bs_t18_564276_p_01a.JPG

Måste tamme den vara en av världens finaste skruvdragare. :blushing:
Den väger endast 1,7kg (under det enligt tester på nätet), och det är med 2,6Ah batteri.
 
P
kan inte direkt svara för den skruvdragaren men jag har T15+3 och den är helt underbar så T18+3 kan inte vara sämre... lite konstigt att det inte annonserats eller nånting om den.. utan att den bara ploppade upp på marknaden
 
Mmmm...! porrr Vad kan denna skapelse ha för ett pris för en simpel knegare som älskar sin c12:a!
 
Var hittar du tester på denna? Det är en ny modell som inte finns tillgänglig ännu.
 
Jag har provat den, förstår inte hypen. Makita dragarn är så mycket bättre tycker jag iom att kontrollen på avtryckaren inte är 100. Den stannar inte bums när man släpper och laggar 0.5 sek innan den börjar dra.
 
TrollMann skrev:
Jag har provat den, förstår inte hypen. Makita dragarn är så mycket bättre tycker jag iom att kontrollen på avtryckaren inte är 100. Den stannar inte bums när man släpper och laggar 0.5 sek innan den börjar dra.
Jag visste inte ens att den fanns ute än.
Min Festoolhandlare sa i "i höst"
i UK säger dom September... Kanske finns den i något testex i Tyskland....

Vore jätte trevligt om du kunde beskriva mer om skillnaden mellan din "makita" dragare och Festo T18 samt även beskriva blans/känlsa osv med T18.
 
Min erfarenhet av denna är 3 minuter lång... Drog några skruv och inget mer. Jag kanske missade någon inställning vilket gjort min inställning med negativ. Jag är inte snickare utan hoppy användare.

Jag har LTX serien från Makita och använder just deras 452 dragare som mest, vilket jag jämför t18+3 med. Jag han inte känna riktigt på ergonomin samt balans eftersom jag direkt störde mig på hur avtryckaren fungerar. Just det att kraften kommer fördröjd och inte momentant samt samma sak när man släpper knappen störde mig så mycket att jag inte testade något annat. 452'an har grymt exakt avtryckare med konstant varvtal samt motorbroms, och den beter sig lika dant från första trycket till sista trycket. Detta gjorde inte Festoolen, kan vara ett pre-ex jag provade.
 
trollMan: Om det nu verkligen var T18 du testade spelar inte så stor roll.
Det låter som att du provade en maskin som antingen var trasig eller där batteriet var slut.
Exaktheten i just avtryckaren, max vridmoment från lägsta varv, motorbroms etc etc är ju ett par av anledningarna till att köpa just Festool dragare.

Frågan är om denna maskin blir ny eller om det bara är batterierna som har högre spänning.
 
Eftersom deras maskiner är borstlösa och så ser drivningen annorlunda ut jämfört med en konventionell borstmotor. Detta gör att det är skapligt enkelt att höja batterispänningen för att få mer kräm utan att man gör om så mycket annat i maskinen.
 
Så kan det vara, att den va defekt.
 
Johan_Pettersson
Jag har varit missnöjd med både c12 och T15 och använder istället Hilti maskiner till de flesta jobb.
T18 har jag haft möjligheten att testa och jag var inte ett dugg imponerad.
Samma gamla joller om att den är borstlös o man kan plocka ur mer effekt men vart är effekten ?
Hiltis maskiner i samma segment är betydligt starkare.
 
Johan_Pettersson
Jag tycker dessutom den är väldigt klen då mjukt förband är 30Nm och Hårt 45Nm.
Fördelarna är ju alla tillbeör som finns till Festool, något som man kan sakna hos bla Hilti.
Användningsområderna kanske skiljer sig men jämfört med SF144-A som har 70Nm så är det anmärkningsvärt stor skillnad på prestandan. och det ska då tilläggas att Hiltin bara är 14.4 och deras 18v seria har jag för mig ligger på över 80Nm.

