Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Den myten är väl debunkad för länge sedan?

[länk]

Dessutom kan man ju sätta panelerna i öst-västlig riktning med högre lutning för att få en kurva som ger mer höst och vår, morgon och kväll när elbehovet är som störst!
Alltså, solen står lågt på himlen under några få timmar på vinterhalvåret, spelar ingen roll hur du sätter solcellerna då.

Det är ju bara att titta på statistiken, på vintern går de flesta värmesystemen igång i stugorna och drar massor med kWh, och då ger solcellerna som minst. Nu på sommaren när de ger som mest är elen billigare och hushållen drar några enstaka hundra kWh i månaden.
Min elräkning är på typ 500:- i månaden nu på sommaren. Knappt så det märks i plånboken. 😊

Den där länken du skickade är ju rena annonsbladet. Att elen är mycket billigare på sommaren när man säljer el jämfört med när man köper den på vintern glömde de att nämna tex. Och hur kan solpaneler i norr ge el på vintern när solen inte ens går över horisonten?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Men men men nu tappade jag dig igen .... solcellerna ger ju elen att driva värmepumen med? Men den räknas ändå inte på samma sätt?

Och nej,. det är INTE förfulande, det är snyggt med solceller, iallafall på mitt hus! Snyggaste taket på gatan enligt min mening.
Vad pratar du om? Jag sade att jag köpte värmepump för att värma upp huset i första hand, när jag väl var tvungen att skaffa ett värmesystem så valde jag ett så effektivt system som möjligt. Vad är det för fel på det?

Och nej, när värmepumpen jobbar som mest så är det vinter, och då ger solceller väldigt lite.

Och visst är solceller fula, speciellt om man har tegelfärgade takpannor. De förfular verkligen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
En lägre månadskostnad blir det för elen på ett sätt, men eftersom värdet på huset inte ökar mer än vad man betalat för solcellerna så ger det ingen minskad kostnad på lånesidan, vad gäller den delen så hade det varit bättre att amortera av på bolånet än att köpa solceller.

Att köpa solceller blir kite som att betala en massa elräkningar i förskott. 😊
Har du täckning för det du skriver nu? Många med solceller kan A-klassa sitt hus och på det sättet automatiskt få 0,1% lägre ränta på HELA bolånet. Och som du vet finns det många högt belånade. Har man 5 miljoner i lån så blir det ju 5000kr bara där innan räntebidrag. Om man ponerar att man har investerat i en solscellsanläggning som kostar 150000kr och vi hugger till med den i dagsläget högst rimliga räntan 3,3% på bostadslånet så råkar det bli just 5000kr.

Reflektioner på det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag sade att jag köpte värmepump för att värma upp huset i första hand, när jag väl var tvungen att skaffa ett värmesystem så valde jag ett så effektivt system som möjligt. Vad är det för fel på det?

Och nej, när värmepumpen jobbar som mest så är det vinter, och då ger solceller väldigt lite.

Och visst är solceller fula, speciellt om man har tegelfärgade takpannor. De förfular verkligen.
Om du tycker solceller är fula så är det ju inget jämfört med luftvärmepumpar, det är det fulaste som finns..... speciellt monterade på hus.
 
  • Gilla
rindler och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Om du tycker solceller är fula så är det ju inget jämfört med luftvärmepumpar, det är det fulaste som finns..... speciellt monterade på hus.
Håller med om att de också är trista (även om solceller är mycket värre), och dessutom är de kass om man får en vargavinter.

Därför har jag bergvärme, kostnadseffektivt och helt oberoende av väder o årstider. Och det finns ingen synlig installation på huset. 😊
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du täckning för det du skriver nu? Många med solceller kan A-klassa sitt hus och på det sättet automatiskt få 0,1% lägre ränta på HELA bolånet. Och som du vet finns det många högt belånade. Har man 5 miljoner i lån så blir det ju 5000kr bara där innan räntebidrag. Om man ponerar att man har investerat i en solscellsanläggning som kostar 150000kr och vi hugger till med den i dagsläget högst rimliga räntan 3,3% på bostadslånet så råkar det bli just 5000kr.

