hempularen skrev:
Skall man göra det helt korrekt, så måste ABet lägga på lite vid försäljning till ägarna själva eller närstående. Det skatteverket tittaqr på är inte huruvida bolaget har gjort en bra eller dålig affär, utan huruvida ägarna eller närstående har haft en fördel (=förmån) från bolaget. Dvs. om du får ett bättre pris av släktingens bolag,. än vad du skulle kunna få på den öppna marknaden, så är dte en skattepliktig förmån, skattepliktig för ägarna till bolaget.

I praktiken tror jag att det fuskas en hel del runt det där.
Är du säker att det är så ?
Under mina 25 år som företagare har jag haft två stora revisioner av skatteverket och ingen av dom har påpekat att jag köpt material av mig själv till inköpspris så isf varierar bebdömningarna av skv.
 
Eftersom jag jobbar på Skatteverket kan jag meddela att det spelar ingen roll om ni bara är sambos. Om ni är folkbokförda på samma adress så syns det.

Man får göra dåliga affärer men inte med avsikt eller för att gynna närstående.
 
Mycke nu: Det kan vara dumt att köpa saker som privatperson när de egentligen är till firman.
Drar du av kostnaden och momsen i firman så får du på nöten för att det står fel namn på fakturan.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Eftersom jag jobbar på Skatteverket kan jag meddela att det spelar ingen roll om ni bara är sambos. Om ni är folkbokförda på samma adress så syns det.

Man får göra dåliga affärer men inte med avsikt eller för att gynna närstående.
Det var bra att veta , dagens första nya kunskap.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Mycke nu: Det kan vara dumt att köpa saker som privatperson när de egentligen är till firman.
Drar du av kostnaden och momsen i firman så får du på nöten för att det står fel namn på fakturan.
Är det en enskild firma så spelar det ingen roll enligt vad jag har läst mig till.
 
AnneFi
Fred vom Jupiter skrev:
Eftersom jag jobbar på Skatteverket kan jag meddela att det spelar ingen roll om ni bara är sambos. Om ni är folkbokförda på samma adress så syns det.

Man får göra dåliga affärer men inte med avsikt eller för att gynna närstående.
Men man får gå plus minus noll? Jag känner inte att sambons pappa ska gå back direkt. De har redan lite att göra.
 
D
Fred vom Jupiter skrev:
Eftersom jag jobbar på Skatteverket kan jag meddela att det spelar ingen roll om ni bara är sambos. Om ni är folkbokförda på samma adress så syns det.
Viss roll spelar det väl ändå. Som sambo så räknas man inte med i kretsen av närstående till delägare vilket man gör om man är barns make/maka.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Mycke nu: Det kan vara dumt att köpa saker som privatperson när de egentligen är till firman.
Drar du av kostnaden och momsen i firman så får du på nöten för att det står fel namn på fakturan.
Nej, det är inga problem enligt min revisor, det är bara att själv skriva företagets namn på fakturan. Det är ungefär som att köpa något kontant till företaget och sedan boka kassakvittot.

Däremot bör man inte beställa prylar till en annan adress än företagets, det ser inte bra ut.

(Det hela handlar alltså om inköp till företaget, inte prylar som jag ska använda privat.)
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det är absolut inte fusk, men som Nyfniken påpekar gäller inte konsumentköplagen, så det kan bli problem vid en eventuell felbeställning eller liknande.

Jag gör faktiskt ofta tvärt om av just den anledningen, dvs köper prylar till mitt AB som privatperson. Då kan jag retunera prylar utan problem. Vissa leverantörer har dessutom faktiskt bättre priser till privatpersoner än företag.
Lagen gäller väl fortfarande? Även om det kan vara lite känsligt att nyttja den?
 
Nej, konsumentköpslagen gäller inte om ett bolag handlar prylar från ett annat bolag.
 
D
hempularen skrev:
Nej, konsumentköpslagen gäller inte om ett bolag handlar prylar från ett annat bolag.
Vad charta77 menade var väl att TS fortfarande har konsumentköplagen på sin sida, men att det är svärfars bolag som är motpart och därför kan det vara lite känsligt att nyttja den...
 
Aha, ja det är ju klart.
 
Hemmakatten
Fakturan måste gå till AB:t och kostnad bokföras och momsredovisnig utföras. Däremot kan sedan försäljningen till TS ske utan pålägg.

När vi byggde vårt hus la snickaren inte på en krona ens för kertobalkarna eftersom han tyckte de var så dyra. Detta skedde även vid några andra tillfällen. Vårt avtal var annars att vi betalade snickarens inköpspriser + 10%.
 
Hemmakatten skrev:
När vi byggde vårt hus la snickaren inte på en krona ens för kertobalkarna eftersom han tyckte de var så dyra. Detta skedde även vid några andra tillfällen. Vårt avtal var annars att vi betalade snickarens inköpspriser + 10%.
Najs! (y)
Var finner man en sån trevlig snickare?
 
Hemmakatten skrev:
Fakturan måste gå till AB:t och kostnad bokföras och momsredovisnig utföras. Däremot kan sedan försäljningen till TS ske utan pålägg.

När vi byggde vårt hus la snickaren inte på en krona ens för kertobalkarna eftersom han tyckte de var så dyra. Detta skedde även vid några andra tillfällen. Vårt avtal var annars att vi betalade snickarens inköpspriser + 10%.
Man kan göra både si och så. Men att dra momsen på firman och sälja vidare utan moms är definitivt inte lagligt. Enklast är som många föreslår att betala fakturan privat. Det är absolut inget fel i den hanteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.