Fick offert från cellplastdirekt idag på min husstomme+tak....ojoj, den summan ryms inte här.
Avvaktar offert från Besta får se....
 
Blir nog inget av besta heller, konstruktionen är för osäker.
Har pratat med två oberoende arktitekter som båda avråder från detta byggsystem, då det inte har genomgått några tester alls. Finns risk för fukt mellan plyfan o cellplasten med tiden, vad händer då med limningen?
Dessutom ingen vidare brandklassning.
Bewi återstår....
 
Okay....

Vad slutade offerten på cellplastdirekt på?
Var det legolit och deras taklösning med EPS oxå?
 
över halv miljon endast material, då var det med yttervägg + tak-eps men inte bärande limträkonstruktion som tillkommer. tillkommer gör även en reglad vägg dikt mot yttervägg för installationsutrymme
räknat på bostadshus 1-plan 180 kvm
 
jo har försökt få nåt svar av sundolitt o dorocell ,men inget svar ännu.
 
Angående din fundering kring plwooden och EPS i Besta blocken skall det enligt
Limkunniga inte vara några direkta problem med fukt mellan träet och EPS då Polyuretanlim härdar med hjälp av fukten i materialen, Så dessa block skall kunna stå ute utan att limningen tar stryk. Brandklassningen är ju vad den är.
 
Jo, jag jobbar med lim själv så jag vet det, men det var på sikt dom menade, o dom tycker att metoden dom använder är för lite testad.
Dom tyckte det var konstigt att dom har ett patent men inte nån som helst testanstalt typ sp t.ex
Kan hålla med faktiskt.

Pratade med dorocell igår, vart faktiskt positivt överraskad av priset. Dom skulle räkna mer exakt då jag fick min ritning klar.
Nackdelen däremot är lågt u-värde 0,16, det är sämre uvärde än en 45+220+45 mineralullsvägg.

Ska åka förbi en markbyggare i stan imorrn, han har bewi-system hemma nu, så man får klämma lite.
 
Vad blev det till slut?
Legolit, Dorotherm, Sundolit, BEWI, Isorast, CTEN eller....
Någon som har sammanställt för och nacdelar och jämfört pris på färdig Vägg per m2
 
Hej Hålta, nja har inte bestämt ännu , men kenpo-sandwich.se är mest intressant då som har färdig utsida vilket ger en mycket prisvärd o snabb lösning.
Å andra sidan blir det lite fördröjt själva "main-house" , blir att bygga gästhuset på 60 kvm först på den 2 hektar stora tomten, sen blir det verkstan på 350 kvm i sandwich system med ej synlig stålstomme avsedd för industrin men ytan påminner om kenpo. Så det kommer att matcha stora bostadshuset sen.

När det gäller att jämföra priser på at bygga traditionellt och med eps-system är inte så stor skillnad i slutändan, däremot sparar man massor med tid, vilket iofs kan betyda billigare kostnad om man anlitar hantverkare. men om man ser till materialen så är det inte stor skillnad.
 
för att utveckla tanken enl ovan... materialkostnaden menade jag är inte så stor skillnad baserat på om man ska ha en putsfasad.
Ska man ha vanlig träpanel så blir det givetvis billigare att bygga traditionellt.
 
Byggde mitt hus delvis med dessa block och har själv bara bra erfarenheter.

Jag valde sundolitt och de för att de hade en lösning för 45° hörn som jag har ett gäng, Dorocell (snart Thermomur) nya block låg annars överst på listan men föll just på 45-hörnen, fördelen med Dorocell är att den väggen får en homogen betongvägg, stagen mellan väggarna är tunna och inte i samma material som blocken, tjockare och bättre u-värde, dessutom är det ingjutna lister i blocken som man enkelt skruvar fast reglar/skivorna. dock var de dyrare än sundolittblocken så jag sparade en hel del men hade ändå valt Dorocells NYA block om jag bara haft raka vinklar.

Grymt smidigt att bygga sitt hus på detta sätt....

/Glenn
 
En kompis byggde i något av dessa system, fick jätte problem när han sålde pga avsaknad av vissa godkännande. Tror det löste sig till slut men mycket krångel innan..
 
Tyresö
Det är såna frigolitblock jag pumpar betong i mer eller mindre varje vecka. Dom vanligaste blocken som används är Dorocell pga dom är mest prisvärda. Dom Norska Bewi-blocken är väldigt stabila och bra, men dom är helt vansinnigt dyra i inköp. Gissar att det finns ca 25 olika fabrikat som jag sett under alla år.

Själv skulle jag använda Dorocell-blocken pga rimligt inköpspris och att dom inte är så bräckliga när man pumpar betong i dom. Palikka-blocken är dom mest bräckliga och dom kan man inte gjuta full vägghöjd samma dag - då spricker dom.

Jag bor i ett trästomhus och den dagen jag har råd, då skickar jag vårt hus rakt ner i en container och bygger ett nytt hus på gjuten betongplatta med ingjuten vattenburen golvvärme och stomme med Dorocell frigolitblock fyllda med betong - som jag givetvis pumpar i själv. Jag använder då också mina egna framtagna betongrecept, som är specialanpassade för just frigolitblocksgjutning.

Jag har bara bra saker att säga om den byggtekniken.....
 
  • Gilla
mtita
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.