P paralun skrev:
Jo men det är ju hög luftfuktighet just nu och jag löser det med en avfuktare i källaren där tvätt/torktumlare står så är frun nöjd.
[bild]
Har en avfuktare men den går bara vid mycket tvätt. Groventre så dörrarna öppnas mycket tillsammans med att barnkläder alltid ligger i blöt så hjälper inte avfuktaren mycket
 
TRJBerg
Jag har bergvärmepumpen inställd på att ge värme när utetempen är under 12° grader.
När elen börjar kosta tänker jag inte hålla innetempen över 15 grader. (Och elda med ved.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Förra året skenade elpriserna redan i augusti (åtminstone här i SE3) och jag såg här på forumet att många gjorde sitt yttersta för att slippa slå på värmesystem som drivs med el (elpannor, bergvärmepumpar m.m).

Hur tänker ni i år när priserna ännu inte har dragit iväg? Får värmen gå på tidigare? Var går smärtgränsen för kyla vid ”normalt” elpris, och när börjar elen räknas som dyr?

Hos oss ser det ut som att bergvärmen får ställas om till höstläge i början av nästa vecka. Utan solinstrålning kyls huset ner på tre dagar i vindstilla, snabbare om det blåser. Med en kamin skulle vi kanske kunna dra ut på det lite till, men kaminleveransen är beräknad till början av nästa år 🙄

[bild][bild]
Förstår inte vad du menar. Man har ju samma året om och den är av tills det behövs!
 
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Idag när jag kom hem så var temperaturen precis under 20°C.
Mulet och regn hela dagen och inte allt för varmt ute. Dessutom bortrest hela helgen.
Nu är cirkulationspumpen på och elementen börjar bli lite jumma.
Någon vecka senare än förra året.

Välisolerat hus lönar sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.