S
Vi ska få en ny smart elmätare installerad i huset. Min tanke är att plocka ut datan från elmätaren i realtid med en Raspberry Pi och sedan skicka datan till en server för att kunna visa elförbrukningen i en Grafana dashboard.

Nu till problemet: Elskåpet är på utsidan fasaden och det saknas både ellutag och nätverksuttag för Raspberry Pi. Wifi tror jag inte kommer fungera bra i plåtskåpet och har inte lust att borra eller mecka med externa antenner till Raspberry Pi.

Så i stället är jag inne på att helt enkelt köra nätverk över powerline. Inne i huset har jag ett ledigt nätverksuttag bredvid ett eluttag, så det känns som en smidig lösning. Devolo har dessutom en DIN-lösning gjord för elskåp och ska fungera extra bra med 3 fas. Se här för manual.

Nu till min fråga: På bifogad bild ser ni elskåpet. Detta är ett äldre elskåp, ca 30 år gammalt, med proppar och saknar DIN-skenor.

Givetvis behöver jag hjälp av en elektriker men innan jag blandar in en sådan skulle jag vilja ha lite råd på bästa lösning.

Kanske är det bästa att byta ut allt mot ett modernt elskåp med DIN-skenor? Eller ska man försöka behålla så mycket som möjligt och helt enkelt bara bygga in en DIN-skena där man monterar eluttag och ett nätverksuttag?
 
  • Öppen elektrisk fördelningslåda, elräknare och säkringar, vissa komponenter saknas eller är oanslutna, väggmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju sätta utanpåliggande uttag på plattan ovanför "plattan" för elmätaren, det är en enkel sak och du har ju redan en säkringshållare för att avsäkra uttaget. Det handlar om ca en timmes jobb och grejer för ca 500:- och naturligtvis lite kostnader för resa och restid.
Du tjänar inget på att bygga om skåpet.
 
  • Gilla
Asalkin
  • Laddar…
S
Okej, det vore ju bra. Kikade du lite snabbt på Devolo DINrail manualen? Vilken av A, B, C skulle du säga är aktuell i det här fallet?

Devolo DINrailen verkar ju däremot behöva DIN-skena att monteras på? Går det att lösa på något smidigt sätt (typ utanpåliggande DIN-sken, finns det?)
 
  • Schematisk illustration av trefasinstalation utan jordfelsbrytare, visar ledningar och elektrisk anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enfasig elinstallationsskiss utan jordfelsbrytare, inkluderar mätare, konsumentledningar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av trefasinstallation med jordfelsbrytare och ledningar från mätare till konsument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
MrJay MrJay skrev:
Öööh…
[länk]
Behöver ström och är Wifi, tror inte det kommer fungera bra i skåpet oavsett.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MrJay
S Sp1nd3l skrev:
Behöver ström och är Wifi, tror inte det kommer fungera bra i skåpet oavsett.
Inte alls. Har du nyare elmätare får den strömmatning via samma port. Den är dessutom gjord att vara i skåpet… Jag rekommenderar du läser manualen innan du förutsätter :cool:
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag har en slimmelezer på wifi i plåtskåpet som sitter utomhus på fasaden. Verkar inte har några som helst problem med anslutningen, så det kan ju vara värt att testa innan du drar på dig kostnader för att lösa ett problem som ev inte finns.

För egen del har jag dragit extra rör mellan elcentral och fasadmätarskåp, som backup för nätverksanslutningen men också för larm. Dock är jag inte så sugen på att ha mitt nätverk exponerat utomhus via tråd.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
S
MrJay MrJay skrev:
Inte alls. Har du nyare elmätare får den strömmatning via samma port. Den är dessutom gjord att vara i skåpet… Jag rekommenderar du läser manualen innan du förutsätter :cool:
Det har jag gjort och det är inte helt supertydligt med dessa adaptrar.

T.ex. står det:
"Fungerar med i stort sett alla elmätare med P1 port på Svenska marknaden (RJ12 interface, dock ej Kamstrup som använder HAN protokollet)"

Det är en Kamstrup OMNIA e-meter vi ska få. Som sagt är jag också ytterst tveksam till att wifin verkligen klarar av att nå fram till routern. Plåt tar ju bort wifistyrkan och den ser inte ut att ha någon vidare signalstyrka från början.

