AnneFi
Momsen kommer naturligvis betalas.

Men om något blir fel så kan väl jag reklamera till sambons pappa som i sin tur tar det med fönstertillverklaren?
 
D
AnneFi skrev:
Men om något blir fel så kan väl jag reklamera till sambons pappa som i sin tur tar det med fönstertillverklaren?
Jo, men eftersom affären mellan sambons pappa och fönstertillverkaren är mellan två företag så gäller inte konsumentköplagen och din sambos pappa har alltså inte samma påtryckningsmedel mot fönstertillverkaren som om du själv köpt direkt från dem.
 
Hemmakatten
BerraBo skrev:
Man kan göra både si och så. Men att dra momsen på firman och sälja vidare utan moms är definitivt inte lagligt. Enklast är som många föreslår att betala fakturan privat. Det är absolut inget fel i den hanteringen.
Med att sälja till TS "utan pålägg" menade jag förstås inte att AB:t skulle sälja utan moms. Jag menade att AB:t inte skulle lägga på något extra (förutom momsen).
 
Hemmakatten skrev:
Fakturan måste gå till AB:t och kostnad bokföras och momsredovisnig utföras. Däremot kan sedan försäljningen till TS ske utan pålägg.

När vi byggde vårt hus la snickaren inte på en krona ens för kertobalkarna eftersom han tyckte de var så dyra. Detta skedde även vid några andra tillfällen. Vårt avtal var annars att vi betalade snickarens inköpspriser + 10%.
Det blir väl allt vanligare att hantverkare säljer material och produkter till "inköpspris" och i stället debiterar en motsvarande högre arbetskostnad.

Allt för att maximera ROT-avdraget, och därmed sänka den totala kostnaden för kunden (=konkurrensfördel).
 
AnneFi
DIY_freak skrev:
Jo, men eftersom affären mellan sambons pappa och fönstertillverkaren är mellan två företag så gäller inte konsumentköplagen och din sambos pappa har alltså inte samma påtryckningsmedel mot fönstertillverkaren som om du själv köpt direkt från dem.
Men de säljer ju inte direkt till privatpersoner. Får man ingen garanti då?

När vår blandare var trasig så ringde vi vår rörläggare som i sin tur ringde tillverkaren som skickade ut en kille som bytte den kostandsfritt
 
Garanti är ett frivilligt åtagande för säljaren och gäller mellan säljare och köpare.
Konsumentköplagen är däremot inte frivillig för säljaren.

Din avtalspart är ju inte fönstersäljaren utan din sambos pappas firma, det är dit du får vända dig i reklamationsärenden och sedan får ju han i sin tur gå på leverantören.
 
AnneFi
Så då kan man alltså inte lita på den garantin som fönstertillverkaren lovar på sin hemsida?

Såg nu på deras hemsida att reklamation kunde göras direkt till dem eller via leverantör/entreprenör.
 
Redigerat:
Hemmakatten
KnockOnWood skrev:
Det blir väl allt vanligare att hantverkare säljer material och produkter till "inköpspris" och i stället debiterar en motsvarande högre arbetskostnad.

Allt för att maximera ROT-avdraget, och därmed sänka den totala kostnaden för kunden (=konkurrensfördel).
Nej, så var det inte. Vi byggde nytt hus (inget ROT-avdrag). Timkostnaden var högst rimlig. Samma sak med flera andra personer i olika yrkeskategorier. Jag lever fortfarande i den föreställningen att de flesta människor är ärliga och hederliga och den inställningen kommer jag även ha framledes (trots min nitiska ekonom/revisors-bakgrund),
 
Hemmakatten skrev:
Nej, så var det inte. Vi byggde nytt hus (inget ROT-avdrag). Timkostnaden var högst rimlig. Samma sak med flera andra personer i olika yrkeskategorier. Jag lever fortfarande i den föreställningen att de flesta människor är ärliga och hederliga och den inställningen kommer jag även ha framledes (trots min nitiska ekonom/revisors-bakgrund),
Jag instämmer!
Och min vinkling gällde naturligtvis inte nybygge, det kanske var dumt att ta upp det här.


Men jag har ett färskt exempel med en offert för inköp och installation av en teknisk produkt.
Standardofferten grundade sig på att man kunde utnyttja ROT-avdrag.
När offerten anpassades till mitt två år gamla hus, utan ROT-avdrag, såg det mycket märkligt ut.
Och jag fick förklaringen, som jag skrev ovan.

Hur ärliga vi än är så måste vi nog anpassa oss efter förhållandena på marknaden :|
 
AnneFi skrev:
Så då kan man alltså inte lita på den garantin som fönstertillverkaren lovar på sin hemsida?

Såg nu på deras hemsida att reklamation kunde göras direkt till dem eller via leverantör/entreprenör.
Nu har jag inte direkt erfarenhet av inköp inom just byggbranschen, men väl av andra brancher och min erfarenhet är att det ytterst sällan är problem att reklamera mellan företag, iallafall inte om det är ett direkt fel på varan. De flesta tillverkare är rädda om sina rykten. Sen skulle ju få försäljare i slutledet våga sälja varan om dom tvingades stå för all typ av reklamation. Däremot bör man läsa igenom villkoren ordentligt, vissa leverantörer kräver t.ex. att man kontrollerar varan inom en vecka från leverans. Så var noga att kolla och granska produkten direkt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.