Någon som vet om man kan köra tjärvitrol med airless-pump?
 
Du kan ganska enkelt koka egen rödtjära. Köp kvalitativ dalbränd trätjära och rödfärgspigment. Prova med några småsatser först så att du alldeles säkert får en äkta faluröd färg. Se till att ha en bra termometer så att tjäran inte blir för varm.
Rödtjära är lika traditionell som vanlig slamfärg (används b.la. flitigt på gamla träkyrkor) och är, enligt folk jag pratat med som använder sig av rödtjära, i princip helt mögelfri :)
Något som fler borde använda sig av.

Här har du ett recept: http://www.skansen.se/sv/artikel/rodtjara

Jag ska måla min timmerstuga med slamfärg nu under sommaren eftersom jag redan inhandlat färgen. Men nästa gång det är dags för ommålning tänker jag koka egen rödtjära. Då blir det även lättare att få rätt nyans eftersom jag har den gamla färgen att jämföra med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjelle94
  • Laddar…
Oldboy skrev:
"Är det skillnad på olika fabrikat som man bör vara medveten om?"
Ingen aning. Började förra året och har bara använt ett och samma fabrikat än så länge.
Det viktigaste är att det är bästa kvalitet av dalbränd tjära och att det är falu ljusrött pigment, och ingenting annat i burken. Pga att tjärans kvalitet inte är 100% exakt lika från en bränning till en annan så kan nyanserna alltid skifta lite.
Om man inte gillar den ljusröda utan vill ha den mörkröda ? ;-) Finns det alternativet? Vilket fabrikat använde du?

Själv funderar jag på hur det skulle bli om man blandar till en roslagsmahogny och pytsar i lite linoljefärg av önskad kulör. Har dock tvekat eftersom jag inte hittat något recept och inte har tålamod experimentera mig fram till doseringen..........
 
Eftersom tjäran i sig är brungul så behövs det ljusröda pigmentet, annars blir det för mörkt. Gäller alla pigment. Det blir ju som att blanda gulbrun med vilken färg man nu använder. Tror att rödtjärans färg mer liknar den mörka faluröda färgen än den ljusa, men jag är inte helt hundra då jag endast använt den vanliga mörka, aldrig den ljusa, (än så länge).
Jag har använt Auson rödtjära, men jag ser på deras hemsida att de också ska ha en gultjära.

Roslagsmahogny med röd linoljefärg bör bli lite åt rödlasyrhållet gissar jag.
Tror att det huvudsakligen är ljusa färger i skalan röd-orange-gul som fungerar bäst. Blått och grönt tror jag bara blir ngn slags brun i slutändan, och vitt ger antagligen ngn smutsbrun färg.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tack för bra info! Kanhända det blir rödtjära på rosenspergolan. :)
Visst ska man då inte ta tryckimpregnerat virke? Vet du hur ofta man behöver måla om?

Har målat boden i Ottossons enstrykningsfärg och det blir en matt röd yta som liknar slamfärg. Hade tänkt ta den till pergolan också, men tänker nu att tjäran kanske står emot mögel bättre (inte för att jag har haft problem - ännu...)
 
Tryckimpregnerat till en pergola tycker jag inte är fel. Det är mkt slitage av väder och vind. Även om tjäran är excellent som träbevarare så måste den läggas på (målas om) nu och då. Med tryckt virke så vet man att det inte tar ngn nämnvärd skada även om det dröjer lite mellan ommålningarna och trärena ytor syns.

Vet inte ommålningstider ännu, men en rosenpergola tar stryck av att rosorna skaver mot pergolan konstant, dvs färg skavs bort. Så förmodligen lite oftare än annars. Dock tränger ju tjära in i träet så ett visst skydd bör ju ändå finnas kvar ett tag.
 
Fick veta av Auson att det inte funkar att tjärfärga tryckimregnerat, så då får jag tänka ut något annat...
 
Jag tror faktiskt att det funkar att tjära på tryckt virke - men man måste vänta minst ett par år och det måste vara väldigt torrt när man stryker (det skall ju alltid vara torrt när man målar eller oljar/tjärar, men kanske är det extra viktigt på tryckt virke som ju suger till sig vatten "extra bra").
 
Svaret från Auson var att impregneringen hindrar tjäran från att tränga in i träet. Dessutom påverkas kulören av den gröna impregneringen. Hursomhelst hade jag tänkt måla pergolan innan uppsättning, så att vänta ett par år är inte något alternativ....
 
På nytt tryckt virke (som ju sällan ens är torrt) går det nog inte att måla/olja/tjära över huvud taget! Eller snarare är det väl så att det går att stryka på, men det suger inte in och sitter inte kvar...
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vad tror ni om slamfärg (Falu röd) på tryckt virke? (Sorry för off topic)
 
Funkar inte att måla på nytryckt virke. Man bör vänta ett par år.
 
Det går, men sitter inte jättebra iom att tryckt virke oftast är hyvlat.

Jag har dock målat med slamfärg på tryckta hyvlade staketstolpar, och det mesta sitter kvar ännu efter 9 år.

Med slamfärg gör det inget om virket inte är torrt.
 
Hej, jag fick en burk auson rödtjära och tänkte måla garaget med detta istället för slamfärg. Har det sedan tråden startades gjorts några nya erfarenheter av denna färg? Är ni som använt den fortfarande nöjda? Vad tycker ni om hållbarheten? När det blir dags för ommålning, är det bara att stryka på det gamla eller behöver man göra något förarbete? Mvh Nicklas
 
Det fina med både tjärfärg och slamfärg är ju att ytan bara behöver grovborstas ren från det värsta. Sedan är det bara att klafsa på.

Tycker att det ser ut som tidigare. Inga negativa saker. Och på bara ett par år hinner ju inte ens obehandlat trä bli dåligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.