Det märktes en dag då jag skulle skruva i 6x100.
min T15 kroknade ganska snabbt och en av skruvarna drogs bara i halvvägs trots bra batteri.
Det ska dock tillkkännages att det handlade om riktigt hårt gotländskt saktväxande kärnvirke som även Hiltin fick jobba hårt med för att få i mern klarade det mycket bättre.
 
phl skrev:
Eftersom deras maskiner är borstlösa och så ser drivningen annorlunda ut jämfört med en konventionell borstmotor. Detta gör att det är skapligt enkelt att höja batterispänningen för att få mer kräm utan att man gör om så mycket annat i maskinen.
Kan det möjligtvis vara detta som är anledningen till att festool valt att släppa en 18V maskin? Det känns annars lite mossigt måste jag säga. Generellt sett så har ju utvecklingen gått mot klenare skruvdragare och det tyngre segmentet (förutom borrhammare) ersätts med slagskruvdragare. 18V känns väl mest befogat om man köper ett set med sågar och skruvdragare med samma batterier.

Dessutom känns det inte riktigt som festools hemmaplan. Sen har ju moderna skruvar lägre krav på idragningsmoment än äldre - 18V känns helt enkelt inte som riktigt rätt väg att gå enligt min mening...saknar i princip aldrig kraft i min 12V maskin, och skulle jag göra det så blir det slagskruvdragare istället. Fast C12:an med sin borstlösa motor räcker rätt långt...http://www.byggahus.se/forum/verkty...endelse-skruvdragare-vs-slagskruvdragare.html

Lagg i knappen låter ju helt befängt. Men kanske var det batteriet som var slut. Jag känner åtminstone inte igen det från andra festool skruvdragare.
 
Johan_Pettersson skrev:
Jag tycker dessutom den är väldigt klen då mjukt förband är 30Nm och Hårt 45Nm.
Fördelarna är ju alla tillbeör som finns till Festool, något som man kan sakna hos bla Hilti.
Användningsområderna kanske skiljer sig men jämfört med SF144-A som har 70Nm så är det anmärkningsvärt stor skillnad på prestandan. och det ska då tilläggas att Hiltin bara är 14.4 och deras 18v seria har jag för mig ligger på över 80Nm.

Det märktes en dag då jag skulle skruva i 6x100.
min T15 kroknade ganska snabbt och en av skruvarna drogs bara i halvvägs trots bra batteri.
Det ska dock tillkkännages att det handlade om riktigt hårt gotländskt saktväxande kärnvirke som även Hiltin fick jobba hårt med för att få i mern klarade det mycket bättre.
Det verkar märkligt att din T15+3 är så svag. Som synes i länken i inlägg 13 drar en C12:a ner 6x100 i ett extremt hårt tropiskt träslag (minns ej namnet, men med största sannolikhet hårdare än allt virke man kan hitta växande i Sverige) utan problem. Skruvar som satts fast av andra maskiner drogs av av C12:an. Skruvarna var av utmärkt kvalitet, Essve cutters.

Kan det möjligtvis vara fel på din T15? Jag vet att en del T15+3 fungerade dåligt precis när maskinen släpptes. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/139950-festool-t12-3-t15-3-problem.html

Vad var det för träslag du hade problem att skruva i? Var det samma händelse som du skrev om i inlägg 46 i denna tråd?: http://www.byggahus.se/forum/verkty...55-vilken-skruvdragare-skulle-du-koepa-2.html
 
Johan_Pettersson
Ja det var detta hårda träslag jag menade där.
T15 är på inget sätt en dålig maskin men när jag i detta fall styrkmässigt jämför den med min 144-A så får den storstryk och även om man tar en helt fungerande då Nm talar för sig självt.

Däremot finns det andra tillfällen jag skulle föredragit T15 efterssom den är lättare, mindre och fler tillbehör till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.