E Eryooh skrev:
Jag kopplade in den igår o så funkade bara 2 plattor utav 4 samt ungen fungerade ej. :(
E Eryooh skrev:
2 plattor funkar så då måste den vara isåfall fel inkopplad om jag ska få ut mer utav de andra?
Om du vill ha hjälp från forumet får du försöka anstränga dig lite att beskriva ditt problem lite mer utförligt och komplett.
Hur kopplade du in din nya spis, vilket av de fyra inkopplingsalternativen valde du? Sitter byglarna på rätt plats?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Du har fyra ledare framdragna (brun, vit, blå och gulgrön)
Vad är dessa?
Faser, nolla jord?
Vad har du för spänningar mellan dessa?
Går inte att ge mer hjälp utan att vi vet förutsättningarna.
Det bästa är att du kallar in elektrikern igen så löser det sig
 
Redigerat:
Här e bilderna på sladd och uttaget.
 
  • Perilex-uttag monterat på vägg med kabelföring synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladd
 
  • Hand håller en elsladd med en vit europeisk kontakt för 230/400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker göra så att min nya spis jag köpte ska fungera men jag tror att det e fel inställning på spisen då 2 plattor fungerar och 2 plattor ej fungerar samt ungen.

Jag har ringt till eletriker och det e han som har dragit ett uttag till spisen, innan dess var den bara kopplad i själva dosan som e inne i väggen.
 
Du har enfas men elektriker sätter upp ett perilexuttag?
På bilden ser det ut som att du har 3 trådar i dosan vilket tyder på enfas.
Väldigt virrig tråd, men om du nu har en elektriker och du inte är din egen elektriker så avvakta tills denne har löst detta åt dig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Du har enfas men elektriker sätter upp ett perilexuttag?
På bilden ser det ut som att du har 3 trådar i dosan vilket tyder på enfas.
Väldigt virrig tråd, men om du nu har en elektriker och du inte är din egen elektriker så avvakta tills denne har löst detta åt dig.
Jag får isåfall kontakta en annan eletriker isåfall.
 
  • Gilla
tracker
  • Laddar…
är det bara jag som har svårt att hitta någon inkoppling utav den utgående gulgröna jordtråden på porslinsplinten i inlägg #10

inkommande jord (röd) verkar bara vara ansluten till kopplingsdosan (i metall), och inte till gulgrön utgående som matar perilexen (= ingen jordning av spisen!!!)

den så kallade elektrikern förefaller inte ens besitta de mest basala kunskaperna...
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Den röda ser ju ut att gå både till porslinsplinten och metalldosan. (syns dåligt på bilden )

Elektrikern skulle ha satt upp ett sådant här spisuttag när du har 1-fas i lägenheten,
och bytt sladdställ på spisen.

 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
230 V vid Y-koppling och 400 V vid D-koppling.
Finns ingen Y eller D koppling på en spis, det är ingen motor utan en resistansprodukt med EL-slingor för respektive spänning i elementen
 
Antingen så behöver ett nytt uttag monteras såsom sägs ovan, eller så kan spisen kopplas in direkt i dosan som tidigare. Ett uttag har sina poänger men är inte nödvändigt. Hursomhelst, det där uttaget du har nu är inte lämpligt för enfasanslutning.

J jonaserik skrev:
Finns ingen Y eller D koppling på en spis, det är ingen motor utan en resistansprodukt med EL-slingor för respektive spänning i elementen
Det är inte bara motorer som kan kopplas Y eller D. Spisar, värmepannor, varmvattenberedare mm har ofta flera värmeslingor som kan kopplas på olika sätt. Huruvida belastningarna är resistiva, induktiva eller något annat gör ingen skillnad.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Det är inte bara motorer som kan kopplas Y eller D. Spisar
Du är ute på lite djupt vatten nu, finns ingen spis som är omkopplingsbar för Y eller D , eller var för sig för Y eller D, bara rakat in med 230 V eller 400V.. Klart har du uppfattning om att 400V är en form av D-koppling då ett element drivs mellan 2 faser, kan jag förstå ditt inlägg, men är fel från dig
 
E Eryooh skrev:
Så här ser det ut där bak
I inlägg#10 är ett foto av kopplingsdosan där ser det riktigt mysko ut!!!

Vad är vad?

Gul/Grön sitter på en plint!
Det sitter en Brun på jordskruven???
Detta måste fixas först av en sakkunnig person som förstår och kan mäta vad som är vad, man måste kontrollera i säkringsskåpet också!
Som det är nu är det totalt livsfarligt.

Skriver långsamt så var 2A på den.
 
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg#10 är ett foto av kopplingsdosan där ser det riktigt mysko ut!!!

Vad är vad?

Gul/Grön sitter på en plint!
Det sitter en Brun på jordskruven???
Detta måste fixas först av en sakkunnig person som förstår och kan mäta vad som är vad, man måste kontrollera i säkringsskåpet också!
Som det är nu är det totalt livsfarligt.

Skriver långsamt så var 2A på den.
Just där finns inga konstigheter verkar vettigt på alla sätt. Jorden (röd) går via klämman där grön-gul är ansluten vidare till skruven för dosan. Sen är blå-svart och brun-vit skarvade i de två andra och en tom uppe till vänster. Antaget svart nolla och vit fas som inte ovanligt är det kanske tom mätt för att läggas rätt här, samma med hur långa skalningarna är under klämmorna ser allmänt ordnat och fackmässigt ut.

Enda som man kan påpeka och som spelar mindre roll med FK och RK som på bilden är att det inte ligger in från vardera håll under mantelklämmorna men det är nog utdöd kunskap även bland de som på alla sätt jobbar "lagligt" också.
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Just där finns inga konstigheter verkar vettigt på alla sätt. Jorden (röd) går via klämman där grön-gul är ansluten vidare till skruven för dosan. Sen är blå-svart och brun-vit skarvade i de två andra och en tom uppe till vänster. Antaget svart nolla och vit fas som inte ovanligt är det kanske tom mätt för att läggas rätt här, samma med hur långa skalningarna är under klämmorna ser allmänt ordnat och fackmässigt ut.
Enda som man kan påpeka och som spelar mindre roll med FK och RK som på bilden är att det inte ligger in från vardera håll under mantelklämmorna men det är nog utdöd kunskap även bland de som på alla sätt jobbar "lagligt" också.
På min padda såg jag inte att det var en röd kabel jordskruven.:oops:
I så fall ser det rätt ut med 1-Fas matning, men den bör vara säkrad med 20A och därmed 4 mm2 kabel från säkringsskåpet.
Äldre säkringsskåp med en 25A huvudsäkring, fyra porslinskopplade säkringar och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.