsamma! Man bygger själv för att man gillar det och för att spara pengar. Inte för att ha rätt att använda uttrycket ”jag bygger hus”.

...jag är dessutom ingen riktig äkta husbyggare. Jag lejde ju in både sprängning för grund och mattläggning i badrummet.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
sunnis
Det ska bli faktiskt riktigt skönt när älgjakten nu drar igång så att man kan äntligen laga mat som kalops. Så tråkigt när man bara kan värma maträtterna. Gäller dock att man får chansen att fälla älgen också, annars får man fortsätta att värma kalopsen som är skjutet av jaktkamraterna i grytan - trist om det blir ett sånt år (igen:rolleyes:)
 
T
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?

Jag undrar ibland vad fan folk håller på med som bygger nytt. Vi bor i ett nytt område och jag har sett många skräckexempel på folk som inte kan följa bygglovet för fem öre, men så är det även deras problem... så långt orkar jag sträcka mig.
 
E Erik Salhammar skrev:
här får du den kramen du behöver. Kram
Plumpa härskartekniker och låg begåvning, går inte alltför sällan, hand i hand.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag har inga problem med att folk säger ”bygger hus” när de i själva verket köper tjänsten. Men...

När jag själv jobbade heltid och samtidigt i etapper försökte förvandla ett kyffe på 40 kvadrat till det tvåvåningshus på 175kvm vi bor i idag, kunde jag absolut bli provocerad. Att bo i ett spån- och verktygskaos och med endast lite frigolit som skydd mot övervåningen som höll behagliga -15 grader under en period kunde tära på psyket. Två småungar som konstant sprang i vägen (och knäckte alla mina tumstockar) gjorde inte saken bättre. Under denna period kunde jag också reta upp mig på ”färdig”-husbyggare precis som TS, men såhär i efterhand (och flera mindre byggnader senare) tycker jag att det är helt skitsamma! Man bygger själv för att man gillar det och för att spara pengar. Inte för att ha rätt att använda uttrycket ”jag bygger hus”.

...jag är dessutom ingen riktig äkta husbyggare. Jag lejde ju in både sprängning för grund och mattläggning i badrummet.
Varför ska de knäcka ens tumstockar? jag har blivit av med flera stycken på detta vis. Bra då man kan använda bitarna som distanser när man lägger trall :D
 
Även om man inte lyfter hammaren när man bygger sitt hus är man ändå byggherre, och i lagens mening den som bygger hus med allt ansvar det för med sig. Så sänk garden lite och tänk istället att för dessa husköpare så är det kanske det största projekt de tar sig an, och bry dig inte om hur de formulerar sitt projekt. Själv har jag både köpt nyckelfärdigt och byggt attefallshus, och båda gångerna har jag sagt att vi bygger hus.
 
När dom här trådarna springer förbi med många sidor och inlägg kan jag inte låta bli och misstänka...

Det finns ett korn av sanning och folk känner sig träffade.

/ATW
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
T
Oberoende för när man kan kalla sig husbyggare eller inte, så stör jag mig på människor som aldrig får sina projekt färdiga utan såsar på i åratal som fullständiga amatörer - snåla jävlar som vägrar anlita fackmän, utan istället pular dom ihop fullständigt farliga elinstallationer själva etc. Övrevåningar lämnas oinredda i åratal, gårdsplan, planteringar & bärbuskar görs mera än 10 år efter byggstart, om man ens kommer så långt...!

Nä, 2.5 år efter byggstart skall allt vara färdigt, oberoende av storlek - annars kan man inte kalla sig husbyggare. Och med färdigt menar jag att allt är färdigt, inkl. gräsmatta, häckar, lekstuga, skräptak, garage, postlådsställning etc
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
När dom här trådarna springer förbi med många sidor och inlägg kan jag inte låta bli och misstänka...

Det finns ett korn av sanning och folk känner sig träffade.

/ATW
Kanske, kanske inte!

Jag håller inte med, men jag har aldrig byggt ett hus heller då vårt hus är äldre än mig själv. Renoverat har jag dock gjort för egen maskin, men anser att även om jag lejt bort en del arbete tex målning så har jag fortfarande rätten att säga att jag eller vi har renoverat.


Det är ju som att man säger "vi har köpt hus". Alla säger det, men hur många kan stoltsera med att faktiskt ha gjort det?

