F
M mrsnhp skrev:
Vår bergvärmepump är visserligen från 2005, men även nya pumpar från samma tillverkare (Nibe) har ”sommarläge” där värmen är avstängd.

Vi har ingen inomhusgivare på bergvärmen, så den skulle glatt börja värma vårt alldeles för sommarvarma hus på natten när utomhustemperaturen kan sjunka till 14-15 grader. Vi sparade många kWh när jag upptäckte att man kan ställa BVP:n på sommarläge 🙂
Modernare pumpar kan man ställa in gränsvärden. Typ är det under 17 grader i 16h så slås värmen på (sommarläge av). Är det över 15 grader i 8h så slå på sommarläge.

Har detta själv men inte lyckats hitta några bra gränsvärden. Så jag slår på och av sommarläget manuellt. Det är inte så ansträngande, 2 knapptryck..
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så resonerar jag med. Dock brukar jag ha innertempen ställd rätt lågt, typ 17 grader, sommartid och kanske höjer till 18-19 till vintern. Tänker att det borde finnas någon typ av hysteres i pumpen med.

Jag är mer oroligt för att saker ska "beka-ihop" i värmepumpen om den är avstängd för länge.
Den producerar fortfarande varmvatten, så helt avstängd är den ju inte. Jag har märkt att vår även kör cirkulationspumpen en stund då och då (utan värme), antagligen för att det inte ska rosta ihop och gegga igen nånstans.

Har man innegivare kan man antagligen låta den sköta sig själv. Vår går bara på utomhustemperaturen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hos mig så sköter systemet om det själv. Faktiskt så länge jag har haft hus så har systemet skött det själv. Först en oljepanna, sedan är jag nu inne på min andra värmepump. Alla har skött det själv.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
B
När det är runt 15c dyngstemp ute. Kan vara lite plus eller minus beroende på sol, vind och nederbörd.

Brukar inträffa i första halvan av september.
 
När det blir för röset inne som vi säger :)
röset=för kallt för det ska kännas skönt att sitta still.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
harry73
Förra året var vi väldigt noga med att ha en låg bastemperatur (runt 16-17 grader) och elda i braskaminen när vi ville ha mer värme.
I år tar vi det troligtvis lite flexiblare och då är det elpriset som kommer att styra hur bekväm vi vill ha det. Håller spotpriset sig under en 1 eller 1,5 kronor, då tror jag att vi inte anpassar oss jättemycket. Blir priset högre, kommer vi att ha det kallare inomhus. Och blir priset väldigt lågt, kan vi passa på och basta en del.

Jag är vinterbadare och ska försöka planera mina längre simturer med lågt elpris, så att jag kan värma upp i bastun.
 
  • Gilla
Benny och 1 till
  • Laddar…
Jag låter pumpen sköta det. Med dagens elpriser är jag inte lika nitisk när ungdomarna duschar lite längre.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Ja, vi stänger av värmen sommartid. Annars händer det ju att den går i gång helt i onödan när det tillfälligt är lite kyligt ute.

Bergvärmepump från 2018. Kan välja mellan ”vinterdrift på”, ”auto” eller ”vinterdrift av”. Under uppvärmningssäsongen kör vi på ”auto”, vilket du verkar köra året runt. Men på sommaren är det ”vinterdrift av” som gäller.
Ok, vår pump (från 2012) verkar rätt bra intrimmad i sådana fall, för den går aldrig igång under sommaren. Iaf inte före man faktiskt vill ha lite värme, men det har nog alltid varit tidigast i september, men beroende på utetemp såklart. Men skulle vi ha problem med att den värmer lite kyligare sommarnätter t.ex. skulle jag också köra vinterdrift av såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När det går under 20 grader inomhus slår vi på värmen. Det är ju sommar ännu så än så länge är luftvärmepumpen avstängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
H Harald Boye skrev:
Med dagens elpriser är jag inte lika nitisk när ungdomarna duschar lite längre.
Hos oss varierade priserna hej vilt över dygnet med toppar på över 3 kr/kWh (igår), så visst tyckte jag det var onödigt att starta stora förbrukare precis då, även om vi inte anpassar oss med matlagningen (än).
 
M mrsnhp skrev:
Vår bergvärmepump är visserligen från 2005, men även nya pumpar från samma tillverkare (Nibe) har ”sommarläge” där värmen är avstängd.

Vi har ingen inomhusgivare på bergvärmen, så den skulle glatt börja värma vårt alldeles för sommarvarma hus på natten när utomhustemperaturen kan sjunka till 14-15 grader. Vi sparade många kWh när jag upptäckte att man kan ställa BVP:n på sommarläge 🙂
Samma här, också en Nibe, dock från 2012. Men den verkar rätt bra intrimmad för den värmer aldrig på sommaren. Eller snarare, den värmer aldrig när det inte behövs. Men har man problem med att värmen går på kalla sommarnätter ska man såklart använda sommarläge.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Samma här, också en Nibe, dock från 2012. Men den verkar rätt bra intrimmad för den värmer aldrig på sommaren. Eller snarare, den värmer aldrig när det inte behövs. Men har man problem med att värmen går på kalla sommarnätter ska man såklart använda sommarläge.
Innetempen inställd på 21,5 Vi har inte rört den sedan jag installerade systemet. Funkar perfekt. Vår, sommar höst, vinter.
 
Oktober eller november.

Men får börja försiktigt med att öka grundvärmen i plattan när man väl ska börja värma.

Normalt behöver man ingen värme om det är 5 grader ute på natten och solen är framme på dagen och är 15 grader.

Har 2st Luft/Luft som får värma luften om det skulle behövas i början. Trycka ut värme i plattan blir bara dåligt när det tar flera timmar innan den når rummen och då är det säkert 25 inne ändå om solen är framme.

Första åren var lite inkörning men nu när man vet hur huset och värmetrögheten funkar så är det lugnt.

Borträknat hushållsel, varmvatten och ventilation så är det mellan 4600 och 5200 kWh el som är ren värme per år som krävs beroende på varmare eller kallare vinter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
K Kallens skrev:
Hmm, den slås som vanligt "på" av sig självt när utetemperaturen sjunker till inställd nivå. Är det verkligen någon med ett modernt system som slår på någonting manuellt?
Exakt
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
När det blir för röset inne som vi säger :)
röset=för kallt för det ska kännas skönt att sitta still.
Vilket bra ord! 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.