Mikael_L
Det var i alla fall vad jag kom på, så jag la till texten om att det är felaktig inkoppling, ty man vet aldrig var bilder tar vägen sen. :)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Mikael_L
Nåväl, nu till upplösningen, vad gjorde jag till sist.

Jo, jag bröt mot en av mina principer, jag gjorde något tillfälligt, vilket allt som oftast visar sig bli dumt, då provisorium brukar bli allt för ofta bli permanenta.

Men jag tänkte att jag ska byta så det blir 10mm PEN från kopplingsboxen under. Men hade ingen sådan kabel/ledare med mig.

Så jag kopplade ihop enligt bild.
Nu får stolpbelysningarna ligga utanför JFB-skyddet (som tidigare), och jag tjuvkopplade in PEN mot PE-skenan.

Det som ska fixas sen är att ta bort blå från matningen, gulgrön bytas till 10mm2 och bli PEN (dvs märkt med blå i ändarna (troligen byta hela kabeln, som bara är 1 meter lång inkl det avskalade i varje box),
Sen ska JFB's blå kopplas mot PEN/PE-skenan. Så det är inget stort jobb kvar.

Det stora felet just nu är att PE mellan kopplingslådan och elcentralen agerar både PE samt PEN, dvs den leder normal driftsström också, den ska egentligen bara bära felström vid ev jordslutning.
Elektrisk krets med varning om felaktig koppling där PEN och N är blandade i huvudledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Jag förstår dig, det är inte kul att stå och skruva långt bort från grossist/lager och upptäcka att man saknar nått i bilen. Då får man vara lite kreativ.

Jag hade gjort som du och lagt stolparna utanför jfb men lyft ur N från jfb och lagt ihop med gröngul som fått bli pen och dragit en ny nolla från pen skenan till jfb.
 
Redigerat:
Att byta kabeln är väl det bästa alternativet och ansluter en PEN-ledare till PE-skenan i centralen. Däremot kan jag leva med att blå och gröngul ledare kan tjäna som PEN-ledare. Tejpa ihop dem med Gröngul tejp och sätt på blå tilläggsmarkering. Det ska även tillses att de är lika långa och anslutna i samma anslutning eller i anslutningar invid varandra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
När du skrev stolparmaturer så tänkte jag ALUS eller blanktråd i stolparna. I så fall så ser jag alla varianter på att göra om det till tvåfas som direkt olämpliga. Alla försök att märka om en fas till nolla i sådana fall kommer inte sitta kvar länge. Är det stålstolpar med markkabel emellan så går det väl att ordna bland plintarna i stolpen, men det känns en smula okonventionellt.

För alla er som aldrig haft det tvivelaktiga nöjet att arbeta med ALUS så kan jag berätta lite om den kabeltypen. ALUS består av fyra fåtrådiga aluminiumledare isolerade med otroligt tjock och seg, svart polyeten. Ledarna sitter blott ihop med lite "simhud", men är också slagna runt varandra för att hålla ihop. Titta längs ett elljusspår eller längs vägarna i ett sommarstugeområde från 70-80-talet så ser ni dessa kablar i stolparna. Sett på håll så ser ALUS ut som fyra identiska, svarta trådar, men så är det inte. PEN är alltid räfflad med en massa små räfflor. Fas 1 har 2 grova räfflor, fas 2 har 3 grova räfflor och fas 3 har 4 grova räfflor (logiskt, va!). När man kopplar ALUS så kan man ge sig fan på att det är -10 grader kallt, snålblåst, snöfall och kolmörkt. Dessutom står man med i en svajig skylift, på en stege eller har klättrat upp med stolpskor. Alltså är det bara känseln i ens blåfrusna fingrar man har att lita till när det gäller att reda ut vilken ledare som är vilken. Man kopplar alltid PEN mot PEN först. Det får inte bli fel! Om man råkar blanda ihop faserna så är det inte bra, men det blir i alla fall inte akut farligt om det blir fel. Att då lägga nolla på en ledare som fingrarna förväntar sig är fas är alltså typiskt obra.