Edit:

Och här har du en stackare som fick problem med wifi (vilket de flesta borde få om det är riktigt isolerat plåtskåp:
https://www.byggahus.se/forum/threads/wifi-genom-elskap.470138/
 
MrJay
S Sp1nd3l skrev:
Det har jag gjort och det är inte helt supertydligt med dessa adaptrar.

T.ex. står det:
"Fungerar med i stort sett alla elmätare med P1 port på Svenska marknaden (RJ12 interface, dock ej Kamstrup som använder HAN protokollet)"

Det är en Kamstrup OMNIA e-meter vi ska få. Som sagt är jag också ytterst tveksam till att wifin verkligen klarar av att nå fram till routern. Plåt tar ju bort wifistyrkan och den ser inte ut att ha någon vidare signalstyrka från början.
I så fall hade jag funderat på @MathiasS förslag, det är en bra billigare och enklare lösning än en RPi, nya skenor etc.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en slimmelezer på wifi i plåtskåpet som sitter utomhus på fasaden. Verkar inte har några som helst problem med anslutningen, så det kan ju vara värt att testa innan du drar på dig kostnader för att lösa ett problem som ev inte finns.

För egen del har jag dragit extra rör mellan elcentral och fasadmätarskåp, som backup för nätverksanslutningen men också för larm. Dock är jag inte så sugen på att ha mitt nätverk exponerat utomhus via tråd.
Går ju att låsa en specifik nätverksport på en specifik macadress med rätt router. På så vis bör väl inget kunna hända i ett låst skåp?
 
S
V Viktorbyggahus skrev:
Går ju att låsa en specifik nätverksport på en specifik macadress med rätt router. På så vis bör väl inget kunna hända i ett låst skåp?
Precis, det är exakt vad jag tänkte göra med porten (har en router med OpenWrt så kan styra brandväggen väldigt bra).
 
Är det nätverksingång i elmätaren? Borde inte det enklast i så fall vara att dra ut en nätverkskabel inifrån huset och ansluta den mot mätaren och sedan ha all utrustningen invändigt?

Du ser ut att ha någon form av tomt VP-rör till höger i mätarskåpet. Kan eventuellt ha varit till teleledning en gång i tiden och i så fall kanske det går att använda, förutsatt att man inte byggt bort inkommande teleuttag.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Går ju att låsa en specifik nätverksport på en specifik macadress med rätt router. På så vis bör väl inget kunna hända i ett låst skåp?
Ja det är klart att problemet går att lösa på diverse sätt. Och risken att någon faktiskt gör sig besväret är väldigt låg, så det är ju mer en principsak.

Skåpet ser jag inte som låst, även om man sätter hänglås på det så är ju det öppnat å 2 sekunder.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
När du väl är inne i skåpet så kan du ju läsa MAC-adressen på Raspberry-PI'en och lägga in den på ditt nätverkskort också... Men nu är vi kanske inne på avdelningen för osannolika intrång?
 
  • Gilla
  • Haha
MrJay och 2 till
  • Laddar…
S
B Bonzo2000 skrev:
Är det nätverksingång i elmätaren? Borde inte det enklast i så fall vara att dra ut en nätverkskabel inifrån huset och ansluta den mot mätaren och sedan ha all utrustningen invändigt?

Du ser ut att ha någon form av tomt VP-rör till höger i mätarskåpet. Kan eventuellt ha varit till teleledning en gång i tiden och i så fall kanske det går att använda, förutsatt att man inte byggt bort inkommande teleuttag.
Ska se om jag kan hitta ritning på hur det är draget. Tror också det var en telekabel en gång i tiden som gick till gamla mätaren.

Alla befintliga teleuttag (och antennuttag) har blivit utbytta mot nätverksuttag. Kastrup Omnia e-meter ska ha en RJ12 port. Med andra ord en telekabel så det kanske är något jag kan få plats i rören som har blivit ersatta med nätverkskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.