J jonaserik skrev:
Du är ute på lite djupt vatten nu, finns ingen spis som är omkopplingsbar för Y eller D , eller var för sig för Y eller D, bara rakat in med 230 V eller 400V.. Klart har du uppfattning om att 400V är en form av D-koppling då ett element drivs mellan 2 faser, kan jag förstå ditt inlägg, men är fel från dig
J jonaserik skrev:
Du är ute på lite djupt vatten nu, finns ingen spis som är omkopplingsbar för Y eller D , eller var för sig för Y eller D, bara rakat in med 230 V eller 400V.. Klart har du uppfattning om att 400V är en form av D-koppling då ett element drivs mellan 2 faser, kan jag förstå ditt inlägg, men är fel från dig
Nej inte omkopplingsbar vid en given nätspänning, vad jag menade är att somliga spisar är D-kopplade (400V element) och andra Y-kopplade (230V element där alla faser utnyttjas.) Det gäller då spisen som helhet, ett enskilt element kan ju som du säger bara kopplas mellan två olika poler.

Jag tror att vi tänker lika men att det är en snarast språklig fråga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I en lägenhet med enfas har spisen oftast (som Bo tidigare skrev) 20A säkring (ibland 25A).
Perilexuttaget som elektrikern(?) har installerat är bara godkänt för 16A...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Perilex uttag skall alltid vara fullkopplad alltså 3 faser + nolla + jord = 5 ledare!
1-fas möjligen Norwesko men bäst är original porslinplint om den är hel annars Wago 221 i en tom dosa.
 
L Leif i Skåne skrev:
Perilex uttag skall alltid vara fullkopplad alltså 3 faser + nolla + jord = 5 ledare!
Finns inget om att SKA vara så, men är inte fel med fullt
 
  • Gilla
Daniae
  • Laddar…
E Eryooh skrev:
Hej, jag e lite frustrerad då jag köpte en beg spis som är 3fas. Men lägenheten är det 1fas. Kan man inte koppla om 3fas på spisen till 1fas?
Hade en eletriker här hemma o han sa att jag skulle skaffa en spis som e på 220-240V max och ej högre, frågade ägaren och han sa att den är på 220V.

Om man ej kan ändra det, kan man isåfall ändra kontakten från 3 fas till 1 fas?

Lite tips hade varit fint med! :D
Din spis är omkopplingsbar till enfas, du behöver ta hem en elektriker som hjälper dig med hela jobbet
 
Du bör nog reklamera det där elektrikerjobbet då varken uttaget eller sladdstället är lämpligt för 20A.
Det finns perilex för 25A men de är ovanliga.

Du ska ha ett 1fas norwesco-uttag som visats tidigare, alternativt ansluta direkt i dosan. Med lämplig anslutningskabel.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Finns ingen Y eller D koppling på en spis, det är ingen motor utan en resistansprodukt med EL-slingor för respektive spänning i elementen
Det är mycket som kan antingen Y-kopplas eller D-kopplas, eller både och.
Absolut inte bara motorer.

Men just den terminologin används kanske inte så ofta i precis alla sammanhang.

Men olika värmare kopplas ofta i D eller Y, som ett exempel, allt från bastuaggregat och VVB, elpatroner och industriella saker

Min spis har 400V elementspänning och är således D-kopplad.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.