ALUS är förvisso enkelisolerad, och ska därmed betraktas som spänningsförande, men rent praktiskt så är det enda lagret polyeten långt mycket svårare att penetrera än de dubbla lagerna isolering på de flesta andra kabeltyper. Bra om kabeln ramlar ner, blir påkörd eller liknande. Värdelöst när man ska skala kabeln. Äldre kopplingsdetaljer för ALUS byggde nämligen på att kabeln till råga på allt skulle skalas och sedan skulle en klämma klämmas runt kabeln för att sedan omslutas av någon relativt rapplig "plastburk". Dessa "plastburkar" brukar det efter 40 år i solen vara lite si och så med, så för er egen skull, res aldrig en aluminiumstege mot en ALUS i närheten av där något är kopplat. Nyare grejer har vassa stift som penetrerar isoleringen så man slipper skala (tack för det), men har likväl ofta fånigt dåliga skydd över ledande delar som behöver vara åtkomliga vid inkopplingen.
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Gissar att fredagsnöten är slut nu, så att man får komma med sur verklighet.

OM mitt minne är rätt så får Du inte använda den anläggningen. Vill minnas att PEN till stolpar blev förbjudet även i befintlig anläggning för ett antal år sedan. Rätta mig gärna om mitt minne är fel! Minns inte om detta möjligen kom på 90-talet, det var väl en ny handbok 94?

Praxis är (var) att lägga om till två faser, nolla och jord ut i kabeln när det är en så liten stolpmängd och 4-ledarna i övrigt är i gott skick.

Finns inga krav på att märka om nollorna med blått, även om det är trevligt. Eftersom det blir en liten omkoppling i varje stolpe kan man dock ha med sig blå FK och/eller blå slang vid arbetet i stolparna. Märkning med tape blir sällan så varaktig i stolpar...
 
S Soltorp40 skrev:
Gissar att fredagsnöten är slut nu, så att man får komma med sur verklighet.

OM mitt minne är rätt så får Du inte använda den anläggningen. Vill minnas att PEN till stolpar blev förbjudet även i befintlig anläggning för ett antal år sedan. Rätta mig gärna om mitt minne är fel! Minns inte om detta möjligen kom på 90-talet, det var väl en ny handbok 94?

Praxis är (var) att lägga om till två faser, nolla och jord ut i kabeln när det är en så liten stolpmängd och 4-ledarna i övrigt är i gott skick.

Finns inga krav på att märka om nollorna med blått, även om det är trevligt. Eftersom det blir en liten omkoppling i varje stolpe kan man dock ha med sig blå FK och/eller blå slang vid arbetet i stolparna. Märkning med tape blir sällan så varaktig i stolpar...
Du har rätt i att det vinglats i regelverket vid ungefär den tiden gällande tex gatljusanläggningar men i vanlig ordning inte retroaktivt. På samma sätt har det vinglats kring serviser TN-C, TN-S i nyanläggningar och i både gatljusfallet och serviserna har det nu hamnat i TN-C. Främst de stora problem och risker som lätt kommer vid utökningar, nyanslutningar, anslutning äldre delar i utkanter mot nytt osv som ligger bakom kovändningen.

Men i TS fall kanske det hade varit bra med en enkel omläggning i stolparna det beror ju helt på skicket där om det är lätt gjort. Det blir ju i trådens fall en kamp kring formalia för stumpen kabel till nya centralen där befintliga inkommande kabel ändå är 6 mm2. Men jag kan hålla med om att det är vettigt att göra rätt även i den lilla delen och inte hamna på det glatta sluttande planet. Dit kan höra både att felanvända PE i den delen för stolparnas PEN och att lägga blå och grön/gul parallellt där i femledarkabeln.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Jag vet inte riktigt varför jag startar denna tråd. Det är väl inte egentligen någon fråga, eller kanske bara lite, men jag vet väl redan vad jag ska göra.

Mest handlar det väl om att genom att beskriva ett verkligt fall så kanske ännu fler greppar hur det fungerar (och inte fungerar med PEN).

