Hej, jag e lite frustrerad då jag köpte en beg spis som är 3fas. Men lägenheten är det 1fas. Kan man inte koppla om 3fas på spisen till 1fas?
Hade en eletriker här hemma o han sa att jag skulle skaffa en spis som e på 220-240V max och ej högre, frågade ägaren och han sa att den är på 220V.

Om man ej kan ändra det, kan man isåfall ändra kontakten från 3 fas till 1 fas?

Lite tips hade varit fint med! :D
 
  • Schematisk etikett på en spis visar olika anslutningar för 3-fas och 1-fas el.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en 230v enfasspis.
Läs 3e raden , 1N.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det är en 230V spis med möjlighet att ansluta 1,2 eller 3 faser. Risken är att du inte kan köra allt samtidigt på en fas. Men visst går den att ansluta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ta det bara lugnt och förklara frågan så ska vi ordna detta. Vad är problemet?

Att en spis är trefasig säger ingenting om vilken spänning den vill ha, utan det beror på hur den kopplas in, 230 V vid Y-koppling och 400 V vid D-koppling. Om bilden visar din nya spis så anges där att spisen vill ha 220 - 240 V mellan sina terminaler, det är "elementspänningen" i spisen.

Det är bra, för vid enfas så har du bara tillgång till 230 V. Och denna spis kan enkelt kopplas på en fas. Det anges som det tredje alternativet på skylten märkt "1N~".

Vad gjorde elektrikern? Hade han sett denna spis och sa att den inte kunde kopplas in? Om spisen idag har en trefasig perilexstickpropp får den klippas bort så att kabeln kan anslutas till ditt spisuttag. Inga problem (utan att veta mer).

Enfas i lägenheten betyder att du troligen har en 20 A säkring som skyddar spisen. Det innebär begränsningar i dina matvanor, du kan inte dra på alla plattor samtidigt. Men du har väl haft en annan spis förut? Det blir ingen skillnad nu.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Köpte den igår, personen så att den här 3 fas kontakt.
Jag kopplade in den igår o så funkade bara 2 plattor utav 4 samt ungen fungerade ej. :(

Mvh
 
E Eryooh skrev:
Köpte den igår, personen så att den här 3 fas kontakt.
Jag kopplade in den igår o så funkade bara 2 plattor utav 4 samt ungen fungerade ej. :(

Mvh

Glömde tillägga att den gamla spisen hade 400V och den va 3 fasigt
 
Hur kunde det funka då ? när du bara har 1 fas i lägenheten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt snurrigt, har du enfas eller trefas i din lägenhet? Du skrev enfas men sen var den gamla spisen ansluten till trefas 400v ?

Vad har du för spännande uttag bakom spisen?



Feature_NT_strickproppar.jpg
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Eletriker så att jag hade en fasigt här i lgh.
Jag har ingen anning för jag börjar klia mig själv i huvudet, hur jag mer ska försöka förklara.

2 plattor funkar så då måste den vara isåfall fel inkopplad om jag ska få ut mer utav de andra?
 
Så här ser det ut där bak
 
  • Öppen eldosa i vägg med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Men du skrev att din gamla spis var på 400 V, då måste den nästan gått på tre faser?
 
  • Gilla
Göran Sigholm
  • Laddar…
Den gamla fick jag gratis o den va alledes för seg t.ex att värma upp o visa gick det ej att starta
 
Klart att gamla spisen var seg, när den matas med 230V när den vill ha 400V.

Kan du ta en bild på nya spisen där kabeln är ansluten, så ska vi se vad som är fel.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Klart att gamla spisen var seg, när den matas med 230V när den vill ha 400V.

Kan du ta en bild på nya spisen där kabeln är ansluten, så ska vi se vad som är fel.
Jag kan ta en bild när jag kommer hem. :)
 
Enklast är att behålla den gamla anslutningskabeln och lägga in den i nya spisen enligt alt 3, 1N 230v
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.