Reflektioner på det?
Som vanligt så skriver @Nissens saker utan backa upp det med referenser. Har hänt i andra trådar så det börjar bli lite tråkigt att läsa hans inlägg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur kom du fram till 12 öre?
Skillnaden mellan elpris vid försäljning och elpris samma timme vid köp. Ca 72 öre/kWh för elnät och energiskatt. 60 öre/kWh vid försäljning (ingen nätnytta i elnätet där jag bor). Timpriset är detsamma vid försäljning och inköp.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Skillnaden mellan elpris vid försäljning och elpris samma timme vid köp. Ca 72 öre/kWh för elnät och energiskatt. 60 öre/kWh vid försäljning (ingen nätnytta i elnätet där jag bor). Timpriset är detsamma vid försäljning och inköp.
Vilken nätägare erbjuder inte nån nätnytta öht? Det är fö lag på det tror jag. Och kan dom argumentera för att det inte finns nån nätnytta så undrar man ju ju hur dom kan ta överföringskostnader.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Håller med om att de också är trista (även om solceller är mycket värre), och dessutom är de kass om man får en vargavinter.

Därför har jag bergvärme, kostnadseffektivt och helt oberoende av väder o årstider. Och det finns ingen synlig installation på huset. 😊
Ja, så är det. Bergvärme med ett varmt hål med ordentligt med vatten är svårslaget. Du känner inte att du har nån kommentar på mitt räkneexempel på räntekostnaderna för solcellerna?
 
F fsn skrev:
Vilken nätägare erbjuder inte nån nätnytta öht? Det är fö lag på det tror jag. Och kan dom argumentera för att det inte finns nån nätnytta så undrar man ju ju hur dom kan ta överföringskostnader.
Där jag bor är det lite för många solpaneler. Mycket landsbygd och solpaneler på nästintill varje ladugård, dessutom på många villor. De har tydligen betalat 4 öre nätnytta tidigare.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag sade att jag köpte värmepump för att värma upp huset i första hand, när jag väl var tvungen att skaffa ett värmesystem så valde jag ett så effektivt system som möjligt. Vad är det för fel på det?

Och nej, när värmepumpen jobbar som mest så är det vinter, och då ger solceller väldigt lite.

Och visst är solceller fula, speciellt om man har tegelfärgade takpannor. De förfular verkligen.
Vilken kalkylränta använde du på värmesystemet?
 
  • Gilla
Johanox1 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vilken kalkylränta använde du på värmesystemet?
Förvänta dig inget svar @Nissens har som vana att kräva svar från andra men svarar aldrig på frågor som han får.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor är det lite för många solpaneler. Mycket landsbygd och solpaneler på nästintill varje ladugård, dessutom på många villor. De har tydligen betalat 4 öre nätnytta tidigare.
Insidan som räknas, vad alla har blivit ytliga… ;)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den myten är väl debunkad för länge sedan?
Det beror väl på om man räknar på dygns- eller säsongsnivå. Att solelen inte bidrar mer än marginellt på vintern är ju sant, liksom att efterfrågan dagtid på sommaren är större än nattetid.

Så är ingen av er precisare i era påståenden kan ni sitta och tycka att ni själva har rätt och den andre fel båda två – utan att någon av er bara har rätt eller fel.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag sade att jag köpte värmepump för att värma upp huset i första hand, när jag väl var tvungen att skaffa ett värmesystem så valde jag ett så effektivt system som möjligt. Vad är det för fel på det?
Allt utöver att huset får ett fungerande värmesystem på billigast möjliga sätt är väl rimligen också en investering man bör räkna på. Det bästa systemet är inte nödvändigtvis ekonomiskt försvarbart jämfört med billigare halvbra lösningar.

(Sen har vi också bytt till bergvärme, och det är ju charmigt. Men de där extra pengarna vi spenderade på att få borrat djupare än kalkylen sa kan jag nog inte räkna hem egentligen, för att ta ett exempel.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.