Skriver och utvärderar och funderar för mig själv högt på forumet :)

2 st Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 500GB 16MB SATA
1 st ICY BOX NAS for two 3,5" SATA HDD with Gigabit LAN

under 2500:- inkl frakt..
 
Var inne på samma box innan men efter att ha läst en massa negativt om den valde jag en ReadyNasDuo. Mycket ska nu visst vara tillfixat genom ett nytt moderkort. Finns mer att läsa om du utgår ifrån prisjakt.nu
 
Sitter själv på en Brödrost och det är det enda den duger till Netgear Sc101! :mad:
Som gammal windows gubbe köpte jag mig ut problemet trodde jag..(101:an)
Med facit i hand en köp en billig dator installera en Ubuntu linux med
ftp,www,bittorrent client alla Gratis!!
Ställ datorn i källaren
Fjärrstyr skiten från din vista xp what ever via VNC
fungerar för mig...med lite läs hjälp på forum
jobbar nu på att få min brörost att fungera via linux det skall fungera de,med...
Bara synd att dom inte fixa drivar till Vista/Netgear med givervis vill dom sälja en Ny till mig
Köp och släng alternativet behålla diskarna köpa 2 nya usb kabinetter och använda 101:an
till bokstöd..
tips ställ den vid tv och streama film. +trådlöst tangentbord/mus går det att gömma den..
/P...
 
Även jag slår ett slag för en Synology, har en DS-106e med 750 gig som tuffat och gått senaste 18 månaderna
 
Köpte en QNAP 209 i helgen med en disk till att börja med, funderade på ytterligare en för RAID1 men jag avvaktar ett tag t.. Så framtiden får utvisa om den är bra eller ej. Men den var lätt att få igång.
 
Är sugen på en NAS burk - hur enkelt/svårt är det att istallera dem? Dyker dom upp direkt som diskar på nätverket eller kan man se fram emot dagar och nätter av konfigurering?

Kör W2k Pro, XP Pro, XP Home, Vista Ultimate och Vista Business. Plus en PS3.
 
Tja, Synologyn som jag skaffade, mest för att ha för inspelning av satellit-TV, tog ca 10min att få igång efter att jag skruvat i en disk. I med nätverkskabel och ström och sen in med Installations-CDn i datorn och klicka några gånger. Sedan kan man ju hålla på och finlira med alla extrafunktioner hur mycket som helst förstås. :D

Funkar fin-fint med PS3 också.
 
Juste! Nu är julklappsproblemet till familjen löst! :D
 
Tittar på ett mindre avancerat alternativ. Grabben får den gamla xbox'en "över" efter jul som jag tänkt konvertera till en linux filserver. Xbox'en är chippad så det är ju inga problem.

Men vad tycker panelen om detta?
Vad tappar man och vad vinner man?
 
pefo skrev:
Tja, Synologyn som jag skaffade, mest för att ha för inspelning av satellit-TV, tog ca 10min att få igång efter att jag skruvat i en disk. I med nätverkskabel och ström och sen in med Installations-CDn i datorn och klicka några gånger. Sedan kan man ju hålla på och finlira med alla extrafunktioner hur mycket som helst förstås. :D

Funkar fin-fint med PS3 också.
Nu blev jag nyfiken, hur fixar du anslutningen från satellit till hårddisk? Visserligen har jag en box på 80 Gb men det räcker ju inte särskilt långt. Och hur blir anslutningen till ex nätverket? Om man vill spela upp programmet på en annan TV vill säga.

Kjell G
 
Redigerat:
Kjell_G skrev:
Nu blev jag nyfiken, hur fixar du anslutningen från satellit till hårddisk? Visserligen har jag en box på 80 Gb men det räcker ju inte särskilt långt. Och hur blir anslutningen till ex nätverket? Om man vill spela upp programmet på en annan TV vill säga.

Kjell G
Har man rätt prylar från Dream Multimedia så.... sshhhhh! ;)

Sen kan man spela upp på vilken burk som helst som klarar mpeg2-ts och dlna, cifs eller nfs.
 
Tror den här blir svårslagen på pris/prestanda.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294634
Värt att tänka på är att den har Windows Home Server installerad redan. Fristående licens kostar dryga tusenlappen bara den. Får bra kritik.
 
y98matan skrev:
Tror den här blir svårslagen på pris/prestanda.
[länk]
Värt att tänka på är att den har Windows Home Server installerad redan. Fristående licens kostar dryga tusenlappen bara den. Får bra kritik.
Windows Home Server? Jag ryser redan... :D
 
Tänkte så jag oxå först. Men det verkar funka rätt bra förutsatt att man ökar ut minnet en del.
Vet du pefo om nån bra Linux-variant som server? Kunde vara ett bra alternativ för den som kan tänka sig att ratta lite själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.