Har installerat en luft/vattenpump som inte har vettig manual. Tydligen maskinöversatt med underliga instruktioner. Saknar info om hur inställningar ska göras för att få upp uttempen på vattnet över 50 grader. Den ger bara 5 grader ökning från in till ut.
Om man minskar vattenflödet stannar pumpen och larmar om att vatten saknas. Det finns en massa inställningar men ingen info om hur de kan användas.
Någon som har kunskap?
 
Nu har jag hållit på i några veckor med att försöka få fram info om hur man får upp temperaturen på Outl1's värmepump. Den support som kan fås från dem är totalt inkompetent, när man ställer frågor får man ett formulär att fylla i, när man ställer en följdfråga så skickar de samma formulär igen! Några svar på frågorna får man inte, istället hänvisar de till en "självhjälp" som inte ger någon användbar info utan enbart nonsens.
Det kommer en felkod "Er03 Water flow failure", cirkulationspumpen ger ett flöde genom värmepumpen på 50-60 l/min vilket har fått den att funka senaste veckan. Efter att jag rensade det vattenfilter som ska vara installerat kom detta meddelande upp och sedan startar den inte.
Några tips om hur man kan få eländet att funka?
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Researcher skrev:
Nu har jag hållit på i några veckor med att försöka få fram info om hur man får upp temperaturen på Outl1's värmepump. Den support som kan fås från dem är totalt inkompetent, när man ställer frågor får man ett formulär att fylla i, när man ställer en följdfråga så skickar de samma formulär igen! Några svar på frågorna får man inte, istället hänvisar de till en "självhjälp" som inte ger någon användbar info utan enbart nonsens.
Det kommer en felkod "Er03 Water flow failure", cirkulationspumpen ger ett flöde genom värmepumpen på 50-60 l/min vilket har fått den att funka senaste veckan. Efter att jag rensade det vattenfilter som ska vara installerat kom detta meddelande upp och sedan startar den inte.
Några tips om hur man kan få eländet att funka?

Har inga tips tyvärr på problemet men har ett annat, köp aldrig något på outl1.se. Deras omdömen brukar avskräcka och med bra anledning också :rolleyes:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
Per Schoerner
  • Laddar…
R Researcher skrev:
Nu har jag hållit på i några veckor med att försöka få fram info om hur man får upp temperaturen på Outl1's värmepump. Den support som kan fås från dem är totalt inkompetent, när man ställer frågor får man ett formulär att fylla i, när man ställer en följdfråga så skickar de samma formulär igen! Några svar på frågorna får man inte, istället hänvisar de till en "självhjälp" som inte ger någon användbar info utan enbart nonsens.
Det kommer en felkod "Er03 Water flow failure", cirkulationspumpen ger ett flöde genom värmepumpen på 50-60 l/min vilket har fått den att funka senaste veckan. Efter att jag rensade det vattenfilter som ska vara installerat kom detta meddelande upp och sedan startar den inte.
Några tips om hur man kan få eländet att funka?
Äntligen har outl1 svarat med lite mer kunnande!
Svaren har varit korrekta, problemet är att jag fortfarande inte fått svar på hur man kan utnyttja inställningarna i systemet för att optimera anläggningen.
En kul detalj i deras "Självhjälp" är hur de föreslår att man ökar värmen i systemet: Sätt in en bypasskoppling, stryp mängden vatten som matas via värmepumpen för att sedan blanda detta varmare vatten med det kallare flödet! Särskilt som värmepumpen är kräsen på tillräckligt flöde för att inte larma om "Water flow failure"! Värmepumpen kräver ca 35 liter vatten per minut. När man tittar på vanliga cirkulationspumpar i prisklassen 1500-4500 har de ett flöde på 20-40 liter per minut, de pumpar som har större kapacitet kostar mycket, vi talar om 12-15 000!
Just nu har jag fått värmepumpen att leverera 50 gradigt vatten utan larm, nästa steg blir att sätta den i varmvattenläge, den kan då leverera 60-gradigt vatten. Hittills larmar den om övertryck, ska se om de klarar arr ge info om hur inställningarna kan ändras för att hindra det.
Ska lägga upp alla inställningar som jag hittat i systemet med mätvärden.
 
A
Man behöver inte optimera eller inställningar till en polvärmepump utan där behövs bara flöde och övervakning
Sällan att det finns avfrostning på dessa men det kanske u har om den är modifierad.
för att få flöde måste du ha grova rör säkert minst 2"
Nu vet vi ju inte hur du matar ditt system, är det till en acctank?
Det är ju heller inte troligt att den kan lämna 60C mer än mycket kortvarigt.
summa summarum fast kondenseringen mot tänk inga otimeringar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Man behöver inte optimera eller inställningar till en polvärmepump utan där behövs bara flöde och övervakning
Sällan att det finns avfrostning på dessa men det kanske u har om den är modifierad.
för att få flöde måste du ha grova rör säkert minst 2"
Nu vet vi ju inte hur du matar ditt system, är det till en acctank?
Det är ju heller inte troligt att den kan lämna 60C mer än mycket kortvarigt.
summa summarum fast kondenseringen mot tänk inga otimeringar
Stämmer med tvåtumsrör i vissa fall, men nu körs pumpen som värmare mot en 500 liters acktank, kopplad till husets värmesystem. Då är 50 grader i minsta laget vintertid, särskilt som huset har bristande isolation och är omkring 150 kvm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
R Researcher skrev:
Stämmer med tvåtumsrör i vissa fall, men nu körs pumpen som värmare mot en 500 liters acktank, kopplad till husets värmesystem. Då är 50 grader i minsta laget vintertid, särskilt som huset har bristande isolation och är omkring 150 kvm.
den här ger max 55C ut med fruktansvärt dåligt COP
 
A
sen kan man ju undra varför det står ett års garanti då kkl säger 2?
 
A
De uppges ge 9kW i våra breddgrader med ett SCOP på 0,35
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
De värden som de anger visar intressant nog bara en tempdiff på 5 grader vilket stämmer med vad jag fick från början. Nu har jag fått upp en diff på 7-8 grader, men omgivningstempen ligger på -2. Ska koppla in en mätutrustning och se hur mycket el den drar, jag gillar inte att kompressorn ligger på 9-10 A/90 Hz.
 
electroluxaren skrev:
sen kan man ju undra varför det står ett års garanti då kkl säger 2?
Lagen säger väl ingenting om garanti?
Garanti är helt frivilligt från säljaren, reklamationsrätt är något helt annat.
 
  • Gilla
kongolasse
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Lagen säger väl ingenting om garanti?
Garanti är helt frivilligt från säljaren, reklamationsrätt är något helt annat.
kalla det gärna för en pinne i röven vi övriga förstår ändå
 
electroluxaren skrev:
De uppges ge 9kW i våra breddgrader med ett SCOP på 0,35
Ledsen, men visst måste Scop ligga på iaf 1,35? Annars är det väl sämre än ren elvärme…?

Mvh
 
A
D rob_t_j72 skrev:
Ledsen, men visst måste Scop ligga på iaf 1,35? Annars är det väl sämre än ren elvärme…?

Mvh
Jo så är det
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.