För alla jag känner är egentligen bara andelsägare där banken äger den större delen av fastigheten. Ja, då är det ju inte jag som köpt huset, för jag var tvungen att ha en finansiär. Då borde det egentligen heta "vi har köpt en andel i ett hus".

Eller då ännu värre, "vi har köpt en bostadsrätt" när det egentligen heter, "vi har köpt en andel i en bostadsrättsförening som tillåter oss att använda en lägenhet, dock har vi gjort detta i regi med XXX banken som är vår finansiär".

Kort och gott, man säger "vi har" utan att det innebär att VI HAR...

Jag avslutar med, JÄTTEliten. Fullständigt motsägelsefullt.

:worried:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I min mening har jag byggt hus, men titulerar mig inte som husbyggare. Köpte ett kataloghus på helentrepenad, slog inte i ett spik själv utan tog bara beslut, ändrade på saker samt betalade.

Vad gjorde jag egentligen? Inte mycket jämfört med att snickra själv, det har jag full insikt i och görståelse för. Heder till de som har tid och kunskap till att utgöra allt själv. Men som jag förstått det har vi dock gjort mer än många andra som köper kataloghus.

Besökte olika visningshus runt om i Götaland och bestämde vad vi skulle uppföra.
Modellerade själv hus och tomt skalenligt i datorn och studerade solens gång under olika säsonger, för placering på tomt och ändringar av fönster så att vare sig sol eller skugga medför problem.
Fasadritningar ändrades 6-7 ggr från ursprunget då såväl fönstersättning som fasad justerades.
Ändringar av olika rums proportioner, dvs flytt av innerväggar. Köket ritades om helt samt planerades. Badrummet ritades om helt. Möte med kommunen för att få igenom ändringar (handikapanpassning).
Val av golv, tapet/färger, materialval och annat.
Inköp av kakel och klinkers på egen hand. Inköp av diverse annat som tex badkar och garderober på egen hand.
Omfattande ändringar av eldragningen i huset då befintlig verkade ha gjorts för en Amish-familj. Planering av kabelkanaler för högtalarsladdar, datorkablage, mediautrustning etc. Planering och beställning av infälld armatur i tak och väggar. Ljussimuleringar i datormodellen.
Planering uteplats, kabeldragning och eluttag utomhus.
Måttagning av stänkskydd i kök samt diverse speglar, beställning från glasmästare.
Antal besök på plats under byggnationstiden, tilläggsbeställningar som tex ljudisolering i sovrumsväggar, nisch i duschväggar, mm direkt från snickarna.

Mesta i utemiljön, som att anlägga trädgården och bygga trädäck, staket etc gjorde vi sen själva i efterhand, men själva huset slog vi som sagt inte in en spik i. Är det det som är gränsvärdet för när man får lov att kalla det att bygga hus eller hur anser TS att gränsen ska dras? Hur mycket av själva arbetet ska man utföra, och vilket arbete räknas egentligen? Om man tex utför grundläggning och stomresning men lejer bort eldragning och uppförandet av konstruktionsritningar, har man då byggt själv?
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
Om du köper tomt, väljer hustillverkare, väljer garage/tillbyggnad, planerar trädgård m.m. så tycker jag "vi bygger hus" är mer korrekt än i de fallen där du köper ett helthetspaket av mäklare med färdig tillverkare, husmodell, trädgårdsplanering m.m. Det senare blir ju som att köpa ett färdigt hus.

Ibland är man lite språkpolis, och ja - att säga "vi låter bygga nytt hus" är väl mer korrekt, men språket utvecklas hela tiden, så det är väl inget sådär att hänga upp sig på?

Jag är rätt säker på att när du läser lite i tidningar och ser på nyheter, så kommer begreppet "bygga" användas flitigt. I Aftonbladet (Okej, kanske inget journalistiskt mästerverk) står det såhär om Polarbröds VD:
"Så fort Polarbröds största ägare Karin Bodin nåddes av brandlarmet satte hon sig i bilen för att själv se förödelsen – och nu är hon fast besluten att bygga upp det nedbrunna bageriet."

Med dina ord så kommer hon alltså själv vara med på bygget av fabriken? Det är bara anställda som är med och bygger, ingen byggfirma alls inblandad?

Nej, språket utvecklas hela tiden, det är bara gilla läget. Tror även du kan hitta liknande historier om du tittar i äldre tidningar, Kungliga Biblioteket har ju ett arkiv du kan söka i här för att se hur det använts historiskt: https://tidningar.kb.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.