AnneFi
Min sambos pappa har ett eget mur och puts AB.

Jag har tittat på fönster som jag är intresserad av men företaget säljer inte till privatpersoner utan vill att jag ska anlita en byggare och gå via dem.

Vi har tänkt att byta vårt fönster själva.

Kan sambons pappa köpa in fönstret och sälja det till mig utan att det är något fusk?

Hittar ingen info på nätet.
 
Så länge alla skatter och avgifter betalas så är det inga problem.
 
AnneFi
Ja naturligtvis hade jag tänkt att betala som om en kund handlar av dem men utan själva tjänsten. Bara produkten. Gör det något att de inte tjänar något på mig utan bara går plus minus noll?
 
Det är helt OK om det bokförs på rätt sätt.
 
Din sambos pappa kan via sitt AB lägga en beställning på fönstren. När fakturan kommer ger han den till dig och din sambo som betalar den. Fönsterbolaget får sälja till en firma och blir nöjda. Fakturan hamnar inte i "Mur och Puts ABs" bokföring, så där blir inget krångel. Alla skatter betalas, så det blir inget fusk. Det enda ni kringgår är fönsterbolagets regler.
 
Det finns en del andra fallgropar med upplägget. Konsumentköplagen gäller inte och garantier/reklamationsrätt kan (?) se annorlunda ut.

...eller ja, konsumentköplagen gäller, men mellan dig och din svärfar :)
 
Ja dom kan säljas med förlust också, det är inte förbjudet att göra dåliga affärer.
 
AnneFi
Okej. Känns som fusk eftersom jag säkert kan få det billigare än andra privatpersoner men samtidigt är jag inte intresserad av att leja ut jobbet till ett annat byggföretag när sambon kan själv. Fönster är ju dyrt som det är
 
sajjen skrev:
Din sambos pappa kan via sitt AB lägga en beställning på fönstren. När fakturan kommer ger han den till dig och din sambo som betalar den. Fönsterbolaget får sälja till en firma och blir nöjda. Fakturan hamnar inte i "Mur och Puts ABs" bokföring, så där blir inget krångel. Alla skatter betalas, så det blir inget fusk. Det enda ni kringgår är fönsterbolagets regler.
Detta är enligt min revisor inte att rekommendera då man hamnar i en gråson, bättre att ta det via ABet så är det säkert rätt
 
Det är absolut inte fusk, men som Nyfniken påpekar gäller inte konsumentköplagen, så det kan bli problem vid en eventuell felbeställning eller liknande.

Jag gör faktiskt ofta tvärt om av just den anledningen, dvs köper prylar till mitt AB som privatperson. Då kan jag retunera prylar utan problem. Vissa leverantörer har dessutom faktiskt bättre priser till privatpersoner än företag.
 
cecar33 skrev:
Ja dom kan säljas med förlust också, det är inte förbjudet att göra dåliga affärer.
Kan eventuellt få problem vid revision om du säljer med förlust inom familjen, det ska i alla fall vara en oberoende värderingsman inblandad.
 
larsbj skrev:
Kan eventuellt få problem vid revision om du säljer med förlust inom familjen, det ska i alla fall vara en oberoende värderingsman inblandad.
Nu är det ett samboförhållande och ett AB ägt av "svärfar" så det är lite långsökt beroende vilket namn som sår på fakturorna.
 
Det är lite onödigt att göra så eftersom förlustaffärer kan väcka misstankar hos Skatteverket vid en eventuell revision.

Sedan är det en riktigt dålig idé att dra in släktingar i olagligheter. Det kommer att förstöra stämningen på julafton i många år framåt om det upptäcks.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Skall man göra det helt korrekt, så måste ABet lägga på lite vid försäljning till ägarna själva eller närstående. Det skatteverket tittaqr på är inte huruvida bolaget har gjort en bra eller dålig affär, utan huruvida ägarna eller närstående har haft en fördel (=förmån) från bolaget. Dvs. om du får ett bättre pris av släktingens bolag,. än vad du skulle kunna få på den öppna marknaden, så är dte en skattepliktig förmån, skattepliktig för ägarna till bolaget.

I praktiken tror jag att det fuskas en hel del runt det där.
 
cecar33 skrev:
Ja dom kan säljas med förlust också, det är inte förbjudet att göra dåliga affärer.
Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer. Däremot är det inte ok att skatteplanera genom att "köpa in dyrt och sälja billigt" till släktingar och vänner.

/Krille
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.