Känns som Volvo är ljusår före med sin VOC, och denna börjar vara några år..
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Synd att det är så användarfientligt med carnet, kan bara ställa en ivägkörningstid åt gången som är aktiv, kan inte ställa "varje vardag" utan bara en veckodag
En anledning till att man bara kan programmera en dag i taget är att om du hade kunnat lägga in alla vardagar och tex lånar ut bilen till nån som kör in den i sitt garage hemma är det ju inte så bra om värmaren sätter igång där, likaså om bilen är på service och står inne i en verkstad under natten osv.
 
Mycket enklare med Golf, där man manuellt trycker " start" på extranyckeln/ värmekontrollen och värmaren startar medan du äter frukost. Appen med extrapluggen på uttaget är ju mest för VW:s eget bruk, även om det kan vara bra med körjournal ibland.
 
Kör man värmare via motorvärmaruttaget kan man programmera eluttaget hur man vill :) eller bara slå på det kär man vaknar
 
K
H heimlaga skrev:
I dag då jag kom hem stod det 00092 kilometer på mätaren.
Förmodligen sista gången i mitt liv som jag får uppleva någonting sådant. Nästan som en ny bil;)

Jag tror inte att bilstackaren hänger ihop tills mätaren nollas nästa gång vid 400000 km.....
Vad hände med bilen. Har förstått att du inte har den kvar.
 
galento
K Kallebo skrev:
Vad hände med bilen. Har förstått att du inte har den kvar.
Ja och vilken årsmodell var det , man har åkt en del i dessa 60,tals Kadetter
förr.
 
ullberg
Vilken härlig tråd, passar nästan i humorhörnan!

börjar med en Kadett från 63 (@galento - Heimlaga skriver att det är en av de första tillverkade + att den motorn kom 63, så gissar den årsmodellen).

Plockas upp 2 år senare för att istället handla om en nästan sprillans Passat, men tråden fortsätter då kring passaten som om det var det naturligaste i världen i en tråd om en kadett från 60-talet

Ytterligare 3 år senare återkopplar den till den där ursprungliga kadetten och fortsätter där…

ingen kritik, tvärt om kul att det rullar på, utan bara väldigt roligt att läsa - om än lite förvirrande när jag inte först fattade kontextbytena. Gissar att det är så här mina diskussioner kommer gå när jag sitter på ålderdomshemmet ;)

/U
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
K
ullberg ullberg skrev:
Vilken härlig tråd, passar nästan i humorhörnan!

börjar med en Kadett från 63 .... Heimlaga skriver att det är en av de första tillverkade + att den motorn kom 63, så gissar den årsmodellen).
Nja. Heimlaga skriver att hans kadett är den sista med nämnd motor i Finland kadett E (För övrigt den sista kadett som kallades kadett i Sverige kadett F blev Astra)

Jag är intresserad av att köpa en kadett med samma motor som vinterprojekt. Det var därför jag hittade denna tråden
 
galento
:D en bekant hade en likadan som på bilden ,vissa skift fick den stå och gå på tomgång hela skiftet för att vara varm. Han var bara ute och gasade ur den nån gång.
Vintage beige kombibil på en parkering, nämnd i ett inlägg om att hålla bilen igång på tomgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
:D en bekant hade en likadan som på bilden ,vissa skift fick den stå och gå på tomgång hela skiftet för att vara varm. Han var bara ute och gasade ur den nån gång.
[bild]
Kanske hade varit smart med eberspächer? Om det inte fanns access till el
 
galento
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske hade varit smart med eberspächer? Om det inte fanns access till el
Jo Anders det fanns el men troligen ingen
motorvärmare. Killen brydde sej inte så mycket om bilarna , t.ex att oljetryckslampan ville lysa lite ibland löstes med en bit isoleringsband över lampan så det gick hårt åt grejerna ( tyvärr )
 
galento galento skrev:
Jo Anders det fanns el men troligen ingen
motorvärmare. Killen brydde sej inte så mycket om bilarna , t.ex att oljetryckslampan ville lysa lite ibland löstes med en bit isoleringsband över lampan så det gick hårt åt grejerna ( tyvärr )
Jag tänker mer på miljön än bilarna
 
Med tanke på bilens ålder lär nog få brytt sig så mycket miljön då och flera inte alls tex min far. Han brukade lämna sin dieselbil igång på parkeringen när jag spelade hockey. Med kilometerskatt och nästan gratis bränsle så var det en bra lösning tyckte han, varmt och gott. Sen startade bilen knappt om det var minusgrader och inte alls under -10 vilket kanske var största anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.