Mikael_L
J Johan456 skrev:
Att byta kabeln är väl det bästa alternativet och ansluter en PEN-ledare till PE-skenan i centralen. Däremot kan jag leva med att blå och gröngul ledare kan tjäna som PEN-ledare. Tejpa ihop dem med Gröngul tejp och sätt på blå tilläggsmarkering. Det ska även tillses att de är lika långa och anslutna i samma anslutning eller i anslutningar invid varandra.
Det enda som är helt korrekt är ju att se till att det blir en 10mm² PEN-ledare, om jag ska fortsätta att köra som nu, dvs inte ha en N och en PEN, som i min sista bild på koppling (som det just nu dessutom är tillfälligt löst).

Men din tanke, att låta både blå och gulgrön tillsammans agera såsom en 12mm² PEN har ju två charmiga egenskaper. Dels blir det minsta möjliga jobb för mig, jag lägger bara upp blå på PE-skenan, märker detta par med PEN-tape och kopplar om till JFB, så den tar nollan från jordskenan.
Sen är det ju i viss mån förberett för en framtid som troligen kommer, när jag får byta ut alla armaturerna i stolparna, vid det tillfället kan jag ju passa på och lägga om, så jag får två faser + N i ledningarna ut till armaturerna, effektmässigt är det verkligen inget problem att skippa en fas.
Då kan jag lika lätt återgå till TN-S igen, i centralen.

Dvs denna koppling är det som jag resonerar om nu, den Johan456 tänkte på, om jag inte missuppfattat.
Elkopplingsschema med markerade 10mm² PEN-ledare och förberedelse för TN-S system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.