Situationen var sådan att det fanns en befintlig nedgrävd kabel till ett garage, där det fanns en uppsjö av sådana där gamla metalllådor fulla med olika säkringar, tidur och allt möjligt gammalt mög. Allt detta rensades ut, så det blev JFB, astrour, fler säkringar, mer väggyta kvar. Såhär såg det först ut:
[bild]

Så jag rev allt, kastade upp en ny låda, kopplade in, typ som nedan.
Och då var det PEN-ledare, dvs 4-ledarsystem (och 6mm2), till kopplingslådan under.
Jag valde att dela upp redan här till TN-S (5-ledarsystem) i enlighet med ritningen.
Jag har inte ritat in allt, inte heller de verkliga riktningarna för strömmen genom olika komponenter, utan det är ritat som det är för bäst visualisera kopplingarna och problemet.

Från en säkring går det till en kontaktor som slår på och av belysning till några stolparmaturer på infartsvägen (lång).

Men först nu, när jag skulle koppla in detta (ja detta hände alltså i somras, inte nu) så upptäckte jag att naturligtvis var det PEN ut till stolparna också. :mad:
Ridå ...
(Nu får ni börja resonera över vad som blir tokigt, och vad man ska göra, fredagsnöten kanske ... ;))
(Och ni som är väldigt duktiga på detta, kan ju hålla er lite, så får de som är på väg att greppa allt sånt här lite tid att fundera och formulera svar)
[bild]

Inkommande el kommer alltså underifrån, och ledare ut till höger är till lyktstolpar.
Mer nötter till folket;)
 
Behövs det? Det är ju så mycket nötter därute ändå ;)
 
S Strontus skrev:
Behövs det? Det är ju så mycket nötter därute ändå ;)
Har märkt att det finns en massa leksakselektriker som uppmanar folk att göra behörighetskrävande elarbeten. Inte undra på att det finns totalt livsfarliga eldragningar ute i stugorna.
 
Vilka låtsaselektriker menar du och vilka farliga råd ger de? Kan du ge exempel på livsfarliga eldragningar som beror på felaktiga råd härifrån? Du är inne i var o varannan tråd och ondgör dig över detta forum. Jag tycker det är dags att du förklarar vad du egentligen vill men gör det i en ny tråd istället för att förstöra en tråd till. Vi kan nog komma överens om du landar lite i din kritik.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Dvillan
Är verkligen inte någon expert på detta, men en tanke, kan man mata stolparna innan jfb och sätta en personskyddsautomat som skydd?


Edit: efter vidare tanke kvarstår problemet, hade ju varit som att sätta en till jfb. tankevurpa
 
Redigerat:
Mikael_L
Dvillan Dvillan skrev:
Är verkligen inte någon expert på detta, men en tanke, kan man mata stolparna innan jfb och sätta en personskyddsautomat som skydd?


Edit: efter vidare tanke kvarstår problemet, hade ju varit som att sätta en till jfb. tankevurpa
Nja, det är inte så mycket tankevurpa där.

Det är ju i praktiken vad jag gjorde, och det som går att göra, dvs mata stolparna med ström innan JFB, ty efter JFB går det ju inte. Så du tänkte rätt, men missade kanske att det i princip redan var så.

Det skulle kunna sättas en PSA i varje stolpe idag, men det behövs ej då stolpen är skyddsjordad och fast inkopplad, och tillför inte så mycket då man inte tillför någon egentlig extra säkerhet att tala om men istället får en extra komplexitet som besvärar. T.ex. att varje stolpe måste öppnas ett par ggr per år för att testa JFB. Vem tror att det kommer att ske.
 
Dvillan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är inte så mycket tankevurpa där.

Det är ju i praktiken vad jag gjorde, och det som går att göra, dvs mata stolparna med ström innan JFB, ty efter JFB går det ju inte. Så du tänkte rätt, men missade kanske att det i princip redan var så.

Det skulle kunna sättas en PSA i varje stolpe idag, men det behövs ej då stolpen är skyddsjordad och fast inkopplad, och tillför inte så mycket då man inte tillför någon egentlig extra säkerhet att tala om men istället får en extra komplexitet som besvärar. T.ex. att varje stolpe måste öppnas ett par ggr per år för att testa JFB. Vem tror att det kommer att ske.
Överanalyserade nog lite där, så blev det snurrigt... Tack för klargörandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.