AndersMalmgren skrev:
Lagt detta på is tills jag hittar en bank som vill ge mig vettig ränta på bostadslånet (kan inte regga bolaget förrens jag har aktiekapitalet redo på en bank).
Tänk på att du kan ta ett rervisorsintyg på de tillgångar du redan har och som du då för in som bolagets egendom.
Det går snabbt upp till de 50000 som fordras.
 
BerraBo skrev:
Tänk på att du kan ta ett rervisorsintyg på de tillgångar du redan har och som du då för in som bolagets egendom.
Det går snabbt upp till de 50000 som fordras.
även revisorn vill ha betalt :) så tänk även på det... 3-5K gissar jag på
 
Omsätter just nu under 3 miljoner så kör revisorfritt till att börja med, dock outsourcar jag den administrativa delen ink fakturering, orka pyssla med sådant
 
sånt som är så kul? :)

men jag fattar inte.. har du redan bolag? jag har som sagt inte läst hela tråden...
 
Har man en bra bokföringsbyrå finns normalt ingen anledning till revisor, men är det flera delägare kan det ändå vara en god affär för att få obektiviteten. Bokföringsbyråerna är betydligt billigare, en revision av enklaste slag ligger på 15-20 tkr. I Stockholm misstänker jag att priserna är betydligt högre.

Om jag minns rätt så är du familjefar, se därför upp med SGI och FPGI (Föräldrapenningsgrundande inkomst) hos försäkringkassan när du bildar A-bolag. Man kan få skydd under vissa omständigheter men de är kicka på att rycka undan mattan.

Undertecknad hade ett AB som sidoverksamhet under ett antal år. När jag så bestämde mig för att stå på egna ben till 100% så sänktes min SGI och FPGI till i princip 0. För att höja den måste man ha fått lön i motsvarnade summa ur bolaget i minst 12 månader och kunna uppvisa att bolaget var finansiellt stabilt för motsvarande lön under 12 månader framöver.... Inte helt lätt när man drar igång på riktigt med ett bolag som egentligen legat vilande...

Om jag minns rätt så hade det gått att krångla sig runt detta genom att dessutom ha en enskild firma som fakturerade AB:t. Försäkringskassan själva tyckte att tillämpningen av reglerna inte blev så bra fall som dessa...
 
Kört på pappas F-skatt i ett halvår. Var inget prioblem Var inget problem att ta ut de 10 pappadagarna vid födseln iallafall, men han har haft anställda så kanske han anmält något kring det dock...
 
Säger som någon annan, man får akta sig för att göra f-kassan sur...
 
C
mexitegel skrev:
Bokföringsbyråerna är betydligt billigare, en revision av enklaste slag ligger på 15-20 tkr. I Stockholm misstänker jag att priserna är betydligt högre.
Det går att komma undan med de summorna i stockholm också även om man anlitar någon av de "the big four". Oftast betalar man per timme så hemligheten ligger i att ha ett bra (och relativt korrekt förstås) underlag och naturligtvis inte låta revisorn göra extrajobb utöver själva revisionen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmm, är det så alltså? :screwy: Jag trodde i min stora enfald att det var precis tvärtom.... Kanske dax att omvärdera valet av revisionsbyrå.
 
Håller man koll på bokföringen finns det ingen vits att ha revisor. Om man omsätter under 3 mille dvs
 
Om det tex. är flera delägare kan det dock vara en god investering för fortsatt sämja.
 
Absolut, och då omsätter man med största sannolikhet mer än 3 millar och måste ändå ha revisor pga reglerna
 
Ska vi göra jobbet gratis som en PR-byrå lätt ta 100 papp för?
Nej, skämt åsido, ett bra namn är värdefullt, lite beroende var dina kunder finns och hur de söker upp dig. Ska de googla dig, eller se dig på bildekaler?
Finns branschspecifika namntyper (alla juristbyråer kallar sig för Adelson, Frimpe & Partners, alla dansbandsgrupper har ett Z i namnet nånstans). Det kan vara bra för att utstrålar seriositet men är inte särskilt nyskapande.
 
C
AndersMalmgren skrev:
Håller man koll på bokföringen finns det ingen vits att ha revisor.
Näe, om man aldrig gör fel så... :p
Jag måste nog säga att det kommit upp mycket bra saker i revisionen som förmodligen inte hade kommit upp annars. Det är väl inte så att jag ekonomiskt gått plus på det men det har förmodligen besparat mig en hel del tid.

mexitegel skrev:
Kanske dax att omvärdera valet av revisionsbyrå.
Jag har jobbat både med stora och små byråer och det är lite tveeggat - det är inte enkom positivt att välja en stor byrå.
 
Missade denna, har du en bra firma som sköter det administrativa så dyker sådant upp ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.