Jo, jag kommer nog att använda dorocell, just pga av får bra priser direkt från fabriken som ligger i närheten där jag bor.
Men tyvärr gick jag miste om kanontomten jag skulle bygga på, det var en massa grannar som börja käbbla precis när vi skulle skriva köpeavtalet.... så nu håller jag på leta ny tomt,men eftersom jag e ganska kräsen på läget så verkar det ta ett tag.
men ser framemot att bygga med dorocell när det blir av:)
Jag kanske får leja dig ,Tyresö, när det blir dags?:)
Du behöver nog andas lite frisk norrländsk luft istället för det där avgaserna i sthlm:p
 
Tyresö
imported_jo skrev:
men ser framemot att bygga med dorocell när det blir av:)
Jag kanske får leja dig ,Tyresö, när det blir dags?:)
Du behöver nog andas lite frisk norrländsk luft istället för det där avgaserna i sthlm:p

Jodå, jag har även varit uppe i Åre för ett antal år sedan och pumpat betong i frigolitväggar. 5% av mina pumpjobb sker i övriga Sverige - kan vara var som helst.

Det enda viktiga som du ska tänka på med betongen är: Vissa betongstationer rekomenderar att man ska använda en reducerad 8-16 betong, vilket resulterar i att 8-16 stenen packar sej på armeringsjärnen och eftersom man inte kan använda vibbrastav till den här sortens gjutning, blir det då en luftficka i väggen = katastrof !!!

Oavsett vad någon säger, ska man ALLTID använda 0-8 betong och helst ett sättmått så nära 200 - 220, som möjligt (blöt S4 eller stabbig S5). En tumregel för att få rätt gjuthastighet är: helst inte mer än 1 m gjuthöjd/timme och man ska fylla på 4 varv innan man är uppe i full vägghöjd.

Följer man den tumregeln, så blir det ingen katastrofgjutning - med frigolitblock som går sönder - vilket resulterar i betong som sprutar ut över hela bygget.

Mitt höjdrekord att pumpa betong i frigolitblock i en enda gjutning - och med lyckat resultat, är en frigolitvägg som var 6,7 m hög. Jag fick hålla en så låg gjuthöjds-hastighet att hela gjutningen tog 10 timmar - men frigolitblocken höll (Dorocell-block).

Kan villigt erkänna att jag var väldigt skeptisk till att dom understa frigolitblocken skulle hålla hela gjutningen...
 
Ok, det verkar som du vet vad du sysslar med:)
Själv e jag snickare och har byggt många hus, men tyvärr är det ingen kund som nappat på dessa byggsystem hittils, så jag får väl skaffa mig erfarenheten då jag bygger åt mig själv...
Du kan väl skicka PM med dina kontaktuppgifter så kan jag höra av mig då det blir dags?
 
Tyresö
Tyvärr, det här forumet får inte fungera som uppdrag för företagare....då blir man avstängd....
Jag är ledsen, men jag kan däremot, via forumet förklara hur du ska göra.
 
Tyresö,
kan du inte berätta lite mer om att pumpa i Thermomur?
Hur ofta spricker dem? Är det isåfall för att man gjort något fel?
Hur har folk löst icke-räta vinklar?
Går det att gjuta t ex fullhöjdsvägg och samverkansbjälklag i en gjutning? Har du gjort det?

Sorry, många frågor, men det börjar dra ihop sig till ett beslut.

:)
 
Tyresö
Följer du bara mitt råd som jag gav i inlägg #32

"Oavsett vad någon säger, ska man ALLTID använda 0-8 betong och helst ett sättmått så nära 200 - 220, som möjligt (blöt S4 eller stabbig S5). En tumregel för att få rätt gjuthastighet är: helst inte mer än 1 m gjuthöjd/timme och man ska fylla på 4 varv innan man är uppe i full vägghöjd".

Så är det aldrig några problem.

Ickeräta vinklar stagas ihop med reglar och skarvarna tätas med fogskum. Jag har aldrig hört talas om vad ett "samverkansbjälklag" är för något - men jag gissar att du menar om det går att göra en vägg-gjutning och valvgjutning i en enda gjutning - ABSOLUT INTE. betongen i väggarna måste först brinna i åtminstone 1 vecka innan du belastar dom med betongvikten från en valvgjutning = vikter på 40 - 80 ton för en vanlig villa.

Betong väger 2,3 ton/m3 och valvet bör vara minst 20 cm tjockt - då är det enkelt för dej att räkna ut vad vikten på valvet blir.
 
Jag ska se till att följa dina råd! :)

Tror jag var lite otydlig vad gäller att gjuta ett valv samtidigt. Med jag menar ett bjälklag som t ex PEVA45 som ju är stämpat cc 2m. Med rätt stämpning undertill kanske man skulle kunna klara av att gjuta även detta, tänkte jag. Men det kanske inte blir bra/en omöjlighet...
 
Tyresö
Undvik valvgjutning samtidigt som du gjuter väggar - betongen i väggarna får trots allt ta en enorm belastning från vikten på valvbetongen, oavsett hur mycket du stämpar upp. Visst allt är möjligt - det går att stämpa bort väggbelastningen - men vad gör du om väggen rasar under gjutningen? Man gamblar inte med sånt.
 
Roger that!!
 
Hejsan till alla. Kanske nån vet : 1 ton betong räcker till ?kvm frigolit "durocell",t.ex. Tack för hjälpen!
 
Tjena,
ett ton betong är väl ca 420 liter och det går åt ca 150 liter per kvm (iallafall för Thermomur), så ca 2,8 kvm?
 
imported_jo skrev:
Jo, jag kommer nog att använda dorocell, just pga av får bra priser direkt från fabriken som ligger i närheten där jag bor.
Men tyvärr gick jag miste om kanontomten jag skulle bygga på, det var en massa grannar som börja käbbla precis när vi skulle skriva köpeavtalet.... så nu håller jag på leta ny tomt,men eftersom jag e ganska kräsen på läget så verkar det ta ett tag.
men ser framemot att bygga med dorocell när det blir av:)
Hur har det gått för dig imported_jo? Har det blivit något hus för dig?

Jag vet att tråden är lite gammal men jag är intresserad av resultatet. Sitter själv i tidiga husbyggartankar och denna typ av "Lego" som Dorocell m.fl. erbjuder verkar intressant.
 
Jag blev hustillverkare själv då jag hittade det optimala sättet att bygga ett energisnålt lösvirkeshus. vi använder en s.k lågenergistomme av lättbalk typ masonite . Både väggreglar o tak.
 
Tobias_Designer skrev:
Jag vet att tråden är lite gammal men jag är intresserad av resultatet. Sitter själv i tidiga husbyggartankar och denna typ av "Lego" som Dorocell m.fl. erbjuder verkar intressant.
Se till att byggaren du använder är erfaren "legobyggare". Risken är stor att väggarna blir snea och buktiga om det slarvas och går för snabbt. Kräv att väggarna stöttas upp dubbelt så mycket som byggaren tänkt innan gjutning samt att de inte glömmer att justera väggarna innan betongen brunnit. Min erfarenhet är att räta upp väggar i efterhand är dyrt, tråkigt och svårt att få bra.
 
Jag kommer bygga med Cellplast Direkts Legolit block.Har inte hittat så mycket information på byggahus-forumet. Det hade varit trevligt att höra lite från någon som byggt med dessa block och hört deras uppfattning - vad som de va nöjda med och missnöjda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.