Ibland händer det att Mattiasp inte kan svara när jag ringer. Då blir frågor kring beläggningar på hårdmetallskär, bryning av dylika samt en massa andra teoretiska frågor kring metallurgi obesvarade.

Kanske ännu värre är att diverse matematiska spörsmål kring vinklar, radier för olika figurer etc förblir obesvarade.

Det innebär att jag antingen på allvar får försöka friska upp minnet kring cosinus, arctangens, sinus upphöjt till minus 1 etc....

Eller så blir det skisser på stora papper, så som vi alltid har gjort.

Båda metoderna tar tid och framförallt metod 1 kan innebära att det inte blir riktigt rätt sådär väldigt direkt....

Eftersom jag gissar att det kan vara så att det är fler än jag som har samma problem tänkte jag länka till en utmärkt sida för att snabbt beräkna vinklar och sträckor i trianglar : http://dataverktyg.se/triangel Bara mata in de uppgifter du har och så får du hjälp med resten.

En ännu större tidsbesparare är ett exelformulär jag har för att beräkna radien av bågar. Typisk sett rör det sig om böjda överstycken på fönster där formen inte motsvarar en halvcirkel (då är ju radien inte så svår). I tabellen matar jag in karmens bredd och höjden på den högsta punkten (dvs i mitten) och sen får jag ut radien på bågen. Ibland (inte på fönster än så länge men i bland annat ett valv inne i ett platsbyggt bibliotek) har jag råkat ut för att det inte är en konstant radie över hela bågen, dvs den är "oval" (fel ord men det bästa jag kom på;) - och då funkar såklart inte denna tabell, men i alla övriga fall sparar den massor av tid för mig!

I skissen ser ni vad som avses med bågens höjd respektive längd, mata in rätt värden i exceltabellen och så får man ut radien. Awesome!

Vem som har gjort tabellen? Hehe, Mattiasp såklart:)


Är det någon som har tips på fler smarta hjälpmedel för att räkning när man tillverkar?

Handritad skiss som illustrerar bågens höjd och längd för beräkning av radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EDIT: Hmm, nu verkar det som att jag inte kan bifoga excelfiler? Någon som vet hur man kan lösa det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Ibland händer det att Mattiasp inte kan svara när jag ringer. Då blir frågor kring beläggningar på hårdmetallskär, bryning av dylika samt en massa andra teoretiska frågor kring metallurgi obesvarade.

Kanske ännu värre är att diverse matematiska spörsmål kring vinklar, radier för olika figurer etc förblir obesvarade.

Det innebär att jag antingen på allvar får försöka friska upp minnet kring cosinus, arctangens, sinus upphöjt till minus 1 etc....

Eller så blir det skisser på stora papper, så som vi alltid har gjort.

Båda metoderna tar tid och framförallt metod 1 kan innebära att det inte blir riktigt rätt sådär väldigt direkt....

Eftersom jag gissar att det kan vara så att det är fler än jag som har samma problem tänkte jag länka till en utmärkt sida för att snabbt beräkna vinklar och sträckor i trianglar : [länk] Bara mata in de uppgifter du har och så får du hjälp med resten.

En ännu större tidsbesparare är ett exelformulär jag har för att beräkna radien av bågar. Typisk sett rör det sig över böjda överstycken på fönster där formen inte motsvarar en halvcirkel (då är ju radien inte så svår). I tabellen matar jag in karmens bredd och höjden på den högsta punkten (dvs i mitten) och sen får jag ut radien på bågen. Ibland (inte på fönster än så länge men i bland annat ett valv inne i ett platsbyggt bibliotek) har jag råkat ut för att det inte är en konstant radie över hela bågen, dvs den är "oval" (fel ord men det bästa jag kom på;) - och då funkar såklart inte denna tabell, men i alla övriga fall sparar den massor av tid för mig!

I skissen ser ni vad som avses med bågens höjd respektive längd, mata in rätt värden i exceltabellen och så får man ut radien. Awesome!

Vem som har gjort tabellen? Hehe, Mattiasp såklart:)


Är det någon som har tips på fler smarta hjälpmedel för att räkning när man tillverkar?

[bild]


EDIT: Hmm, nu verkar det som att jag inte kan bifoga excelfiler? Någon som vet hur man kan lösa det?
Summan av basens längd i kvadrat och 4 gånger bågens höjd i kvadrat delat med 8 gånger bågens höjd ger radien, inget man behöver plocka fram excel för ;)
 
Nä, om Mattias bara svarar i telefon o säger vad du precis skrev behöver jag inte excel:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Samma här och varje gång jag kikar på den sidan så tänker jag på hur skrämmande det är vad man hinner glömma på 20-25 år. Då räknade man ju sådant på löpande band :D
 
jac skrev:
Jag är inte (heller) någon större matematisk begåvning, men ofta klarar jag mig med vad jag hittar på denna sidan när det gäller trianglar och cirklar:
[länk]
Trigonometri sidan har jag faktiskt utskriven liggandes bredvid "skissbordet".
Vad jag gillar med länken till dataverktyg är att den "räknar själv", bara att mata in värdena. Typiskt sett kan jag få en skiss, igår var det ett tvärsnitt av en fyrkant, med 2 90-graders vinklar i botten, bredd på botten samt höjd på båda sidorna (höjderna var olika och alltså lutade toppen). Genom att mata in värdena fick jag omedelbart ett värde på lutningen, matade in det på justersågen och sågade, ett mycket snabbt sätt att jobba. givetvis vore det ännu snabbare om jag kunde dessa formler utantill (och det kunde jag faktiskt en gång i tiden...).
 
Det förutsätter att du antingen kommer ihåg vinkeln medan du förflyttar dig från datorn till sågen eller att du skriver upp den. Bägge funkar av någon anledning alltid dåligt för mig. Men det är det minsta problemet för jag har ju redan glömt inmatningsvärdena när jag kommer till datorn från första början... ;)

Det finns några appar till telefonen som fungerar på ungefär samma sätt, jag har inte laddat ner någon till den senaste telefonen men jag tror den jag hade hette "triangle solver" eller något åt det hållet.

Men oavsett så tackar jag för tipset, din länk ligger redan som bokmärke.

EDIT: Jag vet att jag kan ta med mig ritningen till datorn och skriva den beräknade vinkeln där men det blir alltid ett antal vändor fram och tillbaka innan jag fått med mig allt. (Är det bara jag...?)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
En riktigt bra sida, snyggt att man direkt kan få lite känsla för "hur böjt" det blir!
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Ja, den var riktigt bra. Själv gick jag bet på matematiken :) Här är grinden till slut.
Nybyggd trägrind monterad på en grön gräsbacke bredvid en grusväg och en stuga med stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vilken fin grind! :)
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Eftersom jag gissar att det kan vara så att det är fler än jag som har samma problem tänkte jag länka till en utmärkt sida för att snabbt beräkna vinklar och sträckor i trianglar : [länk] Bara mata in de uppgifter du har och så får du hjälp med resten.
(y) (y) (y) (y)
 
Haha, kul att få vara med i en trådrubrik! Jag har inte sett att du ringt idag. Faktum är att jag är rätt kass på lite mer avancerad matematik. Plangeometri är ju ändå rätt kul, men tensoralgebra inte lika mycket så.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
S
Jag brukar använda appen Trig Solver i verkstan när jag behöver få ut vinklar och sträckor på trianglar.
 
S
Bågar brukar vara enklast att rita i nåt cad-program.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.