Fick igår natt som tur var, ett mail att någon tagit en kreditupplysning på mig. Loggade in och kollade vad det handlade om då jag tyckte det var märkligt. Såg då att det varcen teleoperatör som gjort en koll pga nytt abonnemangstecknande eller annat kreditköp. Wtf tänkte jag och ringde genast upp berörd teleoperatör. Det visade sig då att någon igår hade gått in i en av deras lokala butiker och tecknat två abonnemang i mitt namn samt två telefoner. Killen i kundtjänsten var oerhört hjälpsam när jag förklarade att det inte var jag, spärrade genast abonnemangen och vi hjälptes åt att göra en polisanmälan.

Men det känns ju sjukt creapy att någon har gjort ett såpass bra falskleg med mina uppgifter att dom kan köpa saker hur som helst. Var även inne och pratade med butikschefen idag och han var också lite chockad. Det var visst en av deras mest nogranna och äldsta säljare dessutom, så han sa själv att det måste vara en bra förfalskning. Jag har varken blivit av med mitt körkort eller pass, så på något vis har dom ju ändå fått ihop det.

Men nu till lite frågor då.

Hur enkelt är det egentligen för någon oärlig person att få tag i alla ens personuppgifter?

Vad bör jag göra nu? Är galet nojig att dom fortsätter då dom vet att dom fick krediten godkänd på första stället.


Tacksam för svar och sorry om tråden hamnade i fel kategori.

Mvh
Christoffer
 
Ja, polisen sa det till mig att man kunde spärra sitt personnummer. Men det måste jag då göra hos varje enskild kreditupplysningsfirma? Det finns väl några stycken, kan komma på tre utan att behöva tänka efter.

Och hur funkar det för mig själv i framtiden? Jag måste själv kolla med affären vilken firma dom använder, häva spärren där, ansöka om kredit, få beviljat och sen spärra igen? Låter onekligen omständigt, men är det så det funkar så är det helt okej för mig. Ansöker så otroligt sällan om kredit ändå så.
 
Trist. Spärra o polisanmäl. Hoppas det löser sig! Jag tror detta är hyfsat avnligt tyvärr.
 
Byggis1976 skrev:
Trist. Spärra o polisanmäl. Hoppas det löser sig! Jag tror detta är hyfsat avnligt tyvärr.
Jadå, det är redan gjort. Båda polisen och butiken såg väldigt allvarligt på det inträffade. Fördelen är att dom tog ut iphone 5 vilka är väldigt lätta att spåra.
 
Usch!

Först snor de huset med ett falskt köpekontrakt som bilaga till en lagfartsansökan till lantmäteriet.

Sedan stjäl de ens identitet med ett förfalskat ID-kort.

Sedan finns man inte.
Får väl inte ens en anständig begravning när det är dags :(
 
Om du har blivit utsatt för kreditbedrägeri (dvs när någon annan olovligen sökt lån/kredit i ditt namn):
Polisanmäl på tel 114 14 eller på polisen.se
Spärra din identitet (personnummer) hos kreditupplysningsföretagen:
UC - tel 08-670 00 00
Läs om UC:s bevakningstjänst på nätet mot ID-kapning (gäller endast kreditupplysningar genom UC)
Soliditet - tel 08-519 010 00
Syna - tel 040-258 500
Creditsafe - tel 031-725 50 00
Business Check - tel 031-722 71 50
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
kysan skrev:
Om du har blivit utsatt för kreditbedrägeri (dvs när någon annan olovligen sökt lån/kredit i ditt namn):
Polisanmäl på tel 114 14 eller på polisen.se
Spärra din identitet (personnummer) hos kreditupplysningsföretagen:
UC - tel 08-670 00 00
Läs om UC:s bevakningstjänst på nätet mot ID-kapning (gäller endast kreditupplysningar genom UC)
Soliditet - tel 08-519 010 00
Syna - tel 040-258 500
Creditsafe - tel 031-725 50 00
Business Check - tel 031-722 71 50
Tack. Lägg till sergel på listan också, det var dom som jag fick från igår.
 
Vet inte mer i praktiken, du får väl ringa och fråga hur det påverkar dig. Spärrat hade jag gjort i alla fall. Hoppas det löser sig!
 
Ja, det känns fan säkrast. Jävla puckon. Kan man inte ens få ha sitt personnummer och identitet ifred längre.

Ska ringa runt imorgon.
 
Usch, detta måste kännas oerhört kränkande!! Jag hoppas de har övervakningskamera och tokarna/token är på film!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Att få tag i någons personnummer kan nog både ärliga och oärliga få fram , då det inte är hemligt på något sätt.
Men jag lider med dig då det blir ett jäkla orosmoment nu , då någon har använt det för sin egna vinning.
Hoppas det löser sig bra och snabbt för dig coffe.
 
Det kanske mest tragiska är ju att samhället ser dig som brottsoffer och är den som ska ställa allt till rätta. Det är ju inte du som blivit lurad. Det är ju teleoperatören som gått på ett falskleg. Borde vara dem som ska reda ut historien. Men betydligt enklare att hävda att du är ansvarig, tills du bevisat motsatsen. Dags att höja säkerheten på legitimationerna om nuvarande inte fungerar?
 
  • Gilla
edmund
  • Laddar…
råkade ut för detta fick hem en faktura på 2500 kr för kläder i storleken small dom lär sitt åt på mig. ringde klarna som strök fakturan direkt gjorde sen en polisanmälan fick respons på detta för en vecka sen beställt i stockholm uthämtat i Sölvesborg på en killes leg från göteborg.
 
_coffe_ skrev:
Hur enkelt är det egentligen för någon oärlig person att få tag i alla ens personuppgifter?

Mvh
Christoffer
Sverige är en öppen bok. Bara gå till skatteverket och plocka ut personnummer på